Stjärnagenturen växer igen
Det handlar om världens en gång största och mest berömda agentföretag som skrev avtal för stjärnor inom idrott och underhållning, upprättade kontrakt inom TV och reklam och bevakade arenornas rättigheter på alla områden.
I den här internationella managementorganisationen anställdes Kristian Hysén som 25-åring.
Han är en av få som blev kvar när bolaget tappade en länge naturlig position på de stora scenerna och inte syntes lika frekvent i svensk press. Han har också arbetat under samtliga ägare, McCormack – Forstmann - WME.
Förändringens vind
Mark McCormack grundade ett bolag som världen aldrig tidigare hade sett motsvarigheten till. Men allt har ett slut och dynastin bröts när Mark McCormack dog den 16 maj 2003.
Förändringens vind svepte in över Stockholmskontoret där ett stort antal nyckelpersoner slutade successivt och flera av dem valde att starta egen verksamhet.
Sedan några år tillbaka rustar IMG igen, både globalt och via Stockholmskontoret. En expansion som omfattar en rad sporter och på flera olika områden. Det har skett lite i skymundan, men med framgång.
- Jag möts ibland av kommentarer typ ”har ni försvunnit från marknaden". Det har vi inte alls, bolaget är starkare än på många år, skrattar Kristian Hysén som leder verksamheten.
Han knackade på
Kristian Hyséns egen historia är också speciell.
Han läste på juristlinjen i Lund, skrev sitt examensarbete och praktiserade som jurist i Hamburg och var på väg att välja den klassiska banan, dvs att börja på en advokatbyrå. Men han kände en stark frestelse till sportbranschen.
- När jag tog studenten fick jag boken ”Allt du inte får lära dig vid Harvard Business School”, skriven av Mark McCormack och då fick jag upp ögonen för att kombinera affärer med idrott.
- Jag tog själv kontakt med IMG:s kontor i Hamburg, New York och London och sa att jag var villig att börja var som helst där det uppstod en öppning.
Trainee i New York och Tokyo
Det dröjde inte förrän han fick besked om att det kunde bli aktuellt med en rekrytering i Stockholm.
- Efter en intervju dagen innan julafton och några veckors diskussioner kom vi överens eller rättare sagt, dåvarande VD:n Lars Sternmarker beslöt att ge mig ett jobb.
Placeringen i Stockholm blev till en trainee-period i Paris, New York och Tokyo och det kombinerade Kristian Hysén med MBA-studier.
Sedan dess har han varit IMG trogen. Som 47-åring är han nu chef för IMG Media i Norden, Tyskland-Schweiz-Österrike, Benelux samt Ryssland och ingår också i IMG Medias internationella ledningsgrupp.
- Fantastiska år... Jag har haft världen som arbetsfält och fått uppleva så mycket.
Nådde hela vägen fram
Han var junioren som blev chef.
- Allt har förändrats. Tidigare kunde jag ha 100 resdagar på ett år och flög över hela världen. Numera med datorn och mobilen gäller andra villkor. Men ändå, det är via personliga möten och möjlighet att bygga relationer som det blir mest lyckat. Då når man fram och får till affärer.
Han älskar att jobba, det står klart. Och det är ingen brist på uppgifter.
Fokus för Kristian Hysén och hans team i Norden just nu är att fortsätta utveckla Diamond League i friidrott, etablera en boxningsdivision i bolaget, skapa synergier mellan IMG och ägarbolaget WME i Norden och att där hitta nya affärsmöjligheter.
Förhandla för IOK
Han ska jobba som konsult för IOK när OS-sändningarna för 2018 och 2020 ska säljas.
- Vi hade samma roll för 2014 och 2016. OS är tveklöst ett av de mest prestigefyllda och stimulerande evenemangen som finns att arbeta med.
Förhandlingen om TV-rättigheterna ska starta i maj och positionerande har redan börjat. Ett avgörande om vilken kanal som får sända OS från 2018 och framåt avgörs senare under året.
Kontrollerade hela värdekedjan
IMG Sverige har inte längre en lika uppmärksammad position på evenemangs- och klientsidan. Däremot är rättighetsförsäljningen inom media starkare än någonsin både nationellt och internationellt.
- Vi har en omfattande portfölj inom golf, tennis, friidrott, motorsport, cykel, fotboll och flertal andra idrotter.
Stockholmskontoret grundades 1989 av Lars Sternmarker som var IMG:s Norden-chef under 15 år. Här jobbade runt 35 personer som mest och allt koordinerades via London och huvudkontoret i USA.
McCormack skapade en koncern och en verksamhet som byggde på att representera idrottsmän, driva evenemang, producera och sälja TV-rättigheter. IMG kontrollerade hela värdekedjan.
Den 16 maj 2003 dog 73-årige Mark McCormack och allt det självklara var inte längre lika givet. Vinstmaskinen började hacka.
Jobbar med Nobelstiftelsen
I dag växer företaget igen och arbetsfältet för cirka 15 medarbetare gäller IMG:s uppdrag i Ryssland och norra Europa samt det globala ansvaret för koncernen i friidrott och boxning.
- Vi driver också produktionsverksamhet där det största projektet, trav för Rikstoto i Norge, hanteras i samarbete med vårt Oslo-kontor som även är med och arrangerar Nobels Fredspriskonsert.
