Nu skiljs Blåvitt och ICA

Efter 37 år skiljs IFK Göteborg och ICA. Ni vet, sponsorn där på bröstet på de blåvit-randiga tröjorna. Två starka varumärken starkt förknippade med varandra i nästan fyra decennium. Tills nu...
Ärkeängeln själv, Torbjörn Nilsson gör sitt vanliga ryck på högerkanten och motståndaren hinner inte med. Knappt inte heller ICA. Visst känns bilden igen? Foto: Anders Wejrot, Scanpix


ICA har meddelat att de kliver av. Inget är uppenbarligen heligt och en stark tradition har ingen betydelse när nya beslutsfattare tar över. Åren med Peter Wiklander som den ansvarige hos ICA är över och en ny syn gäller.

Perfekt exponering

Det är få om ens någon sponsor som så starkt förknippats med ett elitlag i svensk idrott. ICA har tagit sig in i Göteborgs historieböcker.

1976 återkom IFK Göteborg i allsvenskan efter sex år av degradering i den näst högsta serien.

Det var året då ICA etablerade sitt varumärke och blev synonymt med Blåvitt. Ni vet, sedan följde de där underbara åren när IFK Göteborg blev hela folkets lag och dit alla talanger siktade. Alla kända spelare, alla fantastiska matcher, segrarna, jublet – och hela tiden hängde ICA med.

Framgångar i mängd

SM-guld, Uefa Cup-triumfer och Champions League – som sponsor kunde inte ICA eller en annan sponsor ha fått större och bättre exponering. Det var jackpott och lite till.

Men 2011 kom första förvarningen. ICA var inte lika intresserat och klev av som klubbens största samarbetspartner. Livsmedelsjätten lämnade plats för Prioritet Finans.

Nu kommer nästa meddelande – ICA kliver av helt. Ett beslut som torde ha föranlett långa och många diskussioner inom koncernen, men ingen stoppade förslaget. 

Hur många miljoner?

Och IFK jagar en ersättare. Någon som vill tillhöra innersta kretsen, dit Adidas, KIA, Intersport, GP Batteries, SEFA Byggnads AB och SKF hör.

- Vi hoppas givetvis på samma lyckosamma partnerskap med deras arvtagare, säger Kent Olsson, ordförande i föreningen, till klubbens hemsida.

- Vi söker ett företag som ser affärsmässig vinning i att samarbeta med Sveriges populäraste fotbollslag. Vidare är det viktigt att de delar vår värdegrund; passion, professionalism och kamratskap och aktivt vill bidra till och förstärka den samhällsnytta vi gör inom ramen för vårt projekt Samspelet.

Hur stor insats som krävs av en ny sponsor framgår inte. Och förresten, man kan ju gissa hur många miljoner som ICA har investerat i Blåvitt under 37 år...

Frans Fransson (inte verifierad)

tis, 2013-02-05 10:43

1. Nytt koncept och modernt perspektiv

Tiden då tradition var det tyngsta skälet till att sponsra en rättighet tillhör lyckligtvis historien. ICA:s satsning på konceptet "var med och må bra" som de nyligen lanserat ska bli riktigt intressant att följa. Ett modernt perspektiv på sponsring. Du kan se mer om detta koncept här: http://vimeo.com/42752670

Fotbollens lobbyingarbete, för att fasa ut Riksidrottsförbundets, RF:s kritiserade bidragstak , har misslyckats. I stället föreslår Riksidrottsstyrelsen, RS, att ”taket” behålls men höjs från 10 till 12 procent. 

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Göteborg blir åter scen för världstennis – för första gången på 18 år spelas Davis Cup i staden. 

Sverige ställs mot Tunisien i en betydelsefull landskamp den 12-13 september. Segrarenn går till nästa års Davis Cup Qualifiers.

I det svenska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.

I dt senska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.