En svensk TV-stjärna i La Liga

Nog är Sverige att räkna med i spanska La liga. Det finns en mycket framträdande och teknisk aktör. Företaget Mediatec vann upphandlingen av rörliga reklamskyltar som La Liga, den högsta divisionen i spansk fotboll, utlyst.

Klubbarna i La Liga gick samman för att gemensamt förhandla fram ett avtal om reklamskyltarna och det var Mediatec som vann upphandlingen.

- Vi blir störst i Spanien på teknikleveranser med denna affär, säger Kenneth Paterson, vd på Mediatec Group.

Avtalet sträcker sig över fyra år och är enligt Mediatec värt ”flera miljoner kronor” per år.

Till skillnad från de flesta andra europeiska länder har klubbarna i Spanien gått samman och förhandlat om ett gemensamt reklamavtal för arenorna.

Får in en fot i Spanien

Mediatec vann upphandlingen gällande teknikleveransen och reklamskyltarna som ska flyttas runt mellan arenorna, vilket innebär ett optimalt utnyttjande.

Avtalet är tecknat med Santa Monica, ägare till rättighetsinnehavaren UMedia, som säljer reklamplatserna medan Mediatec tillhandahåller och underhåller tekniken. Skyltarna ska också kunna användas av Mediatec vid landskamper runt om i Europa eftersom La Liga har speluppehåll när landslagen spelar.

- Avtalet ger oss en relation med de spanska klubbarna, härmed ökar våra möjligheter att även kunna bistå Santa Monica och klubbarna med andra tekniska lösningar. Vi öppnar nu kontor i Madrid och snart även i Barcelona, säger Kenneth Paterson.

Jobbar också inom formel 1

Sedan tidigare är Mediatec etablerat inom Formel 1 dit företaget levererar gigantiska LED-skärmar.

Nyligen skrevs ett prestigefyllt treårigt avtal med klassiska racingbanan Silverstone Circuit i Storbritannien, där Formula 1 British Grand Prix avgjordes den 8-10 juli.

- Vi är väldigt stolta över uppdraget. Silverstone är ett prestigefyllt kontrakt med ekonomisk tyngd. Ett avtal med en racingbana av den här kalibern befäster vår position som pålitlig leverantör, säger Kenneth Paterson.

Från banracing till ishockey

LED-skärmarna från Mediatec är en kombination av mobila och modulära installationer där storleken varierar från 15 kvadratmeter upp till jätteskärmar på 88 kvadratmeter.

Skärmarna ska maximera åskådarnas upplevelser på evenemang som F1 British Grand Prix, AirAsia British Grand Prix MotoGP, World Super Bikes, British Super Bikes, Supercar featuring FIA GT1 VM liksom British Touring Cars.

Mediatec producerade också TV-sändningarna från ishockey-VM i Slovakien – och det skedde för sjätte året i rad.

Avtal för hockey-VM 

Bakom 21 kameror vid varje match fanns ett team med 82 personer. Företaget filmade och försåg TV-bolagen runt om i världen med bilder, support, live-statistik med mera.

Under ishockey-VM arbetade Mediatec Broadcast Sweden AB (som är en del av Mediatec Group) på uppdrag av det internationella rättighetsbolageet Infront Sport & Media. 

- Nu har vi förhoppningar om ett avtal för att producera hockey-VM i flera år, berättar Kenneth Paterson.

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Djurgårds-spelaren Peter Hollands besinningslösa attack på Luleå-backen Fredrik Styrman i torsdagens SHL omgång fortsätter att väcka heta känslor i hockey-Sverige. 

-Hade händelsen ägt rum på allmän plats hade åklagare kunnat väcka åtal för grov misshandel, säger Mikael Johansson som var på matchen med sin dotter.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.