Sponsorträff 43 mil hemifrån

Match i Stockholm, då fångar Kalmar FF tillfället. En utspark från Stureplan träffar klubben såväl potentiella som gamla sponsorer och ser sedan matchen tillsammans med företagsrepresentanterna.
Kalmars Sebastian Andersson i kamp med Djurgårdens Daniel Amartey (tv) vid det allsvenska mötet på Tele2 Arena. Foto: Jonas Ekströmer, TT

 

Svante Samuelsson, klubbchef, anslår tonen:

- Vinner vi i kväll går vi upp i serieledning!

Starka faktorer

Smålänningarna ber inte om ursäkt, klubbens företrädare behöver bara peka på fakta:

• Den enda allsvenska klubben som äger sin arena till 100 procent. Klubben har investerat 40 miljoner i egna arenan som  kostade 220 miljoner, inte en krona över kalkylerna, och resterande 220 miljoner har man lånat.

• Ett eget kapital om 57 miljoner, där merparten är bundet i just Guldfågeln Arena.

• Tillhör de fem bästa klubbarna i Sverige i sju år i rad och många minns SM-guldet 2008.

• Sålt spelare för 110 miljoner kronor sedan 2007 och den enda klubb som kan mäta sig i det avseendet med KFF är Malmö FF.

• Årets trupp är en av allsvenskans yngsta.

Men inte upp i topp

Men mötet med Djurgården slutade 0-0 och innebar inte serieledning.

Annars blev kvällen mycket värdefull. Att hålla ett sponsormöte 43 mil hemifrån hör ju inte till vanligheterna.

Initiativtagare till träffen var Jonas Persson, företagare och boende i Stockholm sedan mer än 15 år, grundare av företaget IEC in Sports, hemtam i affärskvarteren och med många kontakter. Han är uppfödd i Kalmar, anhängare till klubben sedan barnsben och numera också styrelsemedlem.

57 nya företag

Jonas Persson såg möjligheterna och känner också många stockholmare med en bakgrund i Småland.

- Det här känns oerhört inspirerande och det är sällan vi får möjligheter till sådana här träffar, intygade klubbens tre representanter som berättade om verksamheten.

”Kalmar FF ska vara Smålands stolthet”, som de anslår, klubbchefen Svante Samuelsson, marknadschefen Per Rosenqvist och sportchefen Thomas Andersson Borstam.

De har ett nära och framgångsrikt samarbete med dagens sponsorer:

- Vi har det starkaste nätverket i regionen och fick till den här säsongen 57 nya företag.

Nya arenan avgörande

Arenasponsorn är familjeägda Guldfågeln som är en av regionens största arbetsgivare med 350 anställda och en omsättning om 1,3 miljarder. Ett sju-årigt avtal är skrivet mellan parterna.

2005 inledde den dåvarande styrelsen diskussioner om en ny arena. Fredriksskans hade gjort sitt och i föreningen förstod man att det inte fanns något alternativ inför framtiden om klubben skulle kunna vara konkurrenskraftig.

- Visst var det modigt av styrelsen att ta beslut om den här satsningen. Arenan ger möjligheter, men det finns också förpliktelser, som Svante Samuelsson påpekar.

Utvecklingen blev den som alla hoppades. Nu erbjuds bra platser och komfort för åskådaren enligt moderna villkor – därtill en företagslounge för 1200 personer, en restaurang för 140 gäster och en uteservering för 80 personer, tre större konferensrum, tolv loger, medlemspub för 300 gäster och 13 kiosker.

I Nannes anda

Här går det att trivas även om underhållningen på planen skulle vara tveksam.

Efter alla år med Nanne Bergstrand som tränare fortsätter lagbygget med Hans Eklund som ytterst ansvarig för det sportsliga. En tajt, rekordung trupp har ansvaret och starten har inte kunnat vara så mycket bättre.

Vad starten på företagsträffen på Biblioteksgatan i Stockholm innebär kommer också visa sig så småningom.

Thomas Ejderhov

SHL-laget Leksand  IF:s ekonomiska kostym håller på att spricka, och över 30 miljoner saknas när lagets utländska spelare ska ha betalt. 

I ett pressmeddelande läggs en stor del av  det ekonomiska haveriet på tidigare vd:n Anders Hedbom som på egen begäran lämnade föreningen för 14 dagar sedan

Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.

Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.