Får en världsstjärna till reapris

Det hette ju att Marta var i i det närmaste klar för Paris SG. Men det stämde inte alls. Hon struntade i de stora pengarna och accepterade en lägre lön av ett skäl – hon ville bo kvar i Sverige.
Marta skriver på kontraktet vid måndagens presskonferens med klubbordförande Håkan Wifvesson, till höger. Foto: Stig-Åke Jönsson, TT

 

Under sommaren hemma i Brasilien, där hon följde VM och umgicks med familjen och vänner tog hon beslutet.

Tjatade sig till Malmö

Marta vill så gärna stanna här. Efter åren i Umeå, och året i Tyresö hade hon ingen lust att flytta utomlands.

Allt började med att några av Rosengårds spelare uppmanade Marta att komma till Malmö.

Det var början till en sensationell övergång.

Martas agent Fabiano Farah tog kontakt med klubben och ställde helt enkelt frågan om det fanns ett intresse för Marta Rosengård.

- Vi tackade för den fantastiska förfrågan, men  svarade att vi hade beslutat i maj att ligga kvar på den spelarbudget vi godkände i november 2013 så vi hade inget utrymme till någon högre lön, berättade klubbens ordförande, Håkan Wifvesson.

Agenten återkom 

- Men vi fick en ny fråga från Fabiano om vad vi kunde erbjuda. Då blev svaret kvalitativ träning, ett bra lag med professionella spelare, en professionell organisation runt laget, möjligheter att vinna titlar samt att Marta får möjlighet att vara i fantastisk form till VM i Kanada. 

- Dessutom ett engagemang i sociala projekt och en trevlig stad. Och en lön som ligger inom vår budgetram vilket gör att hon inte blir vår bäst betalda spelare. 

Det tog mindre än ett dygn, sedan hade Fabiano Farah pratat med Marta och fått klartecken.

"Vi har samma drömmar"

Marta är en av, om inte den allra främsta fotbollsspelaren bland damer, och förstärker Rosengård i sex månader, så långt är kontraktet.

- Laget har samma drömmar som jag − att vinna allt, säger Marta.

- Det blev Rosengård för jag fortfarande är hungrig, jag vill vinna Champions League och spela i världens bästa liga, som just nu finns i Sverige. 

Marta accepterar alltså en lägre lön, men klubben ska nu uppvakta sponsorer för att kunna ge henne en marknadsmässig ersättning.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.