Nu höjer sponsorn bidraget ännu mer

Svenska skidförbundets och längdlandslagets satsning med Team Bauhaus har blivit en sportslig succé med bland annat nio pallplaceringar i världscupen i vinter.

Nu utvecklas samarbetet ytterligare genom att Bauhaus går in och premierar framgångar i världscupen.

Johan Sares, längdchef i Skidförbundet och delvis ansvarig för marknadsarbetet, har framgång i sitt umgänge med sponsorer. Foto: Anders Wiklund / TT

- Det känns väldigt bra att vi kan ta det här steget tillsammans, säger längdchefen Johan Sares.

När längdlandslaget i våras presenterade sina träningsgrupper inför säsongen 2018/2019 fanns sju herrar och sju damer uttagna i A-gruppen och lika många herrar och damer i nysatsningen Team Bauhaus.

Sponsorn höjer bidraget

Uttagningarna grundade sig på föregående säsongs resultat. 

A-gruppens åkare skrev under ett åkaravtal med Svenska skidförbundet som bland annat innehåller ett bonusprogram. Det är också en del i det åkarbidrag som Svenska skidförbundet betalar ut till varje medlem i A-landslaget. Bland annat utlöser avtalet en bonus på 100 000 kr till varje åkare om de tillsammans levererar 30 pallplaceringar i världscupen och samtidigt kvalificerar sig till kommande säsongs träningsgrupp.

Någon liknande bonus har inte funnits för Team Bauhaus mer än segerbonusen som samtliga aktiva äger rätt till.

Men nu är den aktiva sponsorn så nöjd med utvecklingen att den vill bidra ytterligare:

- Bauhaus är jättenöjda med det samarbete de har med längdlandslaget och har varit aktiva i att hitta en lösning där pallplatser ska betala sig för gruppen under A-laget. Lösningen innebär att Bauhaus premierar varje pallplats med 20 000 kronor till den aktiv som lyckas ta en pallplats vid ett världscuplopp.

- Vår satsning med ”Team Bauhaus” tillsammans med skidförbundet har under året varit en succé och att vi kan gå in och stötta det ytterligare genom att premiera sportsliga framgångar till dem som ingår i teamet känns väldigt bra för oss på Bauhaus säger Johan Saxne marknadsdirektör på Bauhaus.

- Det känns förstås väldigt bra att Bauhaus, förutom den sportsliga uppbackningen, också vill bidra ytterligare med ekonomisk stöttning utöver den vi redan har inom skidförbundets landslagsverksamhet, säger Johan Sares.

Hittills har två åkare från Team Bauhaus tagit pallplatser i världscupen i vinter. Maja Dahlqvist sju stycken och Evelina Settlin två.

Maja Dahqvist 140 000 kronor rikare

Maja Dahlqvist från Borlänge har varit den stora sensationen i längdskidåkningen Trots att hon inte tillhör A-gruppen har hon tagit sju pallplatser i världscupen – hittills. 

Eftersom hon inte tillhör A-gruppen utan är en av sju damer och sju herrar som finns  en trappa ned i Team Bauhaus. Nu har Bauhaus beslutat att stötta åka i teamet med 20 000 kronor för varje pallplats. Det betyder 140 000 kronor till Maja.

Skidförbundets bonusprogram för A-truppens sju damer och sju herrar innebär att om de kommer upp i 30 pallplatser i världscupen utgår 100 000 kronor till varje åkare. Nu är åkarna uppe i 29 pallplatser och det blir säkert fler än 30.

Trots succén för Maja Dahlqvist har hon stått utanför den premien. Men nu så…

Skidförbundets och Bauhaus samarbete har blivit en succé. Hittills har åkarna i Team Bauhaus tagit nio pallplatser i världscupen.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Det är ett cykelprojektet som ger Barncancerfonden bara i år totalt 238 miljoner kr.

Över 2 600 cyklister och servicedeltagare gick på lördagen  i mål i Paris för barn med svåra sjukdomar. Bakom satsningen står Team Rynkeby som sedan 2002 arrangerat cykellopp och aktiviteter för att samla in pengar till förmån för organisationer som arbetar för barn med svåra sjukdomar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.