Hjälpen kom från oväntat håll

När nöden var som störst fanns hjälpen som längst ifrån. Conrad Elektronik, ett e-handelsföretag med kontor bara några mil från Malmö FF, väljer att komma som räddande änglar till Åtvidaberg.
Pressträff i Åtvidaberg, fr v spelaren Daniel Hallingström, nya sponsorn Andreas Malberg och klubbledningens Anders Herge och Anders Holst.

 

Verktyg och allehanda artiklar inom teknik och elektronik och med verksamhet i 18 länder, det är Conrad Elektronik. Där har ledningen tagit det strategiska beslutet att nå ökad kännedom via Åtvidaberg.

Att välja allsvensk fotboll och just Åtvid kunde inte ha kommit lämpligare för östgötaklubben som aldrig har haft en större sponsor i ekonomiskt avseende. '

Några månader med förhandlingar

Åtvids ledare kunde knapp hålla pennan fast och stadigt när ett tre-årskontrakt skulle signeras. Ett avtal värt uppemot 5 miljoner kunde inte vara mer välkommet.

- Vi fick kontakt i augusti och sedan har ett avtal växt fram och blivit det största i föreningens historia. Det är ett rejält belopp och rätt mycket mer än vad vi haft tidigare. 

, säger, klubbens marknadschef, Anders Herge.

- Vi har jobbat i flera år för att få en huvudpartner på nationell och internationell nivå. Nu har vi lyckats och är väldigt sugna på att hitta fler. 

"Klubben passar oss perfekt"

Anderas Malberg som marknadschef representerade Conrad och han njöt av stunden.

- Många av våra kunder är sportintresserade och min första tanke var Åtvidaberg, trots att vi har kontor i Malmö, när vi skulle göra en satsning . Föreningen står för glädje, engagemang och framtidstro. Dessa nyckelord vill självklart vårt varumärke också förknippas med. 

Själv är han ungdomsledare i Uppåkra IF mellan Lund och Malmö och har bra koll på fotbollen.

- Nu ska vi visa att vi menar allvar och engagera oss.

Stormvågorna börjar ebba ut i Åtvidaberg. Den ekonomiska verkligheten vållar inte magont längre och nu inriktas arbetet på att förstärka spelartruppen. 

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.