Aldrig har damfotbollen haft det bättre

I helgen kickade OBOS Damallsvenskan och Elitettan igång efter sommarens speluppehåll.

Förutsättningarna inför framtiden är bättre än på länge. Anledningen är att under försommaren tecknade Elitfotboll dam två unika avtal och de ekonomiska förutsättningarna har aldrig varit större eller bättre.  

Piteås Cecilia Edlund har gjort 1-2 på övertid Linköpings Nicoline Sørensen (H)i mötet i damallsvenskan på Linköping Arena. Foto Stefan Jerrevång / TT

Ett av avtalen syns i namnet då OBOS gick in som titelsponsor till den högsta ligan på damsidan, OBOS Damallsvenskan. En ligatitel har aldrig tidigare har hänt funnits inom fotbollen i Sverige.

Avtal til 2023

Inte nog med det, Svenska Spel, som är den andra avtalsparten fortsätter som huvudsponsor till damelitfotbollen, genom att öka insatsen med 60 procent sedan tidigare belopp.

Det här innebär att damfotbollen får större resurser än någonsin.

Båda avtalen sträcker sig först och främst fram till 2023, vilket skapar förutsättningar för ett långsiktigt arbete.

Hus ska då pengarna användas? 

Från Elitfotboll Dam  kommuniceras att större delen av medlen går direkt ut till föreningarna, dvs samtliga föreningar i Damallsvenskan och Elitettan. 

TV blev en succé

Det handlar också om att fortsätta utvecklingen -  främst Certifieringen där bra förutsättningar ska skapas för såväl spelare- som ledare och värna om F-19 serien. Klubbarnas samhällsengagemang ska också stärkas.

Det finns också en målsättning att utveckla och bygga upp arbetet vid sidan av planen, dvs klubbarnas organisationer och respektive varumärkesplattform. Obosdamallsvenskan.tv har blivit en succé, men det innebär också utökade satsningar.

- Genom avtalen får vi helt andra möjligheter att tillsammans med våra föreningar utveckla damfotbollen ytterligare säger Annika Grälls ordförande, Elitfotboll Dam. 

- Vi arbetar självklart på för att öka intäkterna än mer. Vi är på god väg men är inte nöjda för den skull.. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Riksidrottsförbundet kräver besked om elstöd i ett riktat brev till M, KD, SD och L. Samtidigt intensifieras samverkan med RF:s länsdistrikt för att starta dialog med kommunerna runt om i landet.

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.