Nu höjer sponsorn bidraget ännu mer
Svenska skidförbundets och längdlandslagets satsning med Team Bauhaus har blivit en sportslig succé med bland annat nio pallplaceringar i världscupen i vinter.
Nu utvecklas samarbetet ytterligare genom att Bauhaus går in och premierar framgångar i världscupen.
- Det känns väldigt bra att vi kan ta det här steget tillsammans, säger längdchefen Johan Sares.
När längdlandslaget i våras presenterade sina träningsgrupper inför säsongen 2018/2019 fanns sju herrar och sju damer uttagna i A-gruppen och lika många herrar och damer i nysatsningen Team Bauhaus.
Sponsorn höjer bidraget
Uttagningarna grundade sig på föregående säsongs resultat.
A-gruppens åkare skrev under ett åkaravtal med Svenska skidförbundet som bland annat innehåller ett bonusprogram. Det är också en del i det åkarbidrag som Svenska skidförbundet betalar ut till varje medlem i A-landslaget. Bland annat utlöser avtalet en bonus på 100 000 kr till varje åkare om de tillsammans levererar 30 pallplaceringar i världscupen och samtidigt kvalificerar sig till kommande säsongs träningsgrupp.
Någon liknande bonus har inte funnits för Team Bauhaus mer än segerbonusen som samtliga aktiva äger rätt till.
Men nu är den aktiva sponsorn så nöjd med utvecklingen att den vill bidra ytterligare:
- Bauhaus är jättenöjda med det samarbete de har med längdlandslaget och har varit aktiva i att hitta en lösning där pallplatser ska betala sig för gruppen under A-laget. Lösningen innebär att Bauhaus premierar varje pallplats med 20 000 kronor till den aktiv som lyckas ta en pallplats vid ett världscuplopp.
- Vår satsning med ”Team Bauhaus” tillsammans med skidförbundet har under året varit en succé och att vi kan gå in och stötta det ytterligare genom att premiera sportsliga framgångar till dem som ingår i teamet känns väldigt bra för oss på Bauhaus säger Johan Saxne marknadsdirektör på Bauhaus.
- Det känns förstås väldigt bra att Bauhaus, förutom den sportsliga uppbackningen, också vill bidra ytterligare med ekonomisk stöttning utöver den vi redan har inom skidförbundets landslagsverksamhet, säger Johan Sares.
Hittills har två åkare från Team Bauhaus tagit pallplatser i världscupen i vinter. Maja Dahlqvist sju stycken och Evelina Settlin två.
Maja Dahqvist 140 000 kronor rikare
Maja Dahlqvist från Borlänge har varit den stora sensationen i längdskidåkningen Trots att hon inte tillhör A-gruppen har hon tagit sju pallplatser i världscupen – hittills.
Eftersom hon inte tillhör A-gruppen utan är en av sju damer och sju herrar som finns en trappa ned i Team Bauhaus. Nu har Bauhaus beslutat att stötta åka i teamet med 20 000 kronor för varje pallplats. Det betyder 140 000 kronor till Maja.
Skidförbundets bonusprogram för A-truppens sju damer och sju herrar innebär att om de kommer upp i 30 pallplatser i världscupen utgår 100 000 kronor till varje åkare. Nu är åkarna uppe i 29 pallplatser och det blir säkert fler än 30.
Trots succén för Maja Dahlqvist har hon stått utanför den premien. Men nu så…
Skidförbundets och Bauhaus samarbete har blivit en succé. Hittills har åkarna i Team Bauhaus tagit nio pallplatser i världscupen.
Mest lästa just nu
Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering
Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar