En affär som splittrar hockeyn

Svenska Hockeyligan (SHL) har tagit det sensationella beslutet att skriva sponsoravtal med ett utländskt spelbolag. Det är första gången någonsin som ett liknande samarbete sker och dessutom har SHL redan ett avtal med ATG.
Anders Källström, ordförande i SHL, måste nu försvara beslutet att skriva avtal med Nordic Bet.

 

Nyheten släpptes på fredagsmorgonen - NordicBet går in som ny huvudsponsor och exklusiv sportspelspartner till Svenska Hockeyligan (SHL). 

Under 2015 tappade SHL sponsorintäkter på runt 2 miljoner kronor per klubb. Försäljningen misslyckades och inte något företag köpte mittcirkeln på arenorna. 

Därför välkomnas samarbetet mellan det Maltabaserade spelbolaget NordicBet och SHL, men det kommer att väcka reaktioner. 

Oväntad uppgörelse

Uppgörelsen är oväntad av flera skäl.

Alla aktörer i spelbranschen tassar nu omkring på tå i väntan på en spelutredning som bara är några månader bort. En ny främjandeförbundslagstiftning är högaktuell och kan förändra principerna.

Och i ett nytt regelverk riskerar utländska bolag att en licensansökan inte behandlas lika välvilligt av en uppretad myndighet...

Dessutom bryter SHL:s beslut mot lojaliteten inom ishockeyn. Svenska Ishockeyförbundet liksom flertalet större förbund har ett omfattande samarbete med Svenska Spel. Den nya affären skapar splittring.

Samtidigt sker det märkliga att ATG uppenbarligen inte har bevakat sin ensamrätt som spelbolag i sitt sponsorkontrakt med SHL:

Internationelt perspektiv

Parterna bakom dagens sponsornyhet är givetvis nöjda:

- Vi brinner för hockeyn som sport och vill erbjuda våra kunder marknadens främsta hockeyprodukt. Sponsorskapet är ett stort och viktigt steg för oss, säger Jesper Svensson, kommersiell chef NordicBet.

NordicBet har sedan tidigare ett sponsorskap av europeiska CHL där även SHL är delägare.

- Hockeyintresset bland våra kunder är enormt. Det här är en långsiktig satsning som ger såväl oss som SHL möjlighet att växa ytterligare tillsammans, fortsätter Jesper Svensson.

Jörgen Lindgren, vd vid SHL, ser en avsevärd ekonomisk utväxling, som ger större resurser med sikte på Europa.

- SHL har letat efter en partner som vill hjälpa till att utveckla ligan och ishockeyn. Både vi och NordicBet är övertygade om att samarbetet kommer bidra med just detta – det vill säga mer än bara pengar, säger.

Avtalet sträcker sig över två år med möjlighet till ett års förlängning. 

Björn Eriksson fördömde

Senare uner torsdagen fördömde också RF:s ordförande Björn Eriksson sponsoraffären:

- Det är enligt svensk lag förbjudet att göra reklam för spelbolag som inte har tillstånd att verka i Sverige, vilket Nordic bet inte har. Lagen är tandlös, men likväl ska lagen följas. Därför tar RF avstånd från SHL:s samarbete med Nordic bet.

- Jag är mycket förvånad över att detta kommer nu. Vi har en tät dialog med idrottsförbunden, inte minst Svenska ishockeyförbundet med anledning av att regeringen gett utredaren Håkan Hallstedt i uppdrag att ta fram ett förslag på en modell som ska möjliggöra för utländska bolag att lagligt verka i Sverige, säger Björn Eriksson.

Från RF till SHL

Nyheten om det rekordstora sponsoravtalet presenterades vid SHL:s bolagsstämma på onsdagen då ytterligare nyheter tog form.

Styrelsen fick två kvinnliga ledamöter och en av dem är RF:s förre ordförande Karin Mattsson Weijber, i dag bl a ordförande för bl a Flyinge AB och Ridskolan Strömsholm AB samt för World Championship Region 2019 (VM-bolagen i Jämtland).

Dessutom tar Carola Määttä, kommunikationsdirektör på Försäkringskassan, innan dess Proffice Group och VD/Sverigechef för Ogilvy Group, klivet in i styrelsen.

SHL:s styrelse består i fortsättningen av sju ledamöter där fyra ledamöter representerar ägarklubbarna och tre är oberoende ledamöter. 

Ett nytt så kallat ägarforum, ger alla klubbar tillika ägare, ska backa upp styrelsen.

Anders Källström, vd för LRF Koncernen, omvaldes som styrelseordförande. Ägarna representeras i styrelsen av Kaarel Lehiste, Mats Grauers, Michael Marchal och Pär Nordlund.

Thomas Ejderhov

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.