Unikt TV-avtal för ungdomsfotboll

Uppemot 200 matcher ska direktsändas i en satsning där Stockholms Fotbollförbund inleder samarbete med Sportway och bygger en egen och unik mediasajt.
Ungdomsfotbollen i Stockholm blir först med direktsändningar från matcher i seriespelet. Över 200 matcher ska erbjudas under året. Foto: TT

 

St Erikscupen, som är seriespelet för ca 5,000 ungdomsfotbollslag i Stockholm, har spelats sedan 1957 och inför årets säsong tar den anrika turneringen steget in i den moderna mediavärlden. 

Erbjuder direktsändningar

Under 2015 ska nära 200 seriematcher direktsändas på sportway.se och på St Erikscupens egen sajt www.sterikscupen.se. Matcherna blir tillgängliga via mobiler, datorer och smart TV‐enheter. 

Bakom initiativet står Sportway, som grundades av bland andra Otto Sjöberg (fd. Expressen, Aftonbladet och TV4) och FIFA-domaren Jonas Eriksson, startade sin verksamhet under 2014 och har bevakat ett hundratal evenemang sedan starten med direktsändningar, redaktionellt innehåll och bilder tagna av professionella fotografer. 

Samarbetet med St Erikscupen är bolagets största engagemang hittills och bildar basen för fortsatt tillväxt. 

"Attraktiv som partner"

‐ Utvecklingen på mediamarknaden går mot ökad konsumtion inom det absoluta premiumsegmentet och därefter blir det lokala unika innehållet allt viktigare. Vi har hittat ett effektivt sätt att leverera innehåll som bevakar det som ligger oss allra närmast, våra ungdomar, säger Jonas Persson, styrelseordförande i Sportway och långväga inom sport TV. 

Björn Eriksson, förbundschef för Stockholms Fotbollsförbund, är tacksam över att möjligheten uppstod:

‐ Det blir en fantastisk service för alla de tusentals spelare, ledare och föräldrar som är engagerade i Stockholmsfotbollen.

- Dessutom, vi kommer att bli en mycket mer attraktiv partner för framtida kommersiella samarbetspartners.

Sportway expanderar

Sportways VD Staffan Dahl, som jobbar med ett stort nätverk av produktionsbolag och proffsfotografer, betraktar uppgörelsen som ett genombrott för företaget.

‐ Samarbetet med Stockholms Fotbollsförbund ger Sportway en helt unik position som mediepartner för ungdomsfotbollen i hela Stockholmsområdet. Sändningarna kommer att nå uppskattningsvis 200 000 personer och den stora räckvidden i kombination med att vi från början valt att satsa på hög kvalitet i produktionerna skapar en attraktiv kommunikationsplattform för partners som vill förknippas med ungdomsidrott. 

Det här är bara början till expansion för Sportway. Under 2015 ska Sportway komplettera sin bevakning med en ny tjänst för liverapportering av händelser och resultat i matcher och cuper. Sportway har sänt direkt ifrån SALK Open i tennis, DN Galan Youth, Ungdomsfinnkampen, USM i handboll, junior‐EM i jujutsu och mycket annat under sitt första verksamhetsår. 

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.