En affär som splittrar hockeyn

Svenska Hockeyligan (SHL) har tagit det sensationella beslutet att skriva sponsoravtal med ett utländskt spelbolag. Det är första gången någonsin som ett liknande samarbete sker och dessutom har SHL redan ett avtal med ATG.
Anders Källström, ordförande i SHL, måste nu försvara beslutet att skriva avtal med Nordic Bet.

 

Nyheten släpptes på fredagsmorgonen - NordicBet går in som ny huvudsponsor och exklusiv sportspelspartner till Svenska Hockeyligan (SHL). 

Under 2015 tappade SHL sponsorintäkter på runt 2 miljoner kronor per klubb. Försäljningen misslyckades och inte något företag köpte mittcirkeln på arenorna. 

Därför välkomnas samarbetet mellan det Maltabaserade spelbolaget NordicBet och SHL, men det kommer att väcka reaktioner. 

Oväntad uppgörelse

Uppgörelsen är oväntad av flera skäl.

Alla aktörer i spelbranschen tassar nu omkring på tå i väntan på en spelutredning som bara är några månader bort. En ny främjandeförbundslagstiftning är högaktuell och kan förändra principerna.

Och i ett nytt regelverk riskerar utländska bolag att en licensansökan inte behandlas lika välvilligt av en uppretad myndighet...

Dessutom bryter SHL:s beslut mot lojaliteten inom ishockeyn. Svenska Ishockeyförbundet liksom flertalet större förbund har ett omfattande samarbete med Svenska Spel. Den nya affären skapar splittring.

Samtidigt sker det märkliga att ATG uppenbarligen inte har bevakat sin ensamrätt som spelbolag i sitt sponsorkontrakt med SHL:

Internationelt perspektiv

Parterna bakom dagens sponsornyhet är givetvis nöjda:

- Vi brinner för hockeyn som sport och vill erbjuda våra kunder marknadens främsta hockeyprodukt. Sponsorskapet är ett stort och viktigt steg för oss, säger Jesper Svensson, kommersiell chef NordicBet.

NordicBet har sedan tidigare ett sponsorskap av europeiska CHL där även SHL är delägare.

- Hockeyintresset bland våra kunder är enormt. Det här är en långsiktig satsning som ger såväl oss som SHL möjlighet att växa ytterligare tillsammans, fortsätter Jesper Svensson.

Jörgen Lindgren, vd vid SHL, ser en avsevärd ekonomisk utväxling, som ger större resurser med sikte på Europa.

- SHL har letat efter en partner som vill hjälpa till att utveckla ligan och ishockeyn. Både vi och NordicBet är övertygade om att samarbetet kommer bidra med just detta – det vill säga mer än bara pengar, säger.

Avtalet sträcker sig över två år med möjlighet till ett års förlängning. 

Björn Eriksson fördömde

Senare uner torsdagen fördömde också RF:s ordförande Björn Eriksson sponsoraffären:

- Det är enligt svensk lag förbjudet att göra reklam för spelbolag som inte har tillstånd att verka i Sverige, vilket Nordic bet inte har. Lagen är tandlös, men likväl ska lagen följas. Därför tar RF avstånd från SHL:s samarbete med Nordic bet.

- Jag är mycket förvånad över att detta kommer nu. Vi har en tät dialog med idrottsförbunden, inte minst Svenska ishockeyförbundet med anledning av att regeringen gett utredaren Håkan Hallstedt i uppdrag att ta fram ett förslag på en modell som ska möjliggöra för utländska bolag att lagligt verka i Sverige, säger Björn Eriksson.

Från RF till SHL

Nyheten om det rekordstora sponsoravtalet presenterades vid SHL:s bolagsstämma på onsdagen då ytterligare nyheter tog form.

Styrelsen fick två kvinnliga ledamöter och en av dem är RF:s förre ordförande Karin Mattsson Weijber, i dag bl a ordförande för bl a Flyinge AB och Ridskolan Strömsholm AB samt för World Championship Region 2019 (VM-bolagen i Jämtland).

Dessutom tar Carola Määttä, kommunikationsdirektör på Försäkringskassan, innan dess Proffice Group och VD/Sverigechef för Ogilvy Group, klivet in i styrelsen.

SHL:s styrelse består i fortsättningen av sju ledamöter där fyra ledamöter representerar ägarklubbarna och tre är oberoende ledamöter. 

Ett nytt så kallat ägarforum, ger alla klubbar tillika ägare, ska backa upp styrelsen.

Anders Källström, vd för LRF Koncernen, omvaldes som styrelseordförande. Ägarna representeras i styrelsen av Kaarel Lehiste, Mats Grauers, Michael Marchal och Pär Nordlund.

Thomas Ejderhov

Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.