Nu ska Göteborgsvarvet växa igen

Säg var Bauhaus inte är med. Byggvaruföretaget har en mycket framträdande position inom svensk idrottssponsring och exponeras hos en rad specialidrottsförbund. Nu har marknadsdirektören skrivit ett nytt avtal igen.

- Det känns extra roligt att bli en del av Göteborgsvarvet Marathon som arrangeras för att fira att staden Göteborg fyller 400 år, säger Johan Saxne, Bauhaus främste företrädare.

Bauhaus marknadschef, Johan Saxne har skrivit ett nytt sponsoravtal igen.

Världens största halvmaraton och Bauhaus inleder ett samarbete som innebär att bolaget blir huvudpartner till Göteborgsvarvet och Göteborgsvarvet Marathon. Rättighetsbolaget ISP Sport har haft varit delaktigt i överenskommelsen.

200 000 åskådare

– Göteborgsvarvet är ett evenemang med en stolt tradition med stor folklig anknytning i Sverige. Världens största halvmara är en inspiration för tusentals löpare och motionärer under året. Loppet ligger också till grund för satsningen på friidrott i regionen, framhåller Saxne.

Göteborgsvarvet arrangeras av Göteborgs Friidrottsförbund och ett normalt år lockas 50 000 löpare och 200 000 åskådare. Överskottet går direkt tillbaka till föreningarnas ungdomsverksamhet och driften av Friidrottens Hus.

2020 vaer int mycket normalt och inställt Göteborgvarv sargade ekonomin.Nu är förhoppningarna stora inför 2021,i synnerhet med en planering för två lopp. Ch då är ju också ny stark huvudsponsor välkommen.

Två lopp 2021

Under 2021 kommer det utöver det traditionella Göteborgsvarvet, som är världens största halvmara, även att arrangeras ett maraton för att fira Göteborgs 400-årsjubileum.

– Bauhaus är ett starkt varumärke och en välkänd aktör inom idrotten, dessutom med stark koppling till just friidrott i och med partnerskapet till Svenska Friidrottsförbundet. Därför känns det givetvis väldigt roligt att de vill vara en del av Göteborgsvarvet, säger Martin Bergman, förbundschef Göteborgs Friidrottsförbund och ansvarig för tävlingarna.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Riksidrottsförbundet kräver besked om elstöd i ett riktat brev till M, KD, SD och L. Samtidigt intensifieras samverkan med RF:s länsdistrikt för att starta dialog med kommunerna runt om i landet.

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.