Hamburger restauranger gynnar idrotten

 Pandemins påverkan på landets föreningar får McDonald´s att agera. Hamburgerkedjans franchisetagare ökar stödet till  mindre lag och klubbar får specialmenyer på cirka 100 restauranger och för varje sålt mål skänker McDonald´s pengar till föreningen. 

McDonald’s i Sverige under lång tid har engagerat sig i idrotten för att fler ungdomar ska få uppleva gemenskapen. 

 Nu genomförs en kampanj med målet att samla in ytterligare ett extra tillskott till utvalda föreningar, uppger Staffan Ekstam, Marknadsdirektör på McDonald´s i Sverige. 

. Under 2020 genomfördes den för första gången på 25 restauranger runt om i landet men i år deltar över 100 restauranger och ska stötta lokala föreningar lite extra. 

"Vi kan göra skillnad"

- Vi är stora nog att göra skillnad, inte bara för stora lag och vuxna, utan också för mindre klubbar och barn, säger Staffan Ekstam, 

McDonald’s franchisetagare  är aktiva. Sponsorskapet handlar inte enbart om ekonomiskt stöd utan även om lokalt engagemang. På många orter arrangeras lopp, cuper och aktiviteter i anslutning till McDonald’s restauranger och franchisetagarna engagerar sig även i styrelser, med personligt deltagande som volontärer eller för att bidra genom att skänka mat.

Under 2021 lyfter McDonald’s fram utvalda föreningar som restaurangerna sponsrar  genom att tillfälligt uppkalla menyer efter namnen på de lokala klubbarna. 

- Runt om i landet finns det eldsjälar som gör fantastiska insatser för att barn och unga ska ha möjlighet att idrotta och dela den gemenskapen.

100 restauranger delaktiga

- I år utökas vårt samarbete när över 100 restauranger uppkallar sina mest populära menyer tillfälligt efter lokala klubblag där en del av pengarna går oavkortat till föreningarna., säger Claes Göran Jönsson, franchisetagare på McDonald´s. 

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.

Han har gjort succé , men  saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.

– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är  allvarlig.