Han ska hitta tio äventyrslystna tjejer

Nu inleds jakten på tio tjejer som vill uppleva tidernas äventyr. De ska utgöra besättningen vid svenska koncernen SCA:s sponsorsatsning i Volvo Ocean Race 2014-2015. Ett projekt som beräknas kosta minst 130 miljoner under tre år.
Richard Brisius är chef för Team SCA och han har nu uppgiften hitta tio tjejer som vill ägna tre år till jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race. Foto: Oskar Kihlborg


Team SCA ska delta i jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race 2014-2015 med en båt med kvinnlig besättning. Tävlingsbåten levereras först hösten 2013 och därför har teamet redan nu skaffat en riktigt vass träningsbåt.

Utrustar träningsbåt

- Vi har köpt VO70-båten Puma som blev trea i Volvo Ocean Race 2011-2012 att ha som träningsbåt för den besättning som ska sättas samman, berättar Richard Brisius, chef för Team SCA.

Båten är nu i England för att få ny grafisk design och anpassas för att bli en bra träningsbåt. Richard Brisius räknar sedan med att börja segla med kandidater i februari.

- Just nu håller vi på att sätta ihop en grupp med besättningskandidater. Det är ett mycket spännande arbete och vi har varit i kontakt med många intressanta, erfarna och meriterade kvinnliga seglare från hela världen.

Rekryteringen pågår

- Vi hoppas att vi ska ha en första grupp seglare klara för vårt team mot slutet av första kvartalet 2103. Därifrån ska vi sedan bygga vidare och vår förhoppning är att ha större delen av besättningen på plats under sommaren 2013.

På Team SCA är det en mindre grupp som arbetar med rekrytering av kandidater. I gruppen ingår bland andra Magnus Olsson med erfarenhet från sju Volvo Ocean Race-projekt och  Joao ”Joca” Signorini som var med och vann tävlingen 2009 med Ericsson 4 och seglade på Telefonica i det senaste Volvo Ocean Race.

Det var i augusti som SCA avslöjade planerna på en medverkan i Volvo Ocean Race och därtill med enbart kvinnor ombord.

Global marknadsföring

En idé om global marknadsföring via Volvo Ocean Race vann gehör och prislappen runt minst 130 miljoner avskräckte inte. Det ursprungliga skogsföretaget med verksamhet i över 100 länder, 37 000 medarbetare och en försäljning på över 100 miljarder kronor var i behov av ett gigantiskt evenemang.

- Vi satsar på global tillväxt, i synnerhet inom hygienområdet. Volvo Ocean Race kommer att öka kännedomen om SCA samt skapa starkare kopplingar till produktvarumärken, säger Kersti Strandqvist, kommunikationsdirektör på SCA.

Liksom kärnprodukten skog har koncernen vuxit åtskilligt sedan den dag 1929 när Svenska Cellulosa Aktiebolaget grundades genom en sammanslagning av ett tiotal svenska skogsbolag.

Numera är cirka 80 procent av SCA:s kunder just kvinnor – därav idén om en kvinnlig besättning. Därtill finns många kvinnor bland SCA:s 81 513 aktieägare.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Sabina (inte verifierad)

sön, 2012-11-25 10:33

1. volvo ocean race

hur ansöker man som besättning?

Ishockeyns 14 SHL-klubbar står ekonomiskt väl rustade inför framtiden. För tredje säsongen i rad noteras nytt publikrekord med totalt 2 417 984 unika åskådare, vilket ger ett publiksnitt med 6 643 åskådaare per match. Det är det högsta snittet någonsin i ligans historia, det tidigare rekordet var från säsongen 2011-2012 med 6 393 personer per match.

- Det råder kaos på många av Stockholms Friidrottsanläggningar!, Det hävdar

Willy  Berggren, mångårig ledare inom sporten i huvustan. Han om någon har

erfarenhet och kunskap för att kunna betrakta sportens uveckling. Nu har han

skrivit  ett öppet brev och påtalat situation med alla brister och han

vänder sig till  ett stort antal ledare,’

Tennisstjärnornas styrkekamp i Kungliga tennishallen som har varit årligen återkommande sedan 1969 och lockat ett antal världsstjärnor byter nu organisation.

Det arrangemang som svenskarna  känner som Stockholm Open är nu BNP Paribas Nordic Open och faktum är att turneringen är världens äldsta inomhusturnering på ATP-touren.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

I november, då föreningen fyllde 15 år,  kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.

 – Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.