Trots kritiken sa Sirius ja

Lagardére ger sig inte. Och vem hade trott det... Den franska koncernen och den svenska företagsdelen kämpar på och visar stolt upp en ny kund samtidigt som de andra väcker protester.
Först lyckades Sirius ta steget upp i allsvenskan, sedan har klubben stora förhoppningar om ökade intäkter via ett avtal med Lagardére. Foto: TT

 

Lagardére kan alltså uppvisa erövrandet av nya marknadsandelar – samtidigt som kritiker gärna vill avvisa dem och förkasta deras affärsidé.

Att ta över klubbarnas marknadsarbete och garantera betydande intäkter är deras lansering.  IK Sirius Fotboll blir den femte allsvenska klubben som Lagardère Sports samarbetar med efter Örebro SK, AIK, Helsingborgs IF samt Halmstad BK. 

"Vi har en tvist, men..."

Det här senaste avtalet innebär att Sirius nuvarande säljstyrka kompletteras med resurser från Lagardère. Deras samarbetsavtal kring sponsor- och rättighetsförsäljning med Lagardère som en extern säljpartner gäller de närmaste fem åren. 

Där är Fredrik Hellkvist ytterst ansvarig och han är förstås glad.

- Upplägget med Sirius är väldigt enkelt, inga spöken här, sedan har vi en tvist med AIK och den är som den är. Vi har 70 klubbar runt om i Europa som vi jobbat med i 20 år, så jag ser det mer som en tillfällighet, säger Hellkvist till UNT.

Han kämpar på väl medveten om vad media och vissa klubbrepresentanter anser. 

I Sirius har man tagit del av vad som har skrivits, men ändå inte värjt för möjligheterna, som man i klubben anser är påtagligt bra.

- Det har varit en del i diskussionen så klart, det vore väl konstigt annars. Men vi har ställt frågor och sedan har vi valt att gå på vårt spår, säger klubbchefen Michael Lundgren.

- Vi är övertygade om att Lagardère Sports kommer att bli ett starkt komplement till vår försäljningsorganisation.

Förlust på 55 miljoner

Till saken hör att Lagardére förra året noterade en förlust på 55 miljoner.

- Vi har bra förutsättningar att långsiktigt hjälpa Sirius höja värdet på sina rättigheter, särskilt i och med deras inträde i Allsvenskan. Vi kombinerar nu på ett bra sätt deras lokala nätverk med vår erfarenhetsbank av väl fungerande partnerkoncept, säger Martin Håkansson, vd för Lagardère.

Från företaget vill ingen prata om de invändningar som hade kommit från i synnerhet AIK.

Sirius har i år tappat sin finansiär sedan flera år tillbaka, miljardären Bengt Ågerup som har hjälpt klubben med runt 15 miljoner. Ändå finns det en skuld till Skatteverket på dryga 1 miljon kronor.

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Riksidrottsförbundet kräver besked om elstöd i ett riktat brev till M, KD, SD och L. Samtidigt intensifieras samverkan med RF:s länsdistrikt för att starta dialog med kommunerna runt om i landet.

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.