Rekordstor satsning på damfotboll

Kopparbergs Göteborg FC vann cupen i fjol och har blivit tvåa både i fjol och året innan i damallsvenskan. Nu gäller inget annat mål än att SM-guldet ska erövras

Och som resurserna ökar är det en fullt realistisk ambition. Nu avslöjas nämligen att klubben får ett större sponsorstöd än någonsin. 

Numera partners, Markus Brink från nya huvudsponsorn Brixly och Peter Bronsman, ordförande i KGFC.

 

Prioritet Finans, Volkswagen och Brixly är företag som går in samtidigt som huvudsponsorn Kopparberg, Rasta och SKF är kvar. GFC får en anslutning av sponsorer som är unik. 

Sponsorerna förenade

Frågan är om någon klubb inom damfotbollen nån gång har kunnat uppvisa så många stora sponsorer samtidigt.

Konstruktionen på marknadssidan har blivit möjlig tack vare sponsorföretaget ISP In Sports som har lyckats motivera och ena företagen till en gemensam satsning.

Nu finns det möjlighet att förstärka laget ytterligare.

Målsättningen, förutom att åter knipa en Champions League-plats, kan inte bli annan än maximal - ett SM-guld.'

Mats Grens nya roll

Tidigare har GFC bytt tränare. Efter efter ett år utan fotboll är Mats Gren, 56, tillbaka i branschen – nu som  tränare i GFC från rollen som sportchef i IFK Göteborg. Vid sin entré i klubben deklarerade han direkt att mästartiteln är vad klubben bör ha i sikte. 

Jag känner redan nu att många gärna vill lyfta bucklan, men vi ska diskutera det noggrant och internt så att alla känner sig trygga, sa Gren. 

I dag är det en glad Peter Bronsman, ordförande i Kopparbergs/Göteborg FC,:

– Självklart är vi superstolta och jätteglada att få in ännu en långsiktig huvudsponsor i  Brixly och ytterligare partnera. Vi vill  utveckla tjejer i unga åldrar till att bli duktiga fotbollsspelare och goda förebilder, vi vill bidra till att ge dem fina karriärer.

Fakta

Passa på att läsa det fantastiska äventyret som Peter Brosman, ordförande i  Kopparbergs/Göteborg FC, var med om.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Riksidrottsförbundet kräver besked om elstöd i ett riktat brev till M, KD, SD och L. Samtidigt intensifieras samverkan med RF:s länsdistrikt för att starta dialog med kommunerna runt om i landet.

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.