Sponsorerna söker affärer igen

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

ISP med vd:n Andreas Ottermark ser nu hur sponsormarknaden öppnas igen.

Svenska Ishockeyförbundet utökar samarbetet med Grand Travel, företaget som sedan säsongen 2017/2018 varit en partner till förbundet. Nu skrivs ett nytt, utökat avtal parterna emellan och det gäller fram till säsongen 2024/2025.

”Grand Travel är viktig och har visat ett starkt engagemang under de här åren betonar Christer Plars, kommersiell chef på Ishockeyförbundet.

”Det här partnerskapet betyder mycket för oss. Vi vill vara med på en fortsatt spännande resa med landslagen, säger Dick Lidman, vd, Grand Travel.

Dick Lidman är vd

Dick, ja, just det, den förre AIK-spelaren i fotboll och svensk mästare. Han gjorde sex säsonger där, totalt 125 allsvenska matcher och 45 mål.

1995 fick han chansen i svenska A-landslaget när Tommy Svensson var förbundskapten.

Som 30-åring slutade han och då ville AIK att han skulle börja jobba i föreningen. 1999 tog AIK SM-guld igen och spelade i Champions League - med Dick som marknadschef och vice vd i föreningen.

Men Dick fick en varning när han 2002 fick en black out på en konferens.

Sedan dess har han jobbat inom resebranschen Grand Travel har framgång och står för resorna för bl a ishockeyförbundet och friidrottsförbundet.

Familjeägt företag

Där är BAUHAUS-galan en stor aktör och där tar Sundström Safety klivet in som ny huvudpartner

— Vi ser fram emot att vara med och bygga såväl svensk som internationell friidrott genom BAUHAUS-galan, säger bolagets styrelseordförande, Ivan Sundström. 

Sundström Safety förser företag och industrier med personlig skyddsutrustning via tillverkning och produktion enbart i Sverige. Företaget har huvudsäte i Lagan i Småland och är en stor aktör i sponsor-Sverige och har avtal med bland  annat Svensk Friidrott, längdskidlandslaget och Djurgården Hockey och Fotboll. Nu blir det också BAUHAUS-galan.

— Svensk friidrott känns hetare än någonsin och det är inspirerande att bli huvudpartner till BAUHAUS-galan, berättar Ivan Sundström.

ISP i huvudroll

Det är tack vare landets ledande sponsorföretag, ISP som överenskommelsen har tillkommit.

Idrottsintresset i familjen Sundström, som är hemmahörande på Lidingö i Stockholm, går inte att ta miste på. Ivan kommer från en bakgrund inom kampsporten och beskriver sig själv som en riktig idrottsnörd. Sonen Simon Sundström är en talangfull medeldistanslöpare och tävlar för IFK Lidingö. Han tränas av sin mamma Malin Sundström, som är en före detta medeldistanslöpare och en av få kvinnliga tränare inom elitlöpningen i Sverige.

— Det är verkligen inget annat som gäller där hemma, vi följer med i de flesta sportsliga sammanhang men såklart lite extra i friidrotten, både med tanke på Simon men också för alla världsstjärnor vi har i friidrotten idag, avslutar Ivan Sundström. 

ISP är också en bakomvarande aktör till senaste tillskottet på partnersidan inom Djurgårdens fotboll – Eleda Group. 

– Under senaste veckan har vi märkt ett större intresse från näringslivet att stötta idrotten i det utsatta läge som vi befinner oss i. Så förhoppningsvis är vändningen här, säger Andreas Ottermark, ägare och vd vid ISP in Sport

– Vi är väldigt glada att Eleda Group inleder ett samarbete med oss, säger  Henrik Berggren, vd i Djurgården fotboll.

Företaget erbjuder anläggnings, entreprenad- och servicetjänster inom infrastruktur via fem regionbolag.  

 

”Föreningslivet är en viktig spelare i vårt hållbara samhälle. I Djurgårdens IF erbjuds flickor och pojkar en föreningsresa med goda vuxna ledare som skapar trygghet, utveckling och god hälsa”, säger Ingemar Queckfeldt, Head Of Sponsorship hos Eleda Group.

Bolagets mål är att etablera koncernen som en ledande aktör inom anläggning och entreprenad på den nordiska marknaden.  

 - Eleda Group delar våra värderingar och syn på föreningslivets oerhört viktiga del i samhällsbyggandet. Både vi och Eleda är verksamma inom samhällsbyggnad men på olika sätt och genom olika verksamheter. Tillsammans kan vi hjälpas åt att stötta varandra och på det sätt bygga samhället starkare”, säger Henrik Berggren vd Djurgården Fotboll.

- Ett hårt arbete ligger bakom framgången med att etablera Djurgården Fotboll som en attraktiv, professionell och affärsdrivande samarbetspartner.

- Vårt samarbete med Eleda Group har alla möjligheter att bli en framgångssaga då det finns väldigt många gemensamma beröringspunkter. Eleda är en expansiv och framgångsrik koncern med väldigt tydligt fokus på hållbarhet, jämställdhet och framförallt på ungdomar och hälsa vilket går väldigt mycket i linje med den verksamhet vi bedriver. Vi ser mycket fram emot att inleda vårt arbete tillsammans med Eleda för att bygga ett oerhört framgångsrikt och långvarigt samarbete. Det här har alla förutsättningar att utvecklas mycket positivt över tid, säger Daniel Malmgren,  affärsområdeschef Företag och Partners hos Djurgården Fotboll. 

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.