Publiken satt hemma och såg matcherna

 Förra veckan fick Stockholms Fotbollförbund (StFF) klartecken av Folkhälsomyndigheten (FHM) att inleda  barn- och ungdomsfotboll. I helgen var det dags avspark i klassiska S:t Eriks-Cupen med tusentals matcher runt om i Stockholm. Många lag valde att livesända sina matcher på Solidsport.

Annons

 

– Vi är såklart glada över att så många lag redan har hittat till oss och börjat livesända sina matcher. Att så många har kunnat göra det på så kort tid visar också enkelheten i vår tjänst. Det behövs bara en telefon och bra uppkoppling, säger Tobias Thalbäck, vd för Solidsport.

En fördubbling?

Förra veckan valde Solidsport att erbjuda Stockholmslagen möjligheten att låna totalt 50 kompletta sändningsriggar helt kostnadsfritt. Något som många lag visat stort intresse för.

– Det är många lag som vill börja livesända. Det märks inte minst på det stora intresset för våra riggar men också att vi ser att vår livekalender ständigt fylls på med nya matcher. Vi räknar redan nu med att vi kommer dubbla antalet livesända matcher under kommande helg, säger Thalbäck som även lyfter fram en annan viktig aspekt.

– Rapporterna visar att matcher som har livesänds har lockat mindre publik på plats än matcher som inte har haft några livesändningar. Anhöriga har helt enkelt valt att se matchen hemifrån för att undvika smittspridning på plats.

– Jag är extra glad över att så många lag kom igång så snabbt och dessutom nådde ut med information till föräldrar och anhöriga om var matcherna sändes. 

Hög omsättning 

Ett gratiskonto hos Solidsport, en internetuppkoppling och en mobilkamera är allt som behövs för att genomföra en egen livesändning av ett evenemang.

Intäkterna från sändningen fördelas lika i ett unikt initiativ att skapa nya ekonomiska resurser till föreningar i Sverige. Hittills har 40 miljoner kronor passerat Solidsports plattform och gått vidare ut till partners.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.