Nu skiljs Blåvitt och ICA

Efter 37 år skiljs IFK Göteborg och ICA. Ni vet, sponsorn där på bröstet på de blåvit-randiga tröjorna. Två starka varumärken starkt förknippade med varandra i nästan fyra decennium. Tills nu...
Ärkeängeln själv, Torbjörn Nilsson gör sitt vanliga ryck på högerkanten och motståndaren hinner inte med. Knappt inte heller ICA. Visst känns bilden igen? Foto: Anders Wejrot, Scanpix


ICA har meddelat att de kliver av. Inget är uppenbarligen heligt och en stark tradition har ingen betydelse när nya beslutsfattare tar över. Åren med Peter Wiklander som den ansvarige hos ICA är över och en ny syn gäller.

Perfekt exponering

Det är få om ens någon sponsor som så starkt förknippats med ett elitlag i svensk idrott. ICA har tagit sig in i Göteborgs historieböcker.

1976 återkom IFK Göteborg i allsvenskan efter sex år av degradering i den näst högsta serien.

Det var året då ICA etablerade sitt varumärke och blev synonymt med Blåvitt. Ni vet, sedan följde de där underbara åren när IFK Göteborg blev hela folkets lag och dit alla talanger siktade. Alla kända spelare, alla fantastiska matcher, segrarna, jublet – och hela tiden hängde ICA med.

Framgångar i mängd

SM-guld, Uefa Cup-triumfer och Champions League – som sponsor kunde inte ICA eller en annan sponsor ha fått större och bättre exponering. Det var jackpott och lite till.

Men 2011 kom första förvarningen. ICA var inte lika intresserat och klev av som klubbens största samarbetspartner. Livsmedelsjätten lämnade plats för Prioritet Finans.

Nu kommer nästa meddelande – ICA kliver av helt. Ett beslut som torde ha föranlett långa och många diskussioner inom koncernen, men ingen stoppade förslaget. 

Hur många miljoner?

Och IFK jagar en ersättare. Någon som vill tillhöra innersta kretsen, dit Adidas, KIA, Intersport, GP Batteries, SEFA Byggnads AB och SKF hör.

- Vi hoppas givetvis på samma lyckosamma partnerskap med deras arvtagare, säger Kent Olsson, ordförande i föreningen, till klubbens hemsida.

- Vi söker ett företag som ser affärsmässig vinning i att samarbeta med Sveriges populäraste fotbollslag. Vidare är det viktigt att de delar vår värdegrund; passion, professionalism och kamratskap och aktivt vill bidra till och förstärka den samhällsnytta vi gör inom ramen för vårt projekt Samspelet.

Hur stor insats som krävs av en ny sponsor framgår inte. Och förresten, man kan ju gissa hur många miljoner som ICA har investerat i Blåvitt under 37 år...

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Frans Fransson (inte verifierad)

tis, 2013-02-05 10:43

1. Nytt koncept och modernt perspektiv

Tiden då tradition var det tyngsta skälet till att sponsra en rättighet tillhör lyckligtvis historien. ICA:s satsning på konceptet "var med och må bra" som de nyligen lanserat ska bli riktigt intressant att följa. Ett modernt perspektiv på sponsring. Du kan se mer om detta koncept här: http://vimeo.com/42752670

En delseger för Golfförbundet – men Konkurrensverket fortsätter att granska det så kallade maxtaket, och meddelar att ett slutligt ställningstagande kommer att lämnas senare.

Beskedet innebär att cirka 60 000 golfspelare behöver byta klubb.

 Begäran om ett interimistiskt beslut om att införa maxtaket avslogs.

Båstad är sedan några veckor redan ockuperat av tennnisspelare.Ungdomstävlingar pågår som genrep inför ankomsten av elitspelarna. 14-20 juli  ska tennisbanorn även  kantas av TV-kameror

Nu står det nämligen klart att TV4 Play sänder  från Laholmsbukten. Årets Nordea Open är inget undantag. ATP-turneringen  lockar i år  ett starkt startfält med internationella toppspelare. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group lanserar en helt Viaplay lanserar en ny renodlad sportkanal. Från 27 juni utökas kanalutbudet med Viapfinnslay Sport, en kanal som samlar bolagets sporträttigheter och erbjuder över 100 timmars sportsändningar varje vecka.

- Viaplay Sport ska innehålla sportunderhållning för alla och bli hemmaplan för många av våra mest folkkära landslag, säger Erik Westberg, sportchef på Viaplay Group i Sverige.

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.