Pepsis svar på Coca-Colas VM-satsning

Nu kommer Pepsis svar på Coca-Colas ställning som huvudsponsor vid fotboll-VM i Brasilien i sommar. Pepsi har värvat ett helt gäng världsstjärnor för reklamuppdrag under året.
VM-arenorna börjar ta form.Här en ny bild från Maracana stadion i Rio de Janeiro där arbetare målar vita linjer på gräset. Medlemmar i FIFA och 2014 World Cups lokala organisationskommittén har inlett en inspektionsresa till arenor i värdstäderna i hela Brasilien. Foto: Felipe Dana , AP Photo/TT Nyheter

 
Pepsi gör den största PR-investeringen någonsin när dryckesjätten värvar ett globalt superteam. 17 av världens främsta fotbollsspelare ingår i teamet.

Över hundra miljoner

Att försöka få fram uppgifter om hur många  miljoner den här satsningen kostar är omöjligt. Men de här lirarna  är bortskämde med höga gager till vardags och de knappast gör sig besvär utan minst några miljoner i arvode.

För några av dem räcker inte det på långa vägar så uppskattningen är att bara ersättningen till spelarna ligger på dryga 100 miljoner kronor.

- Det här är den största uppställningen med fotbollsstjärnor som vi någonsin har haft och det är vi väldigt stolta över, säger Sofia Gullholm, Nordisk marknadschef på Pepsico Norden.

19 världsstjärnor

19 av världens främsta spelare har företaget lyckats nå avtal med.

Superstjärnan Leo Messi, argentinska internationella anfallaren Sergio Agüero och den unga brittiska talangen Jack Wilshere får sällskap av Brasiliens försvarare David Luiz, flitige målskytten Robin van Persie och Spaniens stjärnback Sergio Ramos som en del av den globala Pepsi-uppställningen.

Dessa kompletteras med ytterligare fotbollsstorheter från hela världen som representerar sina hemländer, däribland: Juan Guillermo Cuadrado (Colombia), Clint Dempsey (USA), Tarik Elyounoussi (Norge), Maynor Figueroa (Honduras), Mario Gomez (Tyskland), Vincent Kompany (Belgien), Kemar Lawrence (Jamaica), Victor Moses (Nigeria), Peter Osaze Odemwingie (Nigeria), Oribe Peralta (Mexiko), Andriy Pyatov (Ukraina), Mohamed Salah (Egypten) och Gylfi Por Sigurðsson (Island).

Notera, en norrman och en islänning, men ingen svensk och vem skulle det vara när en viss lirare med fransk adress inte var tillgänglig.

Men Zlatan, då?

Fanns Zlatan med på önskelistan?

- Vi är extremt stolta över de spelare som vi har lyckats knyta till oss. Vi kan inte kommentera kring spelare som inte ingår i kampanjen eller hur avtalsprocessen har sett ut, svarar Sofia Gullholm. 

På torsdagen avslöjades i alla fall truppen och tillkännagivandet var starten för en rad aktiviteter som kommer att pågå under 2014.

Pepsis fotbollskampanj rullar ut över hela världen och blir en del av kampen om marknadsandelar. Coca-Cola har ju positionen som huvudsponsor vid VM i Brasilien, med allt vad det innebär i positionering och lyskraft.

Global TV-reklam

Pepsi planerar en en global TV-reklam med sina spelare i huvudroller. Några av dem ska dessutom delta i olika länder.

Hur mycket förbinder sig spelarna till att medverka på olika marknadsaktiviteter?

- Spelarna är Pepsis talespersoner för kampanjen och kommer bland annat att synas på förpackningar, i butiksmaterial  och reklammaterial, säger Sofia Gullholm.

Spelaraffärerna inom svensk elitfotboll ökar markant just nu. Transfermarknaden är het  och klubbar säljer ovh köper för stora pengar. 

IFK Göteborg har gjort en ny stor affär när italienska Serie B-klubben Sassuolo köpte Laurs Skjellerup som  blir en av IFK:s dyraste försäljningar genom tiderna då prislappen ska, enligt uppgifter, hamnat på drygt 46 miljoner kronor. Många minns också hur IFK sålde Malick Yalcouyé till engelska Brighton  och totalt handlar det om   intäkter på runt 100 miljoner kronor.

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV.  Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.

 Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats. 

Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.