Saab gör det andra bolag inte gör...

Ett svenskt internationellt bolag blir en idrottssponsor! Det är sällsynt och därför är nyheten desto mer sensationell. Saab och Linköpings Hockey Club blir partners.
Christer Mård, LHC:s ordförande, var en av många nöjda efter Saabs inträde i klubbens sponsornätverk.

 

Ytterst innebär affären att lagets hemmaarena byter namn. Cloetta Center blir Saab Arena från 1 juli.

Namnfrågan största problemet

Målet för Saab är att öka kunskapen och kännedomen om företagets verksamhet i Sverige, som företaget uttrycker det.

- Vi vill i konkreta handlingar visa att Saab står starkt lokalt, nationellt och globalt. Sponsringen av Saab Arena i Linköping är ett av många exempel på detta, säger Kjell Johnsson, vice affärsområdeschef Saab Aeronautics, i ett pressmeddelande.

Namnfrågan har vållat visst huvudbry, Linköping air centre? Saab air dome? Slutligen kom man överens.  Det blev enklast tänkbara, Saab Arena.

Stärker Linköping

En hel trupp av personer stod bakom offentliggörandet, representanter från Saab, LHC, kommunen och Arenabolaget, vid måndagens pressträff:

- Det känns enormt bra att vi har hittat det här samarbetet. Det stärker bilden av Linköping både internt i vår stad och i vår omvärld, säger LHC:s klubbdirektör Mike Helber.

Överenskommelsen gäller sex år, däremot ville inte parterna berätta hur mycket pengar som är inblandat.

Bättre betalt nu?

Avtalet med Cloetta skrevs för tio år sedan, då följt av kritiken att LHC fick för lite betalt.

I tidningen ÖstgötaCorrepondenten säger Mike Helber:

- Det vi fick från Cloetta var rimligt i jämförelse med hur det såg ut på andra arenor. Och det här är rimligt i dag. Men jag säger inga summor.

LHC har nått  SM-slutspel tio av de elva senaste åren, erövrat två SM-silver och nu senast semifinalplats två år i rad samt har under tio säsongers spel i arenan ett publiksnitt på över 7 000 åskådare över totalt 320 matcher. 

Ola H (inte verifierad)

tis, 2014-06-17 07:56

1. Dålig image

Jag tycker det är direkt osmakligt från såväl LHC o Linköpings Kommun att vara så glada äver SAAB Arena. Vi får aldrig glömma att SAAB är enkrigsindustri med vapen avsedda för att döda, ödelägga och stympa som USP. Jag tycker det är konstigt att ha idrottsverksamhet med ungdomsverksamhet kopplat till detta, direkt osmakligt faktiskt. jag är också trött på media som bara jamsar med. Den lokala tidningen, Corren, har nu allt i samma familj och kan nu sluta titulera sig oberoende tidning utan marknadsbladet för JAS/SAAB/LHC. Tycker ingen att det är en tveksam koppling att vara glad för? Idrott och krig?

Bosse F (inte verifierad)

tis, 2014-06-17 21:04

2. Återigen en av dessa personer

Återigen en av dessa personer som inte kan se skillnad på krig och fred. Med ett starkt försvar slipper vi just det Ola vill att vi undviker. Utan ett starkt försvar är det fullt möjligt att vi hade haft rösträtt först efter murens fall. Med ett svagt försvar finns alltid en risk att bli utsatt. Eller kommer någon till "hjälp" så att inget ont drabbar oss.I en perfekt värld kunde vi undvara militären, men dessvärre är det en utopi!

Johan (inte verifierad)

mån, 2014-07-07 14:03

3. Fint industriföretag

SAAB är ju ett högteknologiskt industriföretag som vi ska vara stolta över i Sverige. Häftigt att vi kan producera så fina flygplan!
AIK Fotboll har presenterat sitt bokslut för 2023 och det är nedslående. AIK går back med inte mindre än 21 miljoner efter skatt.
Jämfört med 2023 år är det ett minus på 44,5 miljoner och största skälet är ökade driftkostnader.  77,3 miljoner i fjol mot 53 miljoner 2022.
AIK:s rörelseresultat blev minus 27,8 miljoner kronor, att jämföra med plus 16,7 miljoner kronor 2022.

Slumpen eller ett tecken i skyn…. För 14 dagar sedan sa Ola Serneke ja till att stanna som huvudsponsor till IFK Göteborgs fotboll. I ett tillägg i pressreleasen antyddes att den kreative byggherren skulle titta på en framtida arena för Blåvitt. Och nu talar Petter Stordalen och låter förstå att han kan stå till tjänst när Göteborg, enligt honom får en ny arena. Han tycker att det är mycket angeläget och vill bidra. 

I Mora med omnejd uppstår i dag en allt mera förtätad stämning. Vasaloppet inleds och det påverkar allt och alla. Det är en ockupation av betydande delar av Dalarna som inleds och pågår i drygt två veckor och som tilltar i styrka för varje timme. när horder av skidåkare och deras närmaste ansluter tilltar i ett allt större antal för varje timme till och med söndagen den 3 mars. Alla ska hitta sitt boende och bli hemmastadda.Många av oss övriga nöjer oss med att följa skådespelet via TV:n.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Alla TV-tittare med sporteintresse kan se fram emot ett inbjudande 2024 med många sändningar där licens-tv gör det möjligt att se ett jättelikt utbud.

Eurovision Sport, dit SVT hör, planerar för ett spännande utbud, med några av sportens främsta evenemang och här är det inte nödvändigt med några betal-kort..Tijuvtitta redan nu och inse att SVT kommer att bjuda på åtskilliga sändningar.

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.