De köper 3 500 fotbollsmatcher
Att se levande idrott via papperstidningens hemsida är ett önskemål/behov som bara växer. Nu har fem av Sveriges lokalmediekoncerner skrivit ett unikt avtal med Svenska Fotbollförbundet.
Mittmedia, NTM, Skånska Dagbladet, Stampen och Gota Media förvärvar den exklusiva sändningsrättigheten för division II och III herr samt division 1 dam – för de tre kommande åren.
Totalt handlar det om tillgång till 3 500 matcher per år – varav minst 200 kommer livesändas i år -och hela projektet bygger på att många fotbollsfans vill se matcherna – och betala för det.
- Fotbollen engagerar på alla nivåer och satsningen känns oerhört rolig, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet.
- Det är en utveckling som ligger helt rätt i tiden.
Flera av Sveriges lokalmediekoncerner har sänt matcher i divisionerna under de senaste åren. Men nu blir det en utökad satsning i och med avtalet som nu är signerat.
Nu är det kunderna som bestämmer om det blir tillräckligt bra respons.
Avtalet gäller över tre säsonger, 2020-2022, och innefattar den exklusiva liverättigheten för samtliga sex serier i division 1 dam, samtliga sex serier i division 2 herr och samtliga tolv serier i division 3 herr.
Mattias Wallström som har rollen som livesportansvarig på Mittmedia säger:
- Det är mediehistoria, då fem koncerner förvärvar denna rättighet tillsammans.
Någon motsvarande satsning på idrott för innehållet i lokaltidningar har aldrig skett tidigare.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar