Pepsis svar på Coca-Colas VM-satsning

Nu kommer Pepsis svar på Coca-Colas ställning som huvudsponsor vid fotboll-VM i Brasilien i sommar. Pepsi har värvat ett helt gäng världsstjärnor för reklamuppdrag under året.
VM-arenorna börjar ta form.Här en ny bild från Maracana stadion i Rio de Janeiro där arbetare målar vita linjer på gräset. Medlemmar i FIFA och 2014 World Cups lokala organisationskommittén har inlett en inspektionsresa till arenor i värdstäderna i hela Brasilien. Foto: Felipe Dana , AP Photo/TT Nyheter

 
Pepsi gör den största PR-investeringen någonsin när dryckesjätten värvar ett globalt superteam. 17 av världens främsta fotbollsspelare ingår i teamet.

Över hundra miljoner

Att försöka få fram uppgifter om hur många  miljoner den här satsningen kostar är omöjligt. Men de här lirarna  är bortskämde med höga gager till vardags och de knappast gör sig besvär utan minst några miljoner i arvode.

För några av dem räcker inte det på långa vägar så uppskattningen är att bara ersättningen till spelarna ligger på dryga 100 miljoner kronor.

- Det här är den största uppställningen med fotbollsstjärnor som vi någonsin har haft och det är vi väldigt stolta över, säger Sofia Gullholm, Nordisk marknadschef på Pepsico Norden.

19 världsstjärnor

19 av världens främsta spelare har företaget lyckats nå avtal med.

Superstjärnan Leo Messi, argentinska internationella anfallaren Sergio Agüero och den unga brittiska talangen Jack Wilshere får sällskap av Brasiliens försvarare David Luiz, flitige målskytten Robin van Persie och Spaniens stjärnback Sergio Ramos som en del av den globala Pepsi-uppställningen.

Dessa kompletteras med ytterligare fotbollsstorheter från hela världen som representerar sina hemländer, däribland: Juan Guillermo Cuadrado (Colombia), Clint Dempsey (USA), Tarik Elyounoussi (Norge), Maynor Figueroa (Honduras), Mario Gomez (Tyskland), Vincent Kompany (Belgien), Kemar Lawrence (Jamaica), Victor Moses (Nigeria), Peter Osaze Odemwingie (Nigeria), Oribe Peralta (Mexiko), Andriy Pyatov (Ukraina), Mohamed Salah (Egypten) och Gylfi Por Sigurðsson (Island).

Notera, en norrman och en islänning, men ingen svensk och vem skulle det vara när en viss lirare med fransk adress inte var tillgänglig.

Men Zlatan, då?

Fanns Zlatan med på önskelistan?

- Vi är extremt stolta över de spelare som vi har lyckats knyta till oss. Vi kan inte kommentera kring spelare som inte ingår i kampanjen eller hur avtalsprocessen har sett ut, svarar Sofia Gullholm. 

På torsdagen avslöjades i alla fall truppen och tillkännagivandet var starten för en rad aktiviteter som kommer att pågå under 2014.

Pepsis fotbollskampanj rullar ut över hela världen och blir en del av kampen om marknadsandelar. Coca-Cola har ju positionen som huvudsponsor vid VM i Brasilien, med allt vad det innebär i positionering och lyskraft.

Global TV-reklam

Pepsi planerar en en global TV-reklam med sina spelare i huvudroller. Några av dem ska dessutom delta i olika länder.

Hur mycket förbinder sig spelarna till att medverka på olika marknadsaktiviteter?

- Spelarna är Pepsis talespersoner för kampanjen och kommer bland annat att synas på förpackningar, i butiksmaterial  och reklammaterial, säger Sofia Gullholm.

Nu avslöjas att ett svenskt konsortium med flera sports tech-bolag köper en fotbollsklubb från Gibraltar, med ett lag som spelar i den högsta, inhemska ligan.

- Med närheten till både Spanien och Portugal finns möjligheten att utveckla och förädla talanger, både inhemska och utifrån, betonar Pär Magnus Roos, delägare och initiativtagare till ägargruppen. Han är den som har samlat ett kapital om närmare 40 miljoner kr. 

Eskilstuna Golfklubb satsar tufft. Nyligen togs det nya klubbhuset i bruk och inom den närmaste tiden också det 18:e nya signaturhålet.

Men smakar det så kostar det. I dagsläget ligger notan på i runda tal 40 miljoner kronor.

Och man är inte på långa vägar framme vid målet.

Nu duger det minsann att spela på hemmaplan. Mikael Ymer som sa nej till spel i Båstadtennisen har gett klartecken till Stockholm Open. 15-23 oktober 2022. Tillsammans med turneringens Tournament Director, Thomas Enqvist, har han dessutom signat för två år. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

IKEA säljer möbler till svenskar i allmänhet. Ja, till några andra också, för den delen.Men som sponsor till Sveriges största folkrörelse har koncernen aldrig gjort sig ett namn. 

Men plötslgt händer det!

IKEA:s Varuhus i Uppsala  hade öppet som vanligt. Men det fanns en markant skillnad. 1 400 orienterare rusade omkring i jakten på skärmar i nya påhittet ”O-Ringen Indoor”.

Dörrarna öppnades och orienterarna släpptes in!

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Årets deltagare i Mästarnas mästare är alla vana vid att stå på vinnarplats. Det blir en säsong där alla gör sitt allra yttersta, och lite till, för att erövra titeln eftersom det är förutsägbart att kampen blir hård. Fler vinnarskallar än kanske någonsin är rekryterade till  Mästarnas mästare 2023. Eller vad sägs om  Anja Pärson, Nils van der Poel, Charlotte Kalla, Rickard Nordstrand, Andreas Bergwall, Johan Wissman, Maria Gretzer, Anders Holmertz, Jonna Adlerteg och Elina Öhman. Räkna med tuffa strider om den åtråvärda bucklan.

ishockeyspelare och nu senast bandyspelaren Simon Jansson.

De fullföljer kontrakt med ryska klubbar och i samtliga fall blir de avstängda från landslagsspel. De kände till premisserna, men valde pengarna i stället.