VM-finalen lockade storpublik i SVT

Söndagskvällens VM-final i fotboll blev en folkfest även i Sverige då 2,5 miljoner människor såg Spanien spela hem guldet. När Andrés Iniesta avgjorde matchen i förlängningen tittade hela 2 785 000 människor vilket motsvarar 31 procent av befolkningen.

SVT:s sändningar från slutspelet har lockat en stadig miljonpublik. Den tidigare toppnoteringen var semifinalen mellan Spanien och Tyskland som sågs av 1,9 miljoner. Tittandet var starkt i de yngre målgrupperna då som mest cirka 32 procent av alla småbarnsföräldrar och cirka 29 procent i målgruppen unga vuxna såg matchen.

- Vi har arbetat hårt för att göra våra bästa sändningar hittills från ett stort fotbollsmästerskap och det tycker jag att vi har lyckats med. Publikens starka gensvar visar att vår kombination av en stark närvaro på plats och en heltäckande studioproduktion är precis det som går hem hos publiken, säger SVT:s sportchef Per Yng.

Cirka 50 medarbetare på hemmaplan och på plats i Sydafrika har varit involverade i SVT:s produktion, som krävt över två års förberedelser. SVT sände cirka 60 timmar studio samt 32 direktsända matcher under en månads tid. Enligt FIFA är VM i Sydafrika det mästerskap som följts av flest människor någonsin.

Vid söndagskvällens final följdes matchen av 2 225 000 tittare i första halvlek medan andra halvlek sågs av 2 615 000 med toppsiffrorna 2 785 000 under förlängningen. Noterbart är dock att finalen 2006 lockade fler tittare. Betydligt fler, ska sägas eftersom 2 930 000 tittare följde dramata när Italien besegrade Frankrike. Förklara det den som kan.

På SVT Play hade finalen cirka 78 000 unika tittare.

Det är sedan tidigare klart att rättigheterna till de två kommande fotbollsmästerskapen, EM i Polen/Ukraina 2012 och VM i Brasilien 2014, delas mellan SVT och TV4. SVT sänder ensamt OS i London 2012.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.