Succé för nya Sportspegeln, eller..?

När Sportspegeln hade premiär för ny sändningstid, kl 19.00 i SVT1, hängde publiken med och det med råge. 931 000 tittare följde programmet, däremot bara 90 000 vid den andra sändningen. Frågan är om nysatsningen var en sådan succé som SVT anslår.

Den andra upplagan lockade 90 000 tittare, i SVT24 kl 20.30. Detta är historiskt höga tittarsiffror för Sportspegeln. Inte sedan mars 2007 har programmet haft sådan stor publik.

- Först på banan och fortsatt Sveriges största sportmagasin. Vilken kanonstart på det nya året för 50-årsfirande Sportspegeln. Vi är enormt glada för att publiken direkt hittade till Sportspegelns nya starttid 19.00, säger Åsa Edlund Jönsson, projektledare för Sportspegeln.

- Efter 50 år i TV-rutan känns det fantastiskt att Sportspegeln återigen når en miljonpublik.

En stark tveksamhet

TV4 har också bytt sändningstid. Från 20.00 till 19.30 och då bokfördes 360 000 tittare.

I sammhanget kan också nämnas att SVT:s OS-krönikan premiär samlade 1,2 miljoner tittare. Bara Rapport lockade fler tittare den tisdagskvällen.

Men gillar tittarna nysatsningen och vad innehöll den egentligen?

I Sportbladet anser Marcus Leifby att Nya Sportspegeln var nygamla Sportspegeln. Innehållet var det samma uppdelat på två program: "den där timmen mellan första och andra Sportspegeln var ganska bra att ha ändå, för det var väl ungefär så lång tid det tog att hitta till SVT24. Men när det väl var dags för alla pigga nyheter och överraskningar så... fick vi en repris.

En senil 50-åring

Leifby menar att ”Stopptid” har vi ju fått varenda söndag i flera års tid och frågar "Vart tog de nya programpunkterna vägen? Var var gästerna? Varför fick vi inga analyser? En pimpad version av ”Signerat Svanberg” eller någon annan som tyckte någonting? Varför fick vi inte någonting... nytt?"

Leifby avslutar: "TV-sportens chef Per Yng har sagt att tanken är ”att pigga upp 50-åringen. Efter att ha sett premiären känns det mest som att 50-åringen håller på att bli senil. Den andra delen upprepade bara det vi såg och hörde i den första. Ny tid – samma innehåll".

Läs Marcus Leifbys hela text

.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.