En svensk TV-stjärna i La Liga

Nog är Sverige att räkna med i spanska La liga. Det finns en mycket framträdande och teknisk aktör. Företaget Mediatec vann upphandlingen av rörliga reklamskyltar som La Liga, den högsta divisionen i spansk fotboll, utlyst.

Klubbarna i La Liga gick samman för att gemensamt förhandla fram ett avtal om reklamskyltarna och det var Mediatec som vann upphandlingen.

- Vi blir störst i Spanien på teknikleveranser med denna affär, säger Kenneth Paterson, vd på Mediatec Group.

Avtalet sträcker sig över fyra år och är enligt Mediatec värt ”flera miljoner kronor” per år.

Till skillnad från de flesta andra europeiska länder har klubbarna i Spanien gått samman och förhandlat om ett gemensamt reklamavtal för arenorna.

Får in en fot i Spanien

Mediatec vann upphandlingen gällande teknikleveransen och reklamskyltarna som ska flyttas runt mellan arenorna, vilket innebär ett optimalt utnyttjande.

Avtalet är tecknat med Santa Monica, ägare till rättighetsinnehavaren UMedia, som säljer reklamplatserna medan Mediatec tillhandahåller och underhåller tekniken. Skyltarna ska också kunna användas av Mediatec vid landskamper runt om i Europa eftersom La Liga har speluppehåll när landslagen spelar.

- Avtalet ger oss en relation med de spanska klubbarna, härmed ökar våra möjligheter att även kunna bistå Santa Monica och klubbarna med andra tekniska lösningar. Vi öppnar nu kontor i Madrid och snart även i Barcelona, säger Kenneth Paterson.

Jobbar också inom formel 1

Sedan tidigare är Mediatec etablerat inom Formel 1 dit företaget levererar gigantiska LED-skärmar.

Nyligen skrevs ett prestigefyllt treårigt avtal med klassiska racingbanan Silverstone Circuit i Storbritannien, där Formula 1 British Grand Prix avgjordes den 8-10 juli.

- Vi är väldigt stolta över uppdraget. Silverstone är ett prestigefyllt kontrakt med ekonomisk tyngd. Ett avtal med en racingbana av den här kalibern befäster vår position som pålitlig leverantör, säger Kenneth Paterson.

Från banracing till ishockey

LED-skärmarna från Mediatec är en kombination av mobila och modulära installationer där storleken varierar från 15 kvadratmeter upp till jätteskärmar på 88 kvadratmeter.

Skärmarna ska maximera åskådarnas upplevelser på evenemang som F1 British Grand Prix, AirAsia British Grand Prix MotoGP, World Super Bikes, British Super Bikes, Supercar featuring FIA GT1 VM liksom British Touring Cars.

Mediatec producerade också TV-sändningarna från ishockey-VM i Slovakien – och det skedde för sjätte året i rad.

Avtal för hockey-VM 

Bakom 21 kameror vid varje match fanns ett team med 82 personer. Företaget filmade och försåg TV-bolagen runt om i världen med bilder, support, live-statistik med mera.

Under ishockey-VM arbetade Mediatec Broadcast Sweden AB (som är en del av Mediatec Group) på uppdrag av det internationella rättighetsbolageet Infront Sport & Media. 

- Nu har vi förhoppningar om ett avtal för att producera hockey-VM i flera år, berättar Kenneth Paterson.

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

22-27 juli är det damfotboll som gäller mitt i största semesterperioden. EM för damer avgörs i Schweiz. SVT delar mästerskapet med Viaplay och sänder bland annat Sveriges premiär mot Danmark och Sveriges eventuella kvartsfinal. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.