Allt fler användare gillar app-en

De fick en idé, sneglade lite mot Facebook, Twitter och Linkedin och efter två år av utveckling har deras app blivit mycket populär på bara några månader. Handbollen var först, snart kommer fotboll och ishockey.
Karl Jelldéus är optimist och tror att Iplays app kommer få fem-sex gånger fler användare.

 

Iplay Sport blev namnet på appen som först Per Malmqvist fick idéer om och när sedan Karl Jelldéus blev arbetskollega övergick tankar till konkret arbete och då också med hjälp av David Johansson.

Social plattform

Det är en app skapad som en social plattform för sport. Tanken är att användaren kan presentera sin idrottsliga karriär samtidigt som personen har kontroll på sin kommunikation och interaktion med olika intressenter som klubbar, tränare, lagkamrater, agenter, sponsorer och fans. 

Från introduktionen för fyra månader sedan finns i dag användare i 60 länder. En skaplig start och männen bakom appen är mycket nöjda.

- Det finns 4 miljoner licensierade handbollsspelare bara i Europa så det återstår en del, säger Karl Jelldéus och Per Malmqvist med ett leende..

Iplay har satsat på att få med många av de största stjärnorna inom handbollsvärlden och kallar dem Super Users för att de ska locka andra. Stjärnorna medverkar i marknadsföringen och vid EM tidigare i år tjänade Ola Lindgren, sex landslagsspelare på herrsidan och Bella Guldén på damsidan som ambassadörer eller Super Users.

Började med enkät till spelarna

Appen innehåller alltså en rad funktioner där inlägg även kan delas vidare på andra sociala plattformar som Facebook, Twitter och snart också Instagram.

- Här styr man som själv över innehållet. Kommentarer kan enkelt tillåtas eller stängas av och på så sätt passar appen även ungdomar, fortsätter Kar Jelldéus.

Jelldéus och Malmqvist började med knappt 300 intervjuer/enkäter med spelare, tränare, agenter och fans.

- Vi ställde 29 frågor om den kommande utformningen. Vi ville veta vad de tyckte och önskade. Vi har fortsatt att hålla kontakten och vill veta vad som funkar, vad vi borde göra mera och vad som kan bli bättre.

- Vi ska addera tjänster av olika slag, integrera andra appar, som till exempel gäller träning.

- Likaså vill vi nå samarbeten med andra företag för att komplettera utbudet. Det kan handla om kapital- och försäkring, mentala coacher, utbildning via e-learning ja, vad det kan tänkas finnas behov av.

Tagit in riskkapital

I framtiden ser Karl Jelldéus också hur föreningar kan ha stor nytta av appen. De liksom tränare och agenter kan köpa licenser och få en unik tillgång till fakta om en mängd spelare i databasen.

Så här långt har de tagit in 3,1 miljoner i riskkapital och så kallade innovationslån från Almi. Även VGR (Västra Götalandsregionen) har finansierat delar av utvecklingen.

I höst placeras en ny runda för att öka kapitalet.

- Men vi tror också på intäkter från annonser och samarbeten när vi ser antalet användare och deras intressen.

I sommar åker de på roadshow för att marknadsföra appen.

Karl Jelldéus och hans kollegor började på Aranäs Open för någon veckan sedan men ska även vara på Iplay Zaragoza Cup i midsommar. Därefter reser de till Barcelona för Victor Tomas Camp, vidare till Gijon för Raul Entrerrios Camp, sedan Eken Cup i Stockholm, bröderna Simonets Camp i Buenos Aires och avslutningsvis Partille Cup på hemmaplan. 

- Vi kommer även satsa på ett digitalt nyhetsmagasin kring OS som vi tror kommer bli väldigt uppskattat.

Tror på jätteökning

I två år har Karl Jelldéus jobbat heltid med projektet. Per Malmqvist har haft sitt ordinarie jobb, men ägnat åtskilliga nätter till att utveckla appen, men arbetar nu heltid på Iplay.

Robert Arrhenius, förre elitspelaren i handboll, är så kallad Spelarrådschef (samt investerare tillsammans med sin vapendragare Erik Hagelin) och inför en planerad introduktion inom fotboll är Markus Johannesson knuten till företaget som mentor, bollplank samt investerare.

- Vi tror på en ökning fem-sex gånger dagens användarantal när vi släpper Android versionen i juni. Till nästa sommar ska vi vara minst 125 000 användare, så övertygade är vi om appens funktion. Vi har redan fått förfrågningar från klubbar som velat att vi ska hjälpa dem hitta sin nästa värvning, tillägger Karl Jelldéus.

Thomas Ejderhov

Handbollslandslagets Bella Gulldén är en av flera stjärnspelare som har gjort PR för Iplays app. Foto: TT

Ledningen i allsvenska fotbollsklubben IFKNorrköping ser ett liv efter detta. På måndagen framkom det att klubben klubben har nått en likviditetslösning.

Det  innebärt primärt att föreningens bank, SEB, utökar sitt samarbete med IFK och klubbens koncernbolag

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Spelaragenter trängs på läktaren. Det är som färdigserverat buffébord. Här går det att göra fynd. Det är villkoren vid  den tredje upplagan av Malmö Trophy, ungdomsturneringen som lockar många av de mest talangfulla 15-åriga fotbollsspelarna i Europa och världen. 

Den 6-8 juni avgörs matcherna på Stadionområdet och bland flera namnkunniga klubbar märks Real Madrid, Hajduk Split, Sporting CP och Olympique Lyon. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.