Bland de större uppdragen finns Diamond League, friidrottscirkusens 15 tävlingar.
Skapade nya Diamond League
IMG Stockholm var med och skapade själva konceptet från grunden. Föregångaren, Golden League som hade sex tävlingar i Europa började bli utdaterad och friidrotten var i behov av något nytt.
Beslutet om ett IAAF Diamond League med 15 tävlingar i Europa, USA, Mellanöstern och Asien, kom vid ett avgörande möte i Stockholm efter en längre tids maktkamp mellan evenemangsarrangörer och internationella förbundet.
Nu har IMG ett kontrakt med Diamond League, där DN Galan ingår, till och med 2019.
Matchar bröderna Klitschko
Ett av de något udda uppdragen är att ansvara för affärsverksamheten runt boxarbröderna Wladimir och Vitalih Klitschko.
- Under en lunchtimme skulle vi få chansen att presentera planerna på hur vi ville samarbeta. Det blev ett sex och en halv timme långt möte med deras företrädare.
Därefter sa brödernas talesman: ”Vi har så mycket gemensamt och vi trivs med varandra, det finns inte en chans att vi inte ska jobba ihop”.
Det resulterade i IMG:s avtal med KMG (Klitschko Management Group GmbH) och gäller främst medierättigheterna för Wladimir Klitschkos titelmatcher, men också hans affärer. Brodern Vitalih Klitschko gör numera politisk karriär i det oroliga Ukraina.
Lite Beckhamstuk
Sedan kontraktet skrevs har Kristian Hysén funnits vid ringside vid ett antal matcher och han har även rest med Wladimir Klitchko på PR-turné till Wimbledon i London och till Super Bowl i USA.
- Wladimir börjar bli allt mer etablerad i USA. Att han har en flickvän, Hayden Panettiere, som är skådespelare i Hollywood gör ju inte saken sämre. Det är lite Beckhamstuk över allt.
- Det är ett fantastisk roligt projekt och Wladimir är på många sätt en fascinerande idrottsman och person. Han är obesegrad de senaste tio åren, talar ryska, ukrainska, tyska och engelska flytande, är en framgångsrik och ödmjuk entreprenör.
Nästa fight sker i klassiska Madison Square Garden i New York den 25 april. Naturligtvis är Kristian Hysén på plats.
I IMG:s DNA
Golfen ligger i IMG:s DNA och var också den sport där Mark McCormack lade grunden till företagets affärsidé.
- Vi har fortsatt en stark position och rättighetsportföljen inkluderar PGA European Tour, Ryder Cup, The Open, US Open, US PGA Championship samt LPGA med samtliga majors, Asian Tour.
Här finns också en klientverksamheten som växer. Senast tillkom Henrik Stenson efter IMG:s förvärv av managementföretaget Icon och nyligen rekryterades Anna Nordqvist till stallet där också Thomas Björn, Alex Norén och Annika Sörenstam ingår.
Rallycross nästa stora sport
I tennis handlar det mera om försäljning av mediarättigheter, bl a för Wimbledon, US Open, Australian Open, samtliga ATP 1000- och 500-series.
- Internationellt är här klientverksamheten av betydelse för bolaget eftersom vi har bl a Novak Djokovic.
Inom motorsport representerar IMG Nascar, Moto GP, V8 Supercars och är sedan några år tillbaka ägare till både Speedway GP och VM-serierna i rallycross.
- Rallycrossen är den motorsport som utvecklas snabbast. Det är actionfyllt, har överkomliga startkostnader för team och tillverkare, är en bra arenaupplevelse, inte för dyr att producera och med ett bra TV-format. Inom några år är rallycrossen den starkaste motorsportprodukten på marknaden, frånsett F1, hävdar Hysén bestämt.
Vill värva klienter
Att bevaka och skriva avtal om TV-rättigheter ger de stora pengarna och står för merparten av intäkterna.
Men nu har klientdivisionen fått förnyat fokus. Det är den vägen många affärer inleds.
- Stjärnorna skapar uppmärksamhet och öppnar dörrar. På det sättet får vi kontakt med bolag och marknader.
Här ska Kristian Hysén och hans kollegor göra en satsning. Flera idrottsstjärnor och artister ska knytas till företaget.
- Vi kan ju det här och för varje stjärna öppnar sig nya affärer.
Det var så Mark McCormack också resonerade.
Thomas Ejderhov
Kristian Hysén på besök i Doha i samband med en tävling i Diamond League, friidrottsserien som IMG har stor del i.
Mest lästa just nu
Först Göteborg, sedan Malmö. Där har fotbollen haft sina flaggskepp. 08-omtådet har hamnat i bakgrundenkant. Tills nu, eller…
Djurgården är klart för semifinal i UEFA Europa Conference League. Samtidigt klättrar Sverige till plats 20 på UEFA:s ligaranking. I semifinalen väntar engelska Chelsea.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Ishockeyns SM-final, Brynäs-Luleå ger inte bara miljonintäkter till finallagen, boksluten i maj/juni blir oftast rolig läsning,
Undantaget är Skellefteå AIK som efter förra våren SM-guld bokförde ett ekonomiskt minusresultat på 4,8 miljoner .Ökade personalkostnader, det vill
säga löner, angavs som främsta anledning.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I rena glädjeyran storspelade Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.
SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.