Mångmiljonaffärer i AIK och Djurgården
Det är bara några veckor kvar till den allsvenska starten och klubbarna kämpar. Det krävs krafttag lite varstans för att få ordning på spelet – och ekonomin.
Merparten av klubbarna tvingas konstatera att fjolåret slutade med ett underskott på minst 2 miljoner kronor. Allra värst är Elfsborg med -12 miljoner kronor och Djurgården på -27 miljoner.
Räddades av fansen
Djurgården räddades av att fansen och andra välvilliga bidrog med smått fantastiska 15 miljoner via olika insamlingar under 2013.
Det var en dyster ekonomirapport från klubbens årsmöte tidigare i veckan.
- Vi är besvikna, säger Djurgårdens ordförande Lars-Erik Sjöberg som tvingas konstatera att det försvann mer än 2 miljoner kronor i månaden.
Hur kunde det ske?
För få åskådare och för få sponsorer, är en del av förklaringen. Flytten till Tele2 Arena anges också som ett skäl, likaså ökade kostnader för spelartruppen och bevakning vid matcherna.
Svea ökar inatsen
I AIK är glädjen desto större. Svea Ekonomi har efter tre år som officiell samarbetspartner valt att ta steget upp och bli huvudsponsorer tillsammans med Åbro och adidas.
Svea Ekonomi har tecknat ett avtal med klubben som gäller till och med 2015 och bör ligga på runt 6 miljoner kronor per år. Samtidigt framkommer att Peab backar från ett mångårigt stort sponsorsamarbete med AIK.
- Det känns oerhört kul att Svea Ekonomi nu blir en av våra huvudsponsorer. Det är ett starkt företag med en oerhörd kompetens som vi idag nyttjar för bland annat delbetalning av våra årskort, säger Niklas Nestlander, kommersiell chef på AIK Fotboll.
- Vi är ett företag med våra rötter i Solna och då är det helt naturligt att vidareutvecklas tillsammans. Särskilt nu när både vi och AIK har hela Europa som spelplan, säger Lennart Ågren, VD Svea Ekonomi.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.