Bolag i olika uppgörelser

Sverige har två ledande företag inom arenareklam, ISP Sport Marketing och Lagardère slåss om marknadsandelar hos elitklubbarna i flera sporter och bland förbund. På torsdagen kom två nyheter som berörde bolagen.
Foto Cata Portin / SvD / SCANPIX

Lagardère tvingades släppa allsvenska Örebro SK och häva ett tio-årsavtal medan ISP kunde presentera Svenska Handbollsförbundet som ny uppdragsgivare.

Handbollslandslaget AB och ISP har sedan 2013 ett samarbetsavtal gällande försäljning av arenareklam. Nu har ett nytt avtal utvecklats, gällande ytterligare fyra år.

– Detta är ett samarbete helt enligt vår utstakade riktning mot en fortsatt kommersiell utveckling av handbollen. Med ISP har vi en erfaren partner med ett brett nätverk, säger Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget AB.

– Vi är mycket glada och stolta över att få fortsatt förtroende av Svenska Handbollslandslaget AB, och även kunna erbjuda våra kunder fler rättigheter än tidigare år, säger Andreas Ottermark, vd för ISP Sport & Marketing AB.

Avslutat samarbete

I motsatt riktning går Lagardère. ÖSK och bolaget har efter två år gemensamt valt att avbryta det samarbete som inleddes 2015. Parterna har gjort en gemensam utvärdering där man konstaterar att utbytet inte har blivit vad någon av parterna hoppades på, och därför avslutas samarbetet. ÖSK startar nu upp ett eget marknadsarbete.

– Vi har enats om att det bästa är att ÖSK framåt sköter all sponsorförsäljning