Frontalkrock i racing-Sverige
Det mest uppseendeväckande vid onsdagens presskonferens på Grand Hotell i Stockholm var att ett stort antal banägare ansluter sig till nya TTA och de har gett klartecken till tävlingsdagar som i flera fall är de samma som STCC av tradition har använt i sin säsongskalender.
Erövrat klassiska tävlingar
TTA har därmed kunnat erövra Göteborgs City Race från STCC, likaså klassiska tävlingar som Västkustloppet i Falkenberg och Kanonloppet i Karlskoga.
Dessutom återkommer Anderstorp som tävlingsbana. Premiärtävlingen omges av hemlighetsmakeri, men vid finalen återkommer bilarna till Göteborg, men vad som då ska ske är fortfarande dolt.
TTA (Touring Car Team Association) har också gått in som ägare i mästerskapet Swedish Racing League och etablerar ett nytt svenskt racingmästerskap. Det ska bestå av huvudklassen TTA med de nya Hybridbilarna och Swedish GT med Audi R8, BMW Z4, Porsche 911 GT3 R, Ferrari 458 med flera.
Företrädarna består av många starka personligheter från racing-Sverige och alla är lika entusiastiska och menar att tävlingskonceptet är vad alla vill ha, stallen, banägarna och inte minst publiken.
Alla ska välja sida
Racing-Sverige delas i två läger och stora pengar står på spel. Här finns anhängare och motståndare. Det gäller att få den PR och uppmärksamhet som alla jagar via sina bilar och stödet från sponsorer.
Nu ska många välja sida. Några har uttalat sin ståndpunkt. WestCoast Racing, Flash Engineering, Volvo Polestar Racing och Brovallen Design är fyra stall som står bakom nya TTA. Dessutom finns uppbackning av Volvo och en sådan finansiär som ”Poker” Wallenberg.
STCC har via ägaren Rickard Pålsson utlovat en årlig satsning om 10 miljoner kronor fram till 2013 och har fått uttalat stöd från bl a Saab, Chevrolet och VW.
En segrare, en förlorare
Den stora och ödesmättade frågan är om banracingen i Sverige har utrymme för två stora aktörer. Nej, säger de flesta, men nu är striden inledd och ingen part vill backa.
Janne ”Flash” Nilsson (bilden) är banracingens kanske största profil, lika mycket entreprenör som förare, för att inte säga pådrivande och PR-ansvarig.
- Situationen har varit ohållbar som den andra parten har handlat. Vi hade inget annat val än att gå vår egen väg. Vi betonar sportsliga värden som det främsta och vi vill uppmuntra nya förare att komma fram. Det är avgörande.
TTA vill ha tävlingar med enhetliga bilar, där körkunskap och taktiskt sinne hos förarna ska avgöra.
20 bilar beställda för 25 miljoner
Han hävdar också:
- Det här har vi framfört åtskilliga gånger utan att få gehör. Den andra parten trodde inte att vi skulle agera. Nu har vi gjort det och fått ett fantastiskt stöd. Nu kör vi!
TTA har beställt 20 så kallade hybridbilar av franska Solution-F till en kostnad om 25-30 miljoner kronor. Affärsmodellen är den att stallen köper ett delägarskap i TTA och får rätt till en eller flera bilar.
"De körde på ett isberg"
Janne ”Flash” gör gällande att det finns ett intresse för mer än 30 bilar från olika stall och att alla inte kan få sin bil!
Han är en maktfaktor, men har själv han inte pratat med företrädare för STCC på flera månader, hävdar han.
- Vi har inte velat förstöra STCC, men de utmanade ödet. Nu är den situationen som är. Vad de än säger så drunknar det i vårt budskap. De körde på ett isberg när de presenterade nya regler i augusti i fjol.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
SHL-laget Leksands IF , på 11:e plats och slutspelsmiss, redovisar ett minusresultat på 18,3 miljoner för säsongen 2024-2025. Föreningens väntas dock klara Svenska Ishockeyförbundets licensnämnds krav på soliditet och likviditet. Kravet är ett eget kapital på fem procent av nettoomsättningen.
Enligt föreningens hemsida uppgår soliditeten till 15 miljoner det innebär att föreningen inte behöver utnyttja det utökade borgenlöftet från kommunen under 2025.
Riksidrottsförbundet har under de senaste året stärkt arbetet för långsiktig planering av platser för idrott. Under Almedalsveckan lyfter RF frågan om ett statligt anläggningsstöd för att stimulera nytänkande i samverkan mellan idrottsföreningar och kommuner.
– För att svensk idrottsrörelse ska kunna göra mer för fler behövs statligt stöd i form av ett anläggningsstöd. Riksidrottsförbundet har rätt kunskap, metoder och lokal närvaro i hela Sverige för att leda arbetet med att skapa mer plats för idrott och rörelse, säger Anna Iwarsson, ordförande Riksidrottsförbundet, högaktuell just nu i Almedalen.
På söndag inleds årets Gotland Runt, för 78:e gången, Nära 200 båtar från tio länder samlas i Sandhamn för världens största årliga havskappsegling. Tävlingen har arrangerats sedan 1937 och lockar både elitbesättningar och entusiastiska amatörseglare i en unik mix av båtklasser och nationaliteter.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Du som gillar bordtennis kommer att jubla. Nu står det klart att SVT ska sända världstouren WTT Series och VM till och med 2028 ( först ut är VM i Doha nästa vecka) Satsningen innebär både livesändningar och massor av höjdpunktsklipp. Samtidigt är Jan-Ove Waldner klar som expertkommentator.
Supertalangen från Kallinge SK (moderklubb), Rödeby AIF och Malmö FF Roony Bardghji vet vad han vill och dit skall han. Efter fem säsonger i FC Köpenhamn – han värvades dit som 14-åring - ansluter han i början av juli till Barcelona, en klubb han drömt om sedan barnsben. Endast den obligatoriska läkarundersökningen återstår.