Nu höjer sponsorn bidraget ännu mer

Svenska skidförbundets och längdlandslagets satsning med Team Bauhaus har blivit en sportslig succé med bland annat nio pallplaceringar i världscupen i vinter.

Nu utvecklas samarbetet ytterligare genom att Bauhaus går in och premierar framgångar i världscupen.

Johan Sares, längdchef i Skidförbundet och delvis ansvarig för marknadsarbetet, har framgång i sitt umgänge med sponsorer. Foto: Anders Wiklund / TT

- Det känns väldigt bra att vi kan ta det här steget tillsammans, säger längdchefen Johan Sares.

När längdlandslaget i våras presenterade sina träningsgrupper inför säsongen 2018/2019 fanns sju herrar och sju damer uttagna i A-gruppen och lika många herrar och damer i nysatsningen Team Bauhaus.

Sponsorn höjer bidraget

Uttagningarna grundade sig på föregående säsongs resultat. 

A-gruppens åkare skrev under ett åkaravtal med Svenska skidförbundet som bland annat innehåller ett bonusprogram. Det är också en del i det åkarbidrag som Svenska skidförbundet betalar ut till varje medlem i A-landslaget. Bland annat utlöser avtalet en bonus på 100 000 kr till varje åkare om de tillsammans levererar 30 pallplaceringar i världscupen och samtidigt kvalificerar sig till kommande säsongs träningsgrupp.

Någon liknande bonus har inte funnits för Team Bauhaus mer än segerbonusen som samtliga aktiva äger rätt till.

Men nu är den aktiva sponsorn så nöjd med utvecklingen att den vill bidra ytterligare:

- Bauhaus är jättenöjda med det samarbete de har med längdlandslaget och har varit aktiva i att hitta en lösning där pallplatser ska betala sig för gruppen under A-laget. Lösningen innebär att Bauhaus premierar varje pallplats med 20 000 kronor till den aktiv som lyckas ta en pallplats vid ett världscuplopp.

- Vår satsning med ”Team Bauhaus” tillsammans med skidförbundet har under året varit en succé och att vi kan gå in och stötta det ytterligare genom att premiera sportsliga framgångar till dem som ingår i teamet känns väldigt bra för oss på Bauhaus säger Johan Saxne marknadsdirektör på Bauhaus.

- Det känns förstås väldigt bra att Bauhaus, förutom den sportsliga uppbackningen, också vill bidra ytterligare med ekonomisk stöttning utöver den vi redan har inom skidförbundets landslagsverksamhet, säger Johan Sares.

Hittills har två åkare från Team Bauhaus tagit pallplatser i världscupen i vinter. Maja Dahlqvist sju stycken och Evelina Settlin två.

Maja Dahqvist 140 000 kronor rikare

Maja Dahlqvist från Borlänge har varit den stora sensationen i längdskidåkningen Trots att hon inte tillhör A-gruppen har hon tagit sju pallplatser i världscupen – hittills. 

Eftersom hon inte tillhör A-gruppen utan är en av sju damer och sju herrar som finns  en trappa ned i Team Bauhaus. Nu har Bauhaus beslutat att stötta åka i teamet med 20 000 kronor för varje pallplats. Det betyder 140 000 kronor till Maja.

Skidförbundets bonusprogram för A-truppens sju damer och sju herrar innebär att om de kommer upp i 30 pallplatser i världscupen utgår 100 000 kronor till varje åkare. Nu är åkarna uppe i 29 pallplatser och det blir säkert fler än 30.

Trots succén för Maja Dahlqvist har hon stått utanför den premien. Men nu så…

Skidförbundets och Bauhaus samarbete har blivit en succé. Hittills har åkarna i Team Bauhaus tagit nio pallplatser i världscupen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
AIK Fotboll har presenterat sitt bokslut för 2023 och det är nedslående. AIK går back med inte mindre än 21 miljoner efter skatt.
Jämfört med 2023 år är det ett minus på 44,5 miljoner och största skälet är ökade driftkostnader.  77,3 miljoner i fjol mot 53 miljoner 2022.
AIK:s rörelseresultat blev minus 27,8 miljoner kronor, att jämföra med plus 16,7 miljoner kronor 2022.
Här är projektet som inte bara gynnar en idrott utan flera. Alla med något gemensamt – nämligen vatten.
Arena Vattnet är ett samarbete mellan idrottsförbund som har vattnet som sin arena – som segling, kanot, rodd, issegling, vattenskidor, wakeboard och motorsport på vatten.

I Mora med omnejd uppstår i dag en allt mera förtätad stämning. Vasaloppet inleds och det påverkar allt och alla. Det är en ockupation av betydande delar av Dalarna som inleds och pågår i drygt två veckor och som tilltar i styrka för varje timme. när horder av skidåkare och deras närmaste ansluter tilltar i ett allt större antal för varje timme till och med söndagen den 3 mars. Alla ska hitta sitt boende och bli hemmastadda.Många av oss övriga nöjer oss med att följa skådespelet via TV:n.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Alla TV-tittare med sporteintresse kan se fram emot ett inbjudande 2024 med många sändningar där licens-tv gör det möjligt att se ett jättelikt utbud.

Eurovision Sport, dit SVT hör, planerar för ett spännande utbud, med några av sportens främsta evenemang och här är det inte nödvändigt med några betal-kort..Tijuvtitta redan nu och inse att SVT kommer att bjuda på åtskilliga sändningar.

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.