Över 100 TV-matcher med damlag

Snacka om genombrott för damfotboll.  TV-sända matcher från de tre stora damligorna i England, Frankrike och Tyskland. Vem hade kunnat tro på en sådan framtid... VM kan väl tänkas ha en viss betydelse när nu NENT Group, Viasat, har köpt rättigheterna till så många matcher. 

Sofia Jacobsson på planen när damfotbollslandslaget tränar på Gutavallen i Visby inför kommande em-kvalmatch. Annars har Sofia sikte på matcher med sitt nya klubblag, Real Madrid. Foto: Fredrik Sandberg / TT

- Denna säsong och till med 2021-2022 kommer över 100 ligamatcher att direktsändas varje år på streamingstjänsten Viaplay, säger Per Nunstedt, sportchef på Nent Group Sverige. 

Många nordiska stjärnor

NENT Group kommer att sända minst 50 matcher från engelska Women´s Super League och närmare 60 matcher från Bundesliga under de närmaste tre säsongerna. Dessutom drygt 20 matcher från franska Division 1 Féminie 2019-2020 och 2020-2021 inklusive cupfinalen och Supercupen.

Ett urval ska sändas på NENT Groups breda reklamkanaler. 

Det finns gott om nordiska stjärnor i lagen vi kan se. Inte minst danskan Ada Hegerberg i Lyon. Ada vann Bollon d´Or men vägrar att spela i det danska landslaget.

och vi kan kolla Hedvig Lindahl i Wolfsburg och Magdalena Eriksson i Chelsea. Hon säger:

- Jag är stolt och glad över att de bästa damligorna nu kommer att visas över hela Norden. Jag kan lova tittarna massor av bra fotboll.  

"Kan få idoler"

- Det här kommer att väcka drömmar i vardagsrum runtom i Sverige. Man kan få förebilder och idoler. När jag var liten kollade jag på Tipslördag med pappa så jag fick manliga idoler. Några dammatcher fanns ju inte, säger Lindahl från träningslägret med landslaget på Gotland.

Den 7 september startar säsongen för FA Women´s Super Leaguesäsong med bland annat Manchester-derbyt mellan City och United. Dagen efter följer matcherna Chelsea-Tottenham och Arsenal-West Ham.

NENT Group har också säkrat rättigheterna till landslagets nästa match, EM-kvalet bota mot Lettland tisdagen den 3 september.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.