Leksand jagar miljoner via unik metod

Leksands IF gör något helt unikt för att jaga miljoninkomster. Klubben öppnar möjligheten att stötta föreningen via crowdfunding.
Med målet att kunna värva bättre spelare startar Leksand crowdfunding som första klubb i landet.

 

Leksands IF:s insamling Vision 2019 bygger på fansens engagemang. Här har det kommit in så mycket pengar att kampanjen har tagit plats i Stjärnlaget och blivit en av klubbens största samarbetspartners.

Mest hängivna fansen

- Vi har hockeysveriges kanske mest hängivna och lojala supportrar, inte bara i Leksand utan spridda över hela Sverige. Genom Vision 2019 har de bidragit med drygt en halv miljon till vårt lagbygge. Nu tar vi nästa steg, säger Anders Holst, ordförande i Leksands IF Ishockey AB.

Målet är att göra fansen till den största sponsorn i klubben. Pengarna från Vision 2019 är att bygga kapital som uteslutande ska användas till spelarbudgeten.  Allt med sikte på ett SM-guld och ett etablerat Leksands IF i SHL innan 2019.

Crowdfunding, även kallat gräsrotsfinansiering, möjliggör för entreprenörer och företagare att söka finansiering av en stor grupp personer (”the crowd”) som var och en kan bidra med en mindre summa pengar.

Avstämning efter 45 dagar

Den grundläggande tanken inom all sorts crowdfunding är att många mindre summor blir till ett stort belopp.

Det finns flera typer av crowdfunding, men en sak har de alla gemensamt – engagemang. Personer som väljer att bidra med kapital till ett företag, tror på affärsidén, produkten eller vill helt enkelt stötta en kampanj eller en klubb, som i det här fallet.

Leksands IF:s crowdfunding-insamling ska pågå under 45 dagar, sedan ska en utvärdering ske.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Vågar jag? (inte verifierad)

lör, 2014-09-06 21:37

1. Kul.. Verkligen inte först..

Kul.. Verkligen inte först.. Dif är väl redan uppe i millen?

Heja!! (inte verifierad)

mån, 2014-09-08 14:28

2. Crowdfunding är så häftigt!!

Crowdfunding är så häftigt!! I gräsrötterna finns den sanna styrkan! Tycker Leksand gör helt rätt som använder sig av sina fans genom Fundedbyme!!

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.