Idrottsvärldens 40 främsta varumärken
Varumärket är egentligen en samlad bild av betraktarens syn och mer eller mindre uppskattning av exempelvis ett företag, en person eller ett event. Ett positivt igenkännandet är en tillgång och innebär i sin tur ekonomisk vinning på olika plan.
Nike mest värdefullt
Nike är den mest värdefulla varumärket i sportvärlden, värt 15,9 miljarder enligt Forbes. Då är inte exklusive märken som Cole Haan, Converse, Umbro, och Hurley inräknade. 15,9 miljarder innebär en ökning med 1,4 miljarder dollar, och från 2007 en markant ökning med 9,7 miljarder jämfört med Forbes första värdering.
Försäljningen av Nike-märkta varor 2012 uppgår till 21,8 miljarder och företagets aktier är värda dubbelt så mycket som andra märken på marknaden. Aktien har gått upp 65 procent de senaste fem åren.
En annan jätte på den här rankingen och tvåa oavsett kategori är ESPN bestående av ett antal amerikanska sportkanaler som ägs av The Walt Disney Company. Forbes bedömning är att ESPN:s varumärke är värt 11,5 miljarder.
ESPN jätte på TV-sport
ESPN ses i över 100 miljoner amerikanska hushåll och nyhetsprogrammet SportsCenter har flera sändningar varje dag och är det i särklass mest sedda sportnyhetsprogram.
Bland sportevenemang finns det egentligen ingenting som kan jämföras med varumärket för Super Bowl som är värt 470 miljoner euro. Mästerskapsmatchen senast där New York Giants slog New England Patriots, drog in ca 245 miljoner dollar i tv-intäkter, 140 miljoner i avtal via ligan NFL, 72 miljoner från biljettförsäljning och 15 miljoner från sponsring.
Super Bowl spelas sedan 1967 och är det mest sedda årliga idrottsevenemanget och ger också de största reklaminkomsterna. Över 111 miljoner människor såg Giants vinna Lombardi Trophy. Varje 30-sekunders reklamfilm kostade i genomsnitt 3,5 miljoner dollar.
Woods särklassig etta fortfarande
Sommarspelen i OS är den näst mest värdefulla händelsen med ett värde om 348 miljarder dollar. De fyra åren som kulminerade med OS i London gav mer än 8 miljarder dollar i intäkter. Under de 17 tävlingsdagarna uppgick intäkterna till cirka 5,9 miljarder dollar.
Tiger Woods förlorade många sponsorer i efterdyningarna av otrohetsskandalerna och skilsmässan från Elin Nordegren. Men hans värde består ändå till stora delar. Han tjänar åtskilligt mycket mera än övriga golfare.
Wood anses ha ett värde på 38 miljoner dollar, vilket är tre gånger mer än basketstjärnan LeBron James, golfens Phil Mickelson och fotbollsspelare David Beckham.
LeBron James värde och popularitet ökar emellertid snabbt. Via första NBA-titeln med Miami Heat förra säsongen, amerikanarnas seger i London samtidigt som han driver en framgångsrik affärsverksamhet i Asien via Dunkin 'Donuts och Baskin-Robbins får hans varumärke att stiga rejält.
Ronaldo har flest fans
Men det mest globala idrottsmannen på Forbes lista kan vara Real Madrid fotbollsstjärnan Cristiano Ronaldo vars varumärke är värt 11 miljoner dollar. Den portugisiska eleganten bedöms ha fler fans än någon annan idrottare i världen.
Bland idrottslag toppar New York Yankees, värderat till 363 miljoner euro. Yankees har också medvind med projekt utanför baseball, som stadion Legends förvaltningsbolag och IMG College, som erbjuder sport-marknadsföring till universitet.
Fem av de tio mest värdefulla lagsporter varumärken är fotbollsklubbar: Manchester United (293.000.000 dollar), Real Madrid (255.000.000), Bayern München (192.000.000), Barcelona (176.000.000) och Arsenal (156.000.000).
Den dominansen av europeiska fotbollslag beror på idrottens förmåga att utnyttja global popularitet via tv-rättigheter och sponsorkontrakt. Premier League inleder exempelvis ett tre-årigt tv-avtal till säsongen 2013-14 värd 4,8 miljarder.
Mest lästa just nu
Mitt i bedrövelsen kommer glädjebeskedet – RF och Fotbollförbundet har lyckats skrapa ihop 35 miljoner kronor som delas ut som stöd i stöd till de allsvenska lagen, Klubbarna i herrallsvenskan får dela på nästan 27 miljoner och de i damallsvenskan får knappt 3 miljoner.
Är det en ny affärsidé, eller..?För att nyttja entréhallen vid Tegera arena som vaccinationscentral tar Leksands IF 3 000 kr per dag. Några mil bort väljer Smedjebackens kommun att inte ta en krona i betalning för att att regionen ska kunna använda Barken Arena i samma syfte.
I Jens Linds hyllade TV- dokumentär om Sven Tumba berättas om en insamlingsstiftelse till förmån för barn och ungdomar i Sydafrika. Målbilden är att utföra en samhällsnyttig insats, bland annat genom att utbilda lärare och bygga skolor i Durban-regionen.
Det officiella namnet var Sven Tumba Sport for Education Insamlingsstiftelse.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen.
För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder. Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.
TV4 tar strategiska beslut inför framtiden och konsekvensen blir mindre sport i rutan. I Nyhetsmorgon blir det ingen sport alls och risken är att det blir minimalt på kvällarna.
IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.
Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.
Olle Ekengren (inte verifierad)
ons, 2012-10-31 00:36
1. Varumärkets värde
Ordet varumärke används numera som översättning av både Trade Mark och Brand Name. Förmodligen är det Brand Name som avses när varumärkesexperterna yttrar sig. Vilken nytta har publikum av att få information om ett varumärkes värde, och hur ska informationen användas, och i så fall av vem? Ett tillfälle när man har anledning att diskutera värdet är när ett företag eller en produkt ska säljas. Om köparen är villig att betala mer än substansvärdet betalar han extra för varumärket, traditionellt kallat good will. Kan man göra prognoser om framtida försäljning med hjälp av info om värdet? För Nike blir kvoten 21,8/15,9 = 1,37; för Sommar-OS 5,9/348=0,02 Dålig utdelning för OS, men det är ju en ideell rörelse … Värde Försäljning Intäkter Kostnader Nike 15,9 21,8 Sommar-OS 348 5,9 ? När Västerås arrangerade en deltävling i Melodifestivalen för något år sedan var det en expert som sa att Västerås’ varumärke hade ökat med 33 miljoner tack vare tävlingen. Hur ska informationen användas, och i så fall av vem? Förslagsvis turistnäringen – men kommer turisterna utan att man lägger ner ytterligare kostnader? Fast med Nikekvoten skulle ju hotell mm dra in 45 miljoner. Det blir ca 45000 nätter. Beläggningen är säkrad i 122 år. Strålande tider.Per Olof Persson (inte verifierad)
ons, 2012-10-31 10:31
2. Ronaldo
Hur Cristiano Ronaldo kan vara den mest populära idrotts- mannen gör mig både förskräckt och förvånad! Nonchalant, kaxig, stöddig. Och så dessa förb.... filmningar och tjat på domaren. Han bryr sig inte om sitt lag, för honom är det bara han själv som gäller!! Han är underlägsen Messi i allt, som spelare och uppträdande!