Över 100 TV-matcher med damlag

Snacka om genombrott för damfotboll.  TV-sända matcher från de tre stora damligorna i England, Frankrike och Tyskland. Vem hade kunnat tro på en sådan framtid... VM kan väl tänkas ha en viss betydelse när nu NENT Group, Viasat, har köpt rättigheterna till så många matcher. 

Sofia Jacobsson på planen när damfotbollslandslaget tränar på Gutavallen i Visby inför kommande em-kvalmatch. Annars har Sofia sikte på matcher med sitt nya klubblag, Real Madrid. Foto: Fredrik Sandberg / TT

- Denna säsong och till med 2021-2022 kommer över 100 ligamatcher att direktsändas varje år på streamingstjänsten Viaplay, säger Per Nunstedt, sportchef på Nent Group Sverige. 

Många nordiska stjärnor

NENT Group kommer att sända minst 50 matcher från engelska Women´s Super League och närmare 60 matcher från Bundesliga under de närmaste tre säsongerna. Dessutom drygt 20 matcher från franska Division 1 Féminie 2019-2020 och 2020-2021 inklusive cupfinalen och Supercupen.

Ett urval ska sändas på NENT Groups breda reklamkanaler. 

Det finns gott om nordiska stjärnor i lagen vi kan se. Inte minst danskan Ada Hegerberg i Lyon. Ada vann Bollon d´Or men vägrar att spela i det danska landslaget.

och vi kan kolla Hedvig Lindahl i Wolfsburg och Magdalena Eriksson i Chelsea. Hon säger:

- Jag är stolt och glad över att de bästa damligorna nu kommer att visas över hela Norden. Jag kan lova tittarna massor av bra fotboll.  

"Kan få idoler"

- Det här kommer att väcka drömmar i vardagsrum runtom i Sverige. Man kan få förebilder och idoler. När jag var liten kollade jag på Tipslördag med pappa så jag fick manliga idoler. Några dammatcher fanns ju inte, säger Lindahl från träningslägret med landslaget på Gotland.

Den 7 september startar säsongen för FA Women´s Super Leaguesäsong med bland annat Manchester-derbyt mellan City och United. Dagen efter följer matcherna Chelsea-Tottenham och Arsenal-West Ham.

NENT Group har också säkrat rättigheterna till landslagets nästa match, EM-kvalet bota mot Lettland tisdagen den 3 september.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.