Stödjer hellre idrott än en hjälporganisation

Drygt var fjärde svensk, 23 procent, är mer benägna att stötta en idrottsorganisation än en hjälporganisation. Könsskillnaderna är emellertid tydliga, 30 procent av männen jämfört med 17 procent av kvinnorna känner på det här sättet.

Det här är fakta som via en ny undersökning från Webstamp, som samarbetar med idrottsorganisationer kring digitala frimärken som ny insamlingskanal på internet.

Örgryte IS (ÖIS) var först ut bland idrottsorganisationerna i Sverige att satsa på digitala frimärken sk webstamps:

- Vi har tusentals trogna fans som gärna visar upp sitt engagemang och vill uppmuntra andra att ge oss ekonomiskt stöd. Digitala frimärken är en smart idé och passar unga människor som är vana vid internet. Vi möter dem så att säga på deras egen planhalva och det är en förutsättning för att nå fram. Dessutom är digital marknadsföring kostnadseffektivt, säger Kristian Sundborn, vd, Örgryte IS.

Webstamp har frågat 1 000 svenskar om man instämmer i påståendet ”Jag är mer benägen att stötta en idrottsorganisation än en hjälporganisation”. Närmare en fjärdedel av svenskarna svarar ja. Åsikten är särskilt stark bland männen, där tre av tio instämmer.

- Undersökningen visar att idrott ligger nära många svenskar, men jämfört med kvinnorna så tycks männen vara mer benägna att stötta idrott än hjälporganisationer. Idrottsorganisationer har mycket att vinna på att ge fansen ett verktyg som hjälper dem att visa sitt stöd för många också utanför fankretsen, säger Fredrik Ljungberg, vd på Webstamp.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

35 000 löpare anmälde sig till Göteboegsvarvet och betalade anmälningsavgift Men Corona-epidemin  stoppade loppet - utan att pengarna återbetalades. Det förfarandet ska nu synas av synas konsumentverket via ett så kallattillsynsärende.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.