Pepsis svar på Coca-Colas VM-satsning
Pepsi gör den största PR-investeringen någonsin när dryckesjätten värvar ett globalt superteam. 17 av världens främsta fotbollsspelare ingår i teamet.
Över hundra miljoner
Att försöka få fram uppgifter om hur många miljoner den här satsningen kostar är omöjligt. Men de här lirarna är bortskämde med höga gager till vardags och de knappast gör sig besvär utan minst några miljoner i arvode.
För några av dem räcker inte det på långa vägar så uppskattningen är att bara ersättningen till spelarna ligger på dryga 100 miljoner kronor.
- Det här är den största uppställningen med fotbollsstjärnor som vi någonsin har haft och det är vi väldigt stolta över, säger Sofia Gullholm, Nordisk marknadschef på Pepsico Norden.
19 världsstjärnor
19 av världens främsta spelare har företaget lyckats nå avtal med.
Superstjärnan Leo Messi, argentinska internationella anfallaren Sergio Agüero och den unga brittiska talangen Jack Wilshere får sällskap av Brasiliens försvarare David Luiz, flitige målskytten Robin van Persie och Spaniens stjärnback Sergio Ramos som en del av den globala Pepsi-uppställningen.
Dessa kompletteras med ytterligare fotbollsstorheter från hela världen som representerar sina hemländer, däribland: Juan Guillermo Cuadrado (Colombia), Clint Dempsey (USA), Tarik Elyounoussi (Norge), Maynor Figueroa (Honduras), Mario Gomez (Tyskland), Vincent Kompany (Belgien), Kemar Lawrence (Jamaica), Victor Moses (Nigeria), Peter Osaze Odemwingie (Nigeria), Oribe Peralta (Mexiko), Andriy Pyatov (Ukraina), Mohamed Salah (Egypten) och Gylfi Por Sigurðsson (Island).
Notera, en norrman och en islänning, men ingen svensk och vem skulle det vara när en viss lirare med fransk adress inte var tillgänglig.
Men Zlatan, då?
Fanns Zlatan med på önskelistan?
- Vi är extremt stolta över de spelare som vi har lyckats knyta till oss. Vi kan inte kommentera kring spelare som inte ingår i kampanjen eller hur avtalsprocessen har sett ut, svarar Sofia Gullholm.
På torsdagen avslöjades i alla fall truppen och tillkännagivandet var starten för en rad aktiviteter som kommer att pågå under 2014.
Pepsis fotbollskampanj rullar ut över hela världen och blir en del av kampen om marknadsandelar. Coca-Cola har ju positionen som huvudsponsor vid VM i Brasilien, med allt vad det innebär i positionering och lyskraft.
Global TV-reklam
Pepsi planerar en en global TV-reklam med sina spelare i huvudroller. Några av dem ska dessutom delta i olika länder.
Hur mycket förbinder sig spelarna till att medverka på olika marknadsaktiviteter?
- Spelarna är Pepsis talespersoner för kampanjen och kommer bland annat att synas på förpackningar, i butiksmaterial och reklammaterial, säger Sofia Gullholm.
Mest lästa just nu
Enkel majoritet, det vill säga 38 av 75 röster är vad som krävs för att Svenska Golfförbundet ska gå segrande ur den infekterade striden om att begränsa antalet golf-ID, ett ”tak”, ute i golf-Sverige.
Landets 21 distrikt, av vilka Skåne och Stockholm är de röststarkaste med 8 respektive 7 röster har att avge sina röster vid SGF:s årsmöte 5-6 april.
Svenskar är pålitliga som arrangörer. Nu kommer ett nytt bevis. I september 2026 Blir Malmö platsen för Olympics Sweden Invitational Games. Ett idrottsevenemang för personer med intellektuell funktionsnedsättning, där drygt 2000 aktiva från både Sverige och andra länder får möjlighet att tävla i drygt tio olika idrotter.
Special Olympics Sweden Invitational Games 2026 blir det största idrottsevenemanget som någonsin arrangerats i Sverige för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
I en intensiv nyhetsflora försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”.
Viaplays utbud just nu är av rekordformat.Skidor i mängd är vi vana vid. Nnyligen förlängdes alla rättigheter för all skidsport, med undantag för skidskytte, till och med säsongen 2030.
Närmast kan vi se fram emot hockeyns Nations Cup i Montreal, Kanada och Boston, USA med Sverige, Finland, USA och Kanada. samt senaste tillskottet, Fotbollsmagasinet Tiki-Taka.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.