3 miljoner tittare ser avgörandet
- Jag hoppas att det blir lika många tittare som senast, säger Emir Osmanbegovic, fotbollschef på TV4.
Fredagens match lockade inte mindre än 2 885 000 tittare vilket motsvarar en andel på närmare 70 procent och en rating på 29,6 procent. Som mest tittade 3 095 000 personer.
Näst högsta tittarsiffran
Det är den näst högsta tittarsiffran i år på TV4, endast överträffad av vårens final i hockey-VM.
För en månad sedan intensifierades planeringen av sändningarna från både fredagens inledande match i Lissabon och tisdagens upplösning i Solna.
Matcherna som avgör om Sverige når VM-slutspelet i Brasilien.
Tekniken, kommentatorer, sändningstider, kameraansvariga – Emir Osmanbegovic skulle förutse allt. 2004 kom han som skrivande journalist från Aftonbladet och har sedan dess avancerat till att ha ansvaret för en rad produktioner.
Massivt utbud
- Vi är ett sammansvetsat gäng, var och en duktig på sin uppgift, och nu har har vi gjort nära 30-talet stora sändningar. Det här kan vi.
Fredagens insats var massiv och innebar dessutom framgång i de digitala medierna, inklusive livesändning i Fotbollskanalen och likaså direktbilder när Sveriges startuppställning offentliggjordes.
Och som om inte det vore nog två dokumentärer om Zlatan Ibrahimovic och Cristiano Ronaldo. Tittarna kunde också följa Fotbollskanalens specialkameror, Zlatan-cam och Ronaldo-cam.
Vill gärna slå rekordet
Utbudet på tisdagen blir av ungefär samma storlek. I olika block återges allt vad som händer runt landslaget, från presentationen av lagen vid tolvtiden, glimtar från respektive spelarhotell, slutliga uppladdningen från arenan. Allt i Fotbollskanalen till dess att matchrapporteringen inleds kl 20 på kvällen i TV4 och pågår i fyra timmar. Då blir det också specialkameror på lagets respektive storstjärnor.
- Vi vill gärna lägga i en växel till jämfört med fredagsmatchen. Det här ska bli ännu bättre nu när vi är på hemmaplan och blir lättare, säger Emir Osmanbegovic.
TV4 står för stora delar av alla produktionen, men hyr också in extrafolk från andra bolag.
- Fredagsmatcher har något bättre förutsättningar än som nu, spel på en tisdag. Å andra sidan har vi ingen konkurrens av utbudet i andra TV-kanaler och så har matchen en sådan enorm betydelse. Så vi lär hamnade på ungefär samma nivå som i fredags, helst ännu högre.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.