25-miljonersponsring i mästarklubben

Skellefteå Kraft betalar 4,8 miljoner kronor per år till Skellefteå AIK för att bygga sin nationella marknadssatsning på mästarklubben. Bolaget är helägt av Skellefteå kommun och 2012 var omsättningen 4,6 miljarder kronor.
Mästarklubben Skellefteå AIK har ett starkt stöd på hemmaplan. Nu presenteras ett sponsorpaket värt nära 25 miljoner kronor.


Skellefteå Kraft hör tillsammans med Boliden och AllTele till Skellefteå AIK:s största sponsorer.

Nationell satsning

Energibolaget och klubben har ett etablerat samarbete sedan flera år, men nu har de kommit överens om ett rekordpaket.

Inför hockeysäsongen 2013/2014 har Skellefteå Kraft och klubben tecknat ett nytt femårig avtal. Samarbetet ingår som en del i en omfattande marknadsföring som energibolaget satsar på under hösten.

- Vi gör en nationell marknadssatsning och att synas tillsammans med Sveriges bästa och ledande ishockeylag ger oss ett stort marknadsvärde i form av exponering över hela landet, säger Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad vid Skellefteå Kraft.

- Dessutom vill vi vara delaktiga i den långsiktiga satsning som Skellefteå AIK gör på ungdoms- och juniorsidan för att säkra framtida position.

Femårigt avtal

Skellefteå AIK är starkt förankrade på hemorten och klubbdirektör Pea Israelsson gläds över den överenskommelsen.

- Att Skellefteå Kraft valt att utöka samarbetet ser vi som ett kvitto på att vi erbjuder en bra produkt om man vill exponera sig över hela Sverige.

Avtalet är på fem år och samarbetet innebär bland annat exponering på dräkter, hjälm och målvaktens plock- och benskydd.  I Skellefteå Kraft Arena kommer man att kunna se Skellefteå Krafts logotyp på till exempel pucknät, sargreklam och ismaskiner.

skattebetalare (inte verifierad)

tis, 2015-03-10 09:05

1. sponsring

Hur ska det nu gå för SAIK, nu när boliden har sagt upp sitt elavtal med det kommunalägda SkellefteKraft. Nu kommer elkunder hos elbolaget att få betala ännu mer i avgift för sin el och då läggs väl även sponsringspengarna på elen. Någonstans måste ju pengarna in och inte kommer väl elbolaget att betala från sitt kapital. Tycker det är rätt åt kommunen med en sånt här bakslag, skattepengar ska inte gå till hockey utan dit det behövs. SkellefteKraft är kommunalägt och således så betalar vi kommuninnevånare till denna sponsring=bidrag. Om nu hockeyn är så bra så klarar de sig utan detta bidrag, alla är inte frälsta och anser inte att våra pengar ska nyttjas på detta sätt.

Det egentliga  verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan  hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.

Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.