Blåvitt utreder inför framtiden

Via en omsättning på 77,3 miljoner kronor, och ett minus på 4,8 miljoner, tog IFK Göteborg SM-guld 2008. Nu slåss Blåvitt om guldet igen och längtar också ut i Europa. Men hur ska intäkterna öka, frågar sig klubbdirektören Seppo Vaihela och hans medhjälpare.

Vad krävs för att bli ett internationellt lag att räkna med?
- Vi måste utveckla vår verksamhet ännu mer och titta på vad det får för konsekvenser för föreningen. I grunden handlar det om mer pengar, säger Vaihela í tidningen GP.

Han berättar att IFK Göteborg letat efter ytterligare inkomstmöjligheter, men alternativen är begränsade.

- Vi har försökt, men inte hittat något bra, säger klubbdirektören och menar istället att större publik- och sponsorintäkter är närmaste lösningen.

- Vi märker att våra partners vill ha något mer än det traditionella och vi måste bli bättre på att paketera våra erbjudanden. Vi måste bredda och skapa ett mervärde kring varumärket IFK Göteborg, bli mer affärsmässiga helt enkelt.

Blåvitt är ändå en föregångare i idrotts-Sverige. Många klubbar, till och med från andra idrotter, vill göra studiebesök för att se och lära. Om det råder en ekonomisk tveksamhet finns det i alla fall en enighet om klubbens sportsliga strategi och värdegrunder. 

- I en arbetsgrupp gick vi igenom allt och bestämde oss för hur vi ville ha det och kom fram till att vi ville vara en ledande klubb i svensk fotboll, berättar Seppo Vaihela som stod bakom jobbet tillsammans med bland annat Håkan Mild, Roger Gustafsson, Lena Mattsson och tidigare marknadschefen Hans Lundberg .

Klubbens kärnverksamhet är att utbilda fotbollsspelare och goda människor och IFK Göteborg står för ärlighet, respekt, tydlighet, ansvar, kvalitet och humor. Roger Gustafssons Akademi är en stor tillgång och nu har klubben också fått ett riskkapitalbolag.

Joakim Strignert (inte verifierad)

tors, 2009-09-24 09:49

1. Det finns en intressant lösning...

Tips... Ett företag som heter MyClubCards har en tjänst kallad "Supporterkortet". Med denna kan idrottsklubbar enkelt rekrytera supportrar som är villiga att stödja klubben med exempelvis 30 kr i månaden. Allt sköts via mobilen med minimal administration för klubben. I tjänsten ingår dessutom en en billig (gratis) kanal rakt ned i supportrarnas mobiler som inte är SMS. Här går det att enkelt göra urval, lägga upp matchreferat och skicka ut sponsor-/partnererbjudanden till supportrarna. PS. Med 5000 supportrar, som ger 30 kr i månaden, får klubben 75 000 kr i månaden i extra intäkter. DS.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.