Idrottsvärldens 40 främsta varumärken
Varumärket är egentligen en samlad bild av betraktarens syn och mer eller mindre uppskattning av exempelvis ett företag, en person eller ett event. Ett positivt igenkännandet är en tillgång och innebär i sin tur ekonomisk vinning på olika plan.
Nike mest värdefullt
Nike är den mest värdefulla varumärket i sportvärlden, värt 15,9 miljarder enligt Forbes. Då är inte exklusive märken som Cole Haan, Converse, Umbro, och Hurley inräknade. 15,9 miljarder innebär en ökning med 1,4 miljarder dollar, och från 2007 en markant ökning med 9,7 miljarder jämfört med Forbes första värdering.
Försäljningen av Nike-märkta varor 2012 uppgår till 21,8 miljarder och företagets aktier är värda dubbelt så mycket som andra märken på marknaden. Aktien har gått upp 65 procent de senaste fem åren.
En annan jätte på den här rankingen och tvåa oavsett kategori är ESPN bestående av ett antal amerikanska sportkanaler som ägs av The Walt Disney Company. Forbes bedömning är att ESPN:s varumärke är värt 11,5 miljarder.
ESPN jätte på TV-sport
ESPN ses i över 100 miljoner amerikanska hushåll och nyhetsprogrammet SportsCenter har flera sändningar varje dag och är det i särklass mest sedda sportnyhetsprogram.
Bland sportevenemang finns det egentligen ingenting som kan jämföras med varumärket för Super Bowl som är värt 470 miljoner euro. Mästerskapsmatchen senast där New York Giants slog New England Patriots, drog in ca 245 miljoner dollar i tv-intäkter, 140 miljoner i avtal via ligan NFL, 72 miljoner från biljettförsäljning och 15 miljoner från sponsring.
Super Bowl spelas sedan 1967 och är det mest sedda årliga idrottsevenemanget och ger också de största reklaminkomsterna. Över 111 miljoner människor såg Giants vinna Lombardi Trophy. Varje 30-sekunders reklamfilm kostade i genomsnitt 3,5 miljoner dollar.
Woods särklassig etta fortfarande
Sommarspelen i OS är den näst mest värdefulla händelsen med ett värde om 348 miljarder dollar. De fyra åren som kulminerade med OS i London gav mer än 8 miljarder dollar i intäkter. Under de 17 tävlingsdagarna uppgick intäkterna till cirka 5,9 miljarder dollar.
Tiger Woods förlorade många sponsorer i efterdyningarna av otrohetsskandalerna och skilsmässan från Elin Nordegren. Men hans värde består ändå till stora delar. Han tjänar åtskilligt mycket mera än övriga golfare.
Wood anses ha ett värde på 38 miljoner dollar, vilket är tre gånger mer än basketstjärnan LeBron James, golfens Phil Mickelson och fotbollsspelare David Beckham.
LeBron James värde och popularitet ökar emellertid snabbt. Via första NBA-titeln med Miami Heat förra säsongen, amerikanarnas seger i London samtidigt som han driver en framgångsrik affärsverksamhet i Asien via Dunkin 'Donuts och Baskin-Robbins får hans varumärke att stiga rejält.
Ronaldo har flest fans
Men det mest globala idrottsmannen på Forbes lista kan vara Real Madrid fotbollsstjärnan Cristiano Ronaldo vars varumärke är värt 11 miljoner dollar. Den portugisiska eleganten bedöms ha fler fans än någon annan idrottare i världen.
Bland idrottslag toppar New York Yankees, värderat till 363 miljoner euro. Yankees har också medvind med projekt utanför baseball, som stadion Legends förvaltningsbolag och IMG College, som erbjuder sport-marknadsföring till universitet.
Fem av de tio mest värdefulla lagsporter varumärken är fotbollsklubbar: Manchester United (293.000.000 dollar), Real Madrid (255.000.000), Bayern München (192.000.000), Barcelona (176.000.000) och Arsenal (156.000.000).
Den dominansen av europeiska fotbollslag beror på idrottens förmåga att utnyttja global popularitet via tv-rättigheter och sponsorkontrakt. Premier League inleder exempelvis ett tre-årigt tv-avtal till säsongen 2013-14 värd 4,8 miljarder.
Mest lästa just nu
Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.
Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg.
Förvaltningsrätten, som avgör tvister mellan företag och myndigheter, blir nästa arena för fotbollens skandalderby den 20 oktober på Tele 2.
Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.
Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Olle Ekengren (inte verifierad)
tis, 2012-10-30 23:36
1. Varumärkets värde
Ordet varumärke används numera som översättning av både Trade Mark och Brand Name. Förmodligen är det Brand Name som avses när varumärkesexperterna yttrar sig. Vilken nytta har publikum av att få information om ett varumärkes värde, och hur ska informationen användas, och i så fall av vem? Ett tillfälle när man har anledning att diskutera värdet är när ett företag eller en produkt ska säljas. Om köparen är villig att betala mer än substansvärdet betalar han extra för varumärket, traditionellt kallat good will. Kan man göra prognoser om framtida försäljning med hjälp av info om värdet? För Nike blir kvoten 21,8/15,9 = 1,37; för Sommar-OS 5,9/348=0,02 Dålig utdelning för OS, men det är ju en ideell rörelse … Värde Försäljning Intäkter Kostnader Nike 15,9 21,8 Sommar-OS 348 5,9 ? När Västerås arrangerade en deltävling i Melodifestivalen för något år sedan var det en expert som sa att Västerås’ varumärke hade ökat med 33 miljoner tack vare tävlingen. Hur ska informationen användas, och i så fall av vem? Förslagsvis turistnäringen – men kommer turisterna utan att man lägger ner ytterligare kostnader? Fast med Nikekvoten skulle ju hotell mm dra in 45 miljoner. Det blir ca 45000 nätter. Beläggningen är säkrad i 122 år. Strålande tider.Per Olof Persson (inte verifierad)
ons, 2012-10-31 09:31
2. Ronaldo
Hur Cristiano Ronaldo kan vara den mest populära idrotts- mannen gör mig både förskräckt och förvånad! Nonchalant, kaxig, stöddig. Och så dessa förb.... filmningar och tjat på domaren. Han bryr sig inte om sitt lag, för honom är det bara han själv som gäller!! Han är underlägsen Messi i allt, som spelare och uppträdande!