Idrottsvärldens 40 främsta varumärken
Varumärket är egentligen en samlad bild av betraktarens syn och mer eller mindre uppskattning av exempelvis ett företag, en person eller ett event. Ett positivt igenkännandet är en tillgång och innebär i sin tur ekonomisk vinning på olika plan.
Nike mest värdefullt
Nike är den mest värdefulla varumärket i sportvärlden, värt 15,9 miljarder enligt Forbes. Då är inte exklusive märken som Cole Haan, Converse, Umbro, och Hurley inräknade. 15,9 miljarder innebär en ökning med 1,4 miljarder dollar, och från 2007 en markant ökning med 9,7 miljarder jämfört med Forbes första värdering.
Försäljningen av Nike-märkta varor 2012 uppgår till 21,8 miljarder och företagets aktier är värda dubbelt så mycket som andra märken på marknaden. Aktien har gått upp 65 procent de senaste fem åren.
En annan jätte på den här rankingen och tvåa oavsett kategori är ESPN bestående av ett antal amerikanska sportkanaler som ägs av The Walt Disney Company. Forbes bedömning är att ESPN:s varumärke är värt 11,5 miljarder.
ESPN jätte på TV-sport
ESPN ses i över 100 miljoner amerikanska hushåll och nyhetsprogrammet SportsCenter har flera sändningar varje dag och är det i särklass mest sedda sportnyhetsprogram.
Bland sportevenemang finns det egentligen ingenting som kan jämföras med varumärket för Super Bowl som är värt 470 miljoner euro. Mästerskapsmatchen senast där New York Giants slog New England Patriots, drog in ca 245 miljoner dollar i tv-intäkter, 140 miljoner i avtal via ligan NFL, 72 miljoner från biljettförsäljning och 15 miljoner från sponsring.
Super Bowl spelas sedan 1967 och är det mest sedda årliga idrottsevenemanget och ger också de största reklaminkomsterna. Över 111 miljoner människor såg Giants vinna Lombardi Trophy. Varje 30-sekunders reklamfilm kostade i genomsnitt 3,5 miljoner dollar.
Woods särklassig etta fortfarande
Sommarspelen i OS är den näst mest värdefulla händelsen med ett värde om 348 miljarder dollar. De fyra åren som kulminerade med OS i London gav mer än 8 miljarder dollar i intäkter. Under de 17 tävlingsdagarna uppgick intäkterna till cirka 5,9 miljarder dollar.
Tiger Woods förlorade många sponsorer i efterdyningarna av otrohetsskandalerna och skilsmässan från Elin Nordegren. Men hans värde består ändå till stora delar. Han tjänar åtskilligt mycket mera än övriga golfare.
Wood anses ha ett värde på 38 miljoner dollar, vilket är tre gånger mer än basketstjärnan LeBron James, golfens Phil Mickelson och fotbollsspelare David Beckham.
LeBron James värde och popularitet ökar emellertid snabbt. Via första NBA-titeln med Miami Heat förra säsongen, amerikanarnas seger i London samtidigt som han driver en framgångsrik affärsverksamhet i Asien via Dunkin 'Donuts och Baskin-Robbins får hans varumärke att stiga rejält.
Ronaldo har flest fans
Men det mest globala idrottsmannen på Forbes lista kan vara Real Madrid fotbollsstjärnan Cristiano Ronaldo vars varumärke är värt 11 miljoner dollar. Den portugisiska eleganten bedöms ha fler fans än någon annan idrottare i världen.
Bland idrottslag toppar New York Yankees, värderat till 363 miljoner euro. Yankees har också medvind med projekt utanför baseball, som stadion Legends förvaltningsbolag och IMG College, som erbjuder sport-marknadsföring till universitet.
Fem av de tio mest värdefulla lagsporter varumärken är fotbollsklubbar: Manchester United (293.000.000 dollar), Real Madrid (255.000.000), Bayern München (192.000.000), Barcelona (176.000.000) och Arsenal (156.000.000).
Den dominansen av europeiska fotbollslag beror på idrottens förmåga att utnyttja global popularitet via tv-rättigheter och sponsorkontrakt. Premier League inleder exempelvis ett tre-årigt tv-avtal till säsongen 2013-14 värd 4,8 miljarder.
Mest lästa just nu
Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.
Olle Ekengren (inte verifierad)
ons, 2012-10-31 00:36
1. Varumärkets värde
Ordet varumärke används numera som översättning av både Trade Mark och Brand Name. Förmodligen är det Brand Name som avses när varumärkesexperterna yttrar sig. Vilken nytta har publikum av att få information om ett varumärkes värde, och hur ska informationen användas, och i så fall av vem? Ett tillfälle när man har anledning att diskutera värdet är när ett företag eller en produkt ska säljas. Om köparen är villig att betala mer än substansvärdet betalar han extra för varumärket, traditionellt kallat good will. Kan man göra prognoser om framtida försäljning med hjälp av info om värdet? För Nike blir kvoten 21,8/15,9 = 1,37; för Sommar-OS 5,9/348=0,02 Dålig utdelning för OS, men det är ju en ideell rörelse … Värde Försäljning Intäkter Kostnader Nike 15,9 21,8 Sommar-OS 348 5,9 ? När Västerås arrangerade en deltävling i Melodifestivalen för något år sedan var det en expert som sa att Västerås’ varumärke hade ökat med 33 miljoner tack vare tävlingen. Hur ska informationen användas, och i så fall av vem? Förslagsvis turistnäringen – men kommer turisterna utan att man lägger ner ytterligare kostnader? Fast med Nikekvoten skulle ju hotell mm dra in 45 miljoner. Det blir ca 45000 nätter. Beläggningen är säkrad i 122 år. Strålande tider.Per Olof Persson (inte verifierad)
ons, 2012-10-31 10:31
2. Ronaldo
Hur Cristiano Ronaldo kan vara den mest populära idrotts- mannen gör mig både förskräckt och förvånad! Nonchalant, kaxig, stöddig. Och så dessa förb.... filmningar och tjat på domaren. Han bryr sig inte om sitt lag, för honom är det bara han själv som gäller!! Han är underlägsen Messi i allt, som spelare och uppträdande!