Fotbollsföreningar ska uppmuntras

Dagens roliga nyhet. Svenska Fotbollförbundet, ICA och Marabou går samman ochdelar ut 2,75 miljoner kronor till coronadrabbade fotbollsklubbar

Fotbollsföreningar som drabbats av coronaviruset kommer att få finansiellt stöd från två välgörare – som ägs av Mondelēz International. Utdelningen på 2,75 miljoner kronor sker genom initiativet Alla är olika – "Olika är bra", som stöttar barn och ungdomar i fotbollsföreningar som aktivt arbetar med jämlikhet och inkludering.

 

– Vi ser detta som en oerhört viktig insats där ICA-handlarna är med och bidrar till barn och ungdomsidrotten, de vet hur betydelsefullt det är för ungdomarna och deras föräldrar att kunna röra på sig, träna och ha kul tillsammans, säger Andreas Sbrodiglia, Sortiment och Inköpsdirektör, ICA Sverige AB.

Handlarnas kampanjer

Totalt kommer 2,75 miljoner kronor delas ut till fotbollsföreningar runt om i landet. Pengarna har samlats in tack vare ICA-handlarnas engagemang och går till föreningar som trots coronavirusets negativa påverkan fortsätter driva projekt som får fler att börja, och fler att fortsätta vara en del av fotbollen.

– Med Marabou som partner, både till SvFF och ICA känns det bra att kunna vara med och bidra och fortsatt lyfta viktiga frågor kopplat till barn- och ungdomsidrott, säger Hilda Björkman, Head of Category Planning Sverige på Mondelēz.

Mondelēz deltar i initiativet genom Marabou till förmån för "Alla är olika – olika är bra" och bidrar till utdelningarna med 250 000 kronor för att stärka ungdomsfotbollen och föreningars möjligheter att bedriva verksamhet. 

ven Fotbollfötbundet bidrar till att så många flreningar gynnas.

"Måste stötta dem"

– 2020 har inneburit en stor ekonomisk prövning för många svenska föreningar. Trots detta får arbetet för en jämlik och inkluderande fotbollsrörelse inte stanna upp. Årets utdelning ska ses som en form av löfte att svensk fotboll kan känna trygghet i att vi även i turbulenta tider kommer fortsätta stötta dem i deras viktiga arbete för att skapa en fotboll där alla är välkomna, säger generalsekreterareHåkan Sjöstrand.

ICA är mångårig partner till Fotbollförbundet och har sedan 2016 i samarbete med SvFF fördelat finansiella bidrag till fotbollsklubbar som aktivt arbetar med jämlikhet och inkludering. Genom Alla är olika – olika är bra har det hittills delats ut 8 miljoner till 70 fotbollsföreningar runt om i Sverige. I år lägger vi ytterligare 2,5 miljoner kronor till den summan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.