SVT och Vasaloppet i nytt avtal

TV-avtalet mellan SVT och Vasaloppet är heligt. Inte den här gången heller  hade någon part det minsta att invända. En överenskommelse sedan 1966  fortsätter att rulla och varför skulle någon komma på ens tanken att ändra på det skrivna. Med över 2 miljoner tittare första marssöndagen varje år är det och förblir en återkommande succé.

Vinterstudion - från Vasaloppets målområde. Många arrangörer skulle önska samma prioritering från SVT

 – SVT har signerat ett nytt avtal med Vasaloppet som sträcker sig till och med 2028. Avtalet omfattar även Tjejvasan och Cykelvasan 90.

- Vasaloppet är inte bara idrott på högsta nivå utan också historia, kultur, motion och hälsa, en hörnsten i SVT:s sportutbud. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla denna traditionsrika tv-klassiker, inte minst med publikinteraktion och extramaterial i SVT Play utöver själva huvudsändningen, säger SVT:s t f sportchef Max Bursell.

TV-tittare i pyjamas

Så nu får en av de största klassikerna inom sport och tv en fortsättning i minst fem år - till att börja  med

Vasaloppet är  en gemensam upplevelse av finaste sort. Finalen på Vasaloppsveckan, med start i Sälen och mål i Mora, följs av en pyjamasklädd och frukostätande miljonpublik. 

- En stark SVT-tradition. , säger SVT:s vd Hanna Stjärne.

Länge var Vasaloppet förknippat med en person, radio och TV-profilen Sven "Plex" Pettersson. Plex är borta, men SVT är kvar – i ytterligare fem år. Plex gjorde sitt sista Vasalopp på plats 2010 via ett klassiskt välkomsttal. Han var dock med året efter via telefon.

SVT har faktiskt uteblivit vid tio tillfällen, sedan 1966 och loppet är ett av Sveriges mest folkkära sportevenemang för både tittare och utövare. De senaste åren har drygt 2 miljoner tittare följt åkarna under de 90 kilometerna från Berga by i Sälen till målet i Mora.

Johan skrev under

– För oss känns det väldigt roligt och inspirerande att en dag som denna kunna berätta att Vasaloppet i sin roll som motionsinspiratör ska fortsätta nå ut till tv-tittarna ända till 2028. Att Cykelvasan 90 nu också ingår i de årliga tv-sändningarna är så klart extra glädjande. Nu kan tv-publiken ladda upp för Vasaloppsfrukost hemma i soffan både sommar och vinter, säger Johan Eriksson, vd på Vasaloppet.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.