Hamburger restauranger gynnar idrotten
Pandemins påverkan på landets föreningar får McDonald´s att agera. Hamburgerkedjans franchisetagare ökar stödet till mindre lag och klubbar får specialmenyer på cirka 100 restauranger och för varje sålt mål skänker McDonald´s pengar till föreningen.
McDonald’s i Sverige under lång tid har engagerat sig i idrotten för att fler ungdomar ska få uppleva gemenskapen.
Nu genomförs en kampanj med målet att samla in ytterligare ett extra tillskott till utvalda föreningar, uppger Staffan Ekstam, Marknadsdirektör på McDonald´s i Sverige.
. Under 2020 genomfördes den för första gången på 25 restauranger runt om i landet men i år deltar över 100 restauranger och ska stötta lokala föreningar lite extra.
"Vi kan göra skillnad"
- Vi är stora nog att göra skillnad, inte bara för stora lag och vuxna, utan också för mindre klubbar och barn, säger Staffan Ekstam,
McDonald’s franchisetagare är aktiva. Sponsorskapet handlar inte enbart om ekonomiskt stöd utan även om lokalt engagemang. På många orter arrangeras lopp, cuper och aktiviteter i anslutning till McDonald’s restauranger och franchisetagarna engagerar sig även i styrelser, med personligt deltagande som volontärer eller för att bidra genom att skänka mat.
Under 2021 lyfter McDonald’s fram utvalda föreningar som restaurangerna sponsrar genom att tillfälligt uppkalla menyer efter namnen på de lokala klubbarna.
- Runt om i landet finns det eldsjälar som gör fantastiska insatser för att barn och unga ska ha möjlighet att idrotta och dela den gemenskapen.
100 restauranger delaktiga
- I år utökas vårt samarbete när över 100 restauranger uppkallar sina mest populära menyer tillfälligt efter lokala klubblag där en del av pengarna går oavkortat till föreningarna., säger Claes Göran Jönsson, franchisetagare på McDonald´s.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.