Idrottsvärldens 40 främsta varumärken

Här är idrottsvärldens mest värdefulla varumärken. Forbes, den amerikanska affärstidningen med högt anseende, rankar i fyra olika kategorier de främsta inom företag, evenemang, atleter och lag. Siffrornas storlek ger ett mått på hur sporten växer i ekonomisk betydelse.
Tiger Woods och Nike, giganter inom världens varumärken inom idrotten. Foto: Charles Krupa, File/AP Photo/Scanpix


Varumärket är egentligen en samlad bild av betraktarens syn och mer eller mindre uppskattning av exempelvis ett företag, en person eller ett event. Ett positivt igenkännandet  är en tillgång och innebär i sin tur ekonomisk vinning på olika plan.

Nike mest värdefullt

Nike är den mest värdefulla varumärket i sportvärlden, värt 15,9 miljarder enligt Forbes.  Då är inte exklusive märken som Cole Haan, Converse, Umbro, och Hurley inräknade. 15,9 miljarder innebär en ökning med 1,4 miljarder dollar, och från 2007 en markant ökning med 9,7 miljarder jämfört med Forbes första värdering.

Försäljningen av Nike-märkta varor 2012 uppgår till 21,8 miljarder och företagets aktier är värda dubbelt så mycket som andra märken på marknaden. Aktien har gått upp 65 procent  de senaste fem åren.

En annan jätte på den här rankingen och tvåa oavsett kategori är ESPN bestående av ett antal amerikanska sportkanaler som ägs av The Walt Disney Company.  Forbes bedömning är att ESPN:s varumärke är värt 11,5 miljarder.

ESPN jätte på TV-sport

ESPN ses i över 100 miljoner amerikanska hushåll och nyhetsprogrammet SportsCenter har flera sändningar varje dag och är det i särklass mest sedda sportnyhetsprogram.

Bland sportevenemang finns det egentligen ingenting som kan jämföras med varumärket för Super Bowl som är värt 470 miljoner euro. Mästerskapsmatchen senast där New York Giants slog New England Patriots, drog in ca 245 miljoner dollar i tv-intäkter, 140 miljoner i avtal via ligan NFL,  72 miljoner från biljettförsäljning och 15 miljoner från sponsring.

Super Bowl spelas sedan 1967 och är det mest sedda årliga idrottsevenemanget och ger också de största reklaminkomsterna. Över 111 miljoner människor såg Giants vinna Lombardi Trophy.  Varje 30-sekunders reklamfilm kostade i genomsnitt 3,5 miljoner dollar. 

Woods särklassig etta fortfarande

Sommarspelen i OS är den näst mest värdefulla händelsen med ett värde om 348 miljarder dollar. De fyra åren som kulminerade med OS i London gav mer än 8 miljarder dollar i intäkter. Under de 17 tävlingsdagarna uppgick intäkterna till cirka 5,9 miljarder dollar.

Tiger Woods förlorade många sponsorer i efterdyningarna av otrohetsskandalerna  och skilsmässan från Elin Nordegren. Men hans värde består ändå till stora delar. Han tjänar åtskilligt mycket mera än övriga golfare.
Wood anses ha ett värde på 38 miljoner dollar, vilket är tre gånger mer än basketstjärnan LeBron James,  golfens Phil Mickelson och fotbollsspelare David Beckham.

LeBron James värde och popularitet ökar emellertid snabbt. Via första NBA-titeln med Miami Heat förra säsongen, amerikanarnas seger i London samtidigt som han driver en framgångsrik affärsverksamhet i Asien via Dunkin 'Donuts och Baskin-Robbins får hans varumärke att stiga rejält.

Ronaldo har flest fans

Men det mest globala idrottsmannen på Forbes lista kan vara Real Madrid fotbollsstjärnan Cristiano Ronaldo vars varumärke är värt 11 miljoner dollar. Den portugisiska eleganten bedöms ha fler fans än någon annan idrottare i världen.

Bland idrottslag toppar New York Yankees, värderat till 363 miljoner euro. Yankees har också medvind med projekt utanför baseball, som stadion Legends förvaltningsbolag och IMG College, som erbjuder sport-marknadsföring till universitet.

Fem av de tio mest värdefulla lagsporter varumärken är fotbollsklubbar: Manchester United (293.000.000 dollar), Real Madrid (255.000.000), Bayern München (192.000.000), Barcelona (176.000.000) och Arsenal (156.000.000).

Den dominansen av europeiska fotbollslag beror på idrottens förmåga att utnyttja global popularitet via tv-rättigheter och sponsorkontrakt.  Premier League inleder exempelvis ett tre-årigt tv-avtal till säsongen 2013-14 värd 4,8 miljarder.

Fakta

Läs också Dan Perssons krönika om varumärken

 

Forbes lista över idrottsvärldens främsta varumärken:

Lista: (allt räknat i dollar)

Företag
1. Nike (15900000000)
2. ESPN (11500000000)
3. Adidas (6800000000)

Evenemang
1. Super Bowl (470.000.000)
2. Olympiska sommarspelen (348.000.000)
3. FIFA World Cup (147.000.000)

Idrottare
1. Tiger Woods (38.000.000)
2. Roger Federer (29 miljoner)
3. Phil Mickelson (26 miljoner)

Lag
1. New York Yankees (363.000.000)
2. Manchester United (293.000.000)
3. Real Madrid (255.000.000)

Olle Ekengren (inte verifierad)

ons, 2012-10-31 00:36

1. Varumärkets värde

Ordet varumärke används numera som översättning av både Trade Mark och Brand Name. Förmodligen är det Brand Name som avses när varumärkesexperterna yttrar sig. Vilken nytta har publikum av att få information om ett varumärkes värde, och hur ska informationen användas, och i så fall av vem? Ett tillfälle när man har anledning att diskutera värdet är när ett företag eller en produkt ska säljas. Om köparen är villig att betala mer än substansvärdet betalar han extra för varumärket, traditionellt kallat good will. Kan man göra prognoser om framtida försäljning med hjälp av info om värdet? För Nike blir kvoten 21,8/15,9 = 1,37; för Sommar-OS 5,9/348=0,02 Dålig utdelning för OS, men det är ju en ideell rörelse … Värde Försäljning Intäkter Kostnader Nike 15,9 21,8 Sommar-OS 348 5,9 ? När Västerås arrangerade en deltävling i Melodifestivalen för något år sedan var det en expert som sa att Västerås’ varumärke hade ökat med 33 miljoner tack vare tävlingen. Hur ska informationen användas, och i så fall av vem? Förslagsvis turistnäringen – men kommer turisterna utan att man lägger ner ytterligare kostnader? Fast med Nikekvoten skulle ju hotell mm dra in 45 miljoner. Det blir ca 45000 nätter. Beläggningen är säkrad i 122 år. Strålande tider.

Per Olof Persson (inte verifierad)

ons, 2012-10-31 10:31

2. Ronaldo

Hur Cristiano Ronaldo kan vara den mest populära idrotts- mannen gör mig både förskräckt och förvånad! Nonchalant, kaxig, stöddig. Och så dessa förb.... filmningar och tjat på domaren. Han bryr sig inte om sitt lag, för honom är det bara han själv som gäller!! Han är underlägsen Messi i allt, som spelare och uppträdande!

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Riksidrottsförbundet kräver besked om elstöd i ett riktat brev till M, KD, SD och L. Samtidigt intensifieras samverkan med RF:s länsdistrikt för att starta dialog med kommunerna runt om i landet.

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.