Stödjer hellre idrott än en hjälporganisation

Drygt var fjärde svensk, 23 procent, är mer benägna att stötta en idrottsorganisation än en hjälporganisation. Könsskillnaderna är emellertid tydliga, 30 procent av männen jämfört med 17 procent av kvinnorna känner på det här sättet.

Det här är fakta som via en ny undersökning från Webstamp, som samarbetar med idrottsorganisationer kring digitala frimärken som ny insamlingskanal på internet.

Örgryte IS (ÖIS) var först ut bland idrottsorganisationerna i Sverige att satsa på digitala frimärken sk webstamps:

- Vi har tusentals trogna fans som gärna visar upp sitt engagemang och vill uppmuntra andra att ge oss ekonomiskt stöd. Digitala frimärken är en smart idé och passar unga människor som är vana vid internet. Vi möter dem så att säga på deras egen planhalva och det är en förutsättning för att nå fram. Dessutom är digital marknadsföring kostnadseffektivt, säger Kristian Sundborn, vd, Örgryte IS.

Webstamp har frågat 1 000 svenskar om man instämmer i påståendet ”Jag är mer benägen att stötta en idrottsorganisation än en hjälporganisation”. Närmare en fjärdedel av svenskarna svarar ja. Åsikten är särskilt stark bland männen, där tre av tio instämmer.

- Undersökningen visar att idrott ligger nära många svenskar, men jämfört med kvinnorna så tycks männen vara mer benägna att stötta idrott än hjälporganisationer. Idrottsorganisationer har mycket att vinna på att ge fansen ett verktyg som hjälper dem att visa sitt stöd för många också utanför fankretsen, säger Fredrik Ljungberg, vd på Webstamp.

Det egentliga  verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan  hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.

Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.