Allt fler användare gillar app-en

De fick en idé, sneglade lite mot Facebook, Twitter och Linkedin och efter två år av utveckling har deras app blivit mycket populär på bara några månader. Handbollen var först, snart kommer fotboll och ishockey.
Karl Jelldéus är optimist och tror att Iplays app kommer få fem-sex gånger fler användare.

 

Iplay Sport blev namnet på appen som först Per Malmqvist fick idéer om och när sedan Karl Jelldéus blev arbetskollega övergick tankar till konkret arbete och då också med hjälp av David Johansson.

Social plattform

Det är en app skapad som en social plattform för sport. Tanken är att användaren kan presentera sin idrottsliga karriär samtidigt som personen har kontroll på sin kommunikation och interaktion med olika intressenter som klubbar, tränare, lagkamrater, agenter, sponsorer och fans. 

Från introduktionen för fyra månader sedan finns i dag användare i 60 länder. En skaplig start och männen bakom appen är mycket nöjda.

- Det finns 4 miljoner licensierade handbollsspelare bara i Europa så det återstår en del, säger Karl Jelldéus och Per Malmqvist med ett leende..

Iplay har satsat på att få med många av de största stjärnorna inom handbollsvärlden och kallar dem Super Users för att de ska locka andra. Stjärnorna medverkar i marknadsföringen och vid EM tidigare i år tjänade Ola Lindgren, sex landslagsspelare på herrsidan och Bella Guldén på damsidan som ambassadörer eller Super Users.

Började med enkät till spelarna

Appen innehåller alltså en rad funktioner där inlägg även kan delas vidare på andra sociala plattformar som Facebook, Twitter och snart också Instagram.

- Här styr man som själv över innehållet. Kommentarer kan enkelt tillåtas eller stängas av och på så sätt passar appen även ungdomar, fortsätter Kar Jelldéus.

Jelldéus och Malmqvist började med knappt 300 intervjuer/enkäter med spelare, tränare, agenter och fans.

- Vi ställde 29 frågor om den kommande utformningen. Vi ville veta vad de tyckte och önskade. Vi har fortsatt att hålla kontakten och vill veta vad som funkar, vad vi borde göra mera och vad som kan bli bättre.

- Vi ska addera tjänster av olika slag, integrera andra appar, som till exempel gäller träning.

- Likaså vill vi nå samarbeten med andra företag för att komplettera utbudet. Det kan handla om kapital- och försäkring, mentala coacher, utbildning via e-learning ja, vad det kan tänkas finnas behov av.

Tagit in riskkapital

I framtiden ser Karl Jelldéus också hur föreningar kan ha stor nytta av appen. De liksom tränare och agenter kan köpa licenser och få en unik tillgång till fakta om en mängd spelare i databasen.

Så här långt har de tagit in 3,1 miljoner i riskkapital och så kallade innovationslån från Almi. Även VGR (Västra Götalandsregionen) har finansierat delar av utvecklingen.

I höst placeras en ny runda för att öka kapitalet.

- Men vi tror också på intäkter från annonser och samarbeten när vi ser antalet användare och deras intressen.

I sommar åker de på roadshow för att marknadsföra appen.

Karl Jelldéus och hans kollegor började på Aranäs Open för någon veckan sedan men ska även vara på Iplay Zaragoza Cup i midsommar. Därefter reser de till Barcelona för Victor Tomas Camp, vidare till Gijon för Raul Entrerrios Camp, sedan Eken Cup i Stockholm, bröderna Simonets Camp i Buenos Aires och avslutningsvis Partille Cup på hemmaplan. 

- Vi kommer även satsa på ett digitalt nyhetsmagasin kring OS som vi tror kommer bli väldigt uppskattat.

Tror på jätteökning

I två år har Karl Jelldéus jobbat heltid med projektet. Per Malmqvist har haft sitt ordinarie jobb, men ägnat åtskilliga nätter till att utveckla appen, men arbetar nu heltid på Iplay.

Robert Arrhenius, förre elitspelaren i handboll, är så kallad Spelarrådschef (samt investerare tillsammans med sin vapendragare Erik Hagelin) och inför en planerad introduktion inom fotboll är Markus Johannesson knuten till företaget som mentor, bollplank samt investerare.

- Vi tror på en ökning fem-sex gånger dagens användarantal när vi släpper Android versionen i juni. Till nästa sommar ska vi vara minst 125 000 användare, så övertygade är vi om appens funktion. Vi har redan fått förfrågningar från klubbar som velat att vi ska hjälpa dem hitta sin nästa värvning, tillägger Karl Jelldéus.

Thomas Ejderhov

Handbollslandslagets Bella Gulldén är en av flera stjärnspelare som har gjort PR för Iplays app. Foto: TT

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Årets Scandinavian Mixed arrangeras på Vasatorps Golfklubb utanför Helsingborg i början på  juni. 2021 var det premiär för den tävling som ersatte Scandinavian Masters. Då på Vallda, och med Annicka Sörenstam och Henrik Stenson som värdar för tävlingen. Men sedan lockades Henrik till LIV-touren och Annicka blev ensam som ett frontnamn, men nu utgår även hon.
Och, oavsett, drömmar om att få se Ludvig Åberg medverkan  stannar det vid förhoppningar

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.