SVT:s satsning blev lyckad
SVT tog beslutet att sända Sveriges samtliga matcher i innebandy-VM. Det blen lyckad satsning. På de sju sändningar SVT1+SVT2 genomförde i Uppsala (Sveriges matcher+bronsmatchen) blev det en total räckvidd på över 5,6 miljoner tittare.
” Att det var så många som följde VM var en fantastiskt rolig nyhet", säger Svensk Innebandys generalsekreterare Mikael Ahlerup.
SVT sände alla svenska matcher från världsmästerskapet i Uppsala, där crescendot blev den spännande finalen under söndagen där Sverige avgjorde i spelarnaoch fick lyfta guldpokalen.Finalen blev en tittarsuccé: över 1,2 miljoner landade räckvidden på. Samtidigt startades matchen 123 000 gånger på SVT Play.
– Det var en tidig och stor julklapp för Svensk Innebandy och en härlig avslutning på VM-veckan i Uppsala. Att vi når ut på det här sättet är mycket viktigt och väldigt positivt för vår sport. Vi vet att vårt damlandslag är enormt populärt och det här blev perfekt propaganda för fler att upptäcka innebandy och få ännu fler att intressera sig. Nu väntar nya spännande matcher på SVT när vårt herrlandslag ska försöka ta hem guldet till Sverige igen, säger Mikael Ahlerup.
Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.
Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.
Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.
Elless idrottsförening är modellen för framtiden.
I dag startar vår artikelserie om anläggningar
Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan. SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Mest lästa just nu
Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.
Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal. More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.
Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics
Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.
Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill in här. Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket.
Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.
Vissa går mot strömmen. Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.
Skriv kommentar