2 000 timmar för en kvarts miljard

OS-elden och TV-kamerorna har slocknat. MTG och Viasat gjorde suverän OS-tv från Rio. Precis som från Sotji. Fast hur i jösse namn kan de räkna hem satsningen på över 300 miljoner?
Det här såg flest svenskar, finalen Tyskland-Sverige. Målvakten Hedvig Lindahl och de svenska tjejerna föll på Maracanã. Foto: Tobias Röstlund, TT

 

De siffrorna är inte bekräftade och kommer aldrig att bli det, men från bedömare har just 300 miljoner återkommit som ett troligt belopp för hela projektet.

Det största någonsin med en svensk TV-aktör inblandad.

För 2 000 timmar

Det kostade över en kvartsmiljard. För 2 000 timmar.

För rättigheterna, för tekniken, för kommentatorer och experter som var så många att de nästan trampade varandra på hälarna. Men de gjorde det bra.

MTG har nu kommit med ett eget utlåtande om sin insats:

- I dagligt snitt tittade runt 2,5 miljoner svenskar.

- 30 procent av allt tv-tittande bland alla kanaler i Sverige, inklusive SVT, på TV3 och TV10, gällde OS. 

- Finalen Sverige-Tyskland snittade på 1 881 000 tittare, med en räckvidd på nära 2,8 miljoner tittare.  

- Fotbollen, handbollen och cyklingen var de sporter som engagerat mest

Fyrdubblade

Och sedan kommunicerar MTG även att TV3 och TV10, huvudkanaler för OS-sändningarna, fyrdubblade sin totala tittarandel.

Men det kan inte ha varit annat än det förväntade.

MTG vill också framhålla att årets OS var det hittills mest digitala eftersom tittarna kunde följa samtliga sändningar i Viaplay, där det noterades rekord i antalet startade strömmar två gånger.

Det som också betonas var de dedikerade kanalerna för golf, fotboll, tennis och ridsport.

Fortsätter locka

Anders Jensen, MTG Sveriges vd, är ytterst ansvarig. Han säger:

- Tittarsiffrorna visar att man har tagit till sig våra sändningar men också att de stora idrottsögonblicken fortsätter samla stora skaror framför TV:n, även i vår tid med förändrade tittarbeteenden.

- Tidsskillnaden har ibland inneburit en utmaning att hålla sig vaken, men vi var närmare en kvarts miljon som steg upp mitt i natten för att se Sara Sjöströms enastående guldlopp, avslutar Anders Jensen. 

Knepigt med sändningstider

Under inledningen av OS hade många tittare svårt att hålla koll på när det var sändningar och när repriser skulle komma. 

Då visade undersökningar att fler såg Sportnytt i SVT än själva sändningarna i OS hos MTG.

MMS rapporterade att totalt 5 732 000 tv-tittare sett minst tre sammanhängande minuter i TV3 eller TV10. 

När SVT sände från London för fyra år sedan var motsvarande siffror 7 449 000. 

Ha då tidsskillnaden i beaktande. 

Men åter, med 2,5 miljoner svenskar som dagligen såg fem minuter eller mer, var det värt alla pengar? Hur räknade MTG hem affären? Om man nu gjorde det?

Thomas Ejderhov

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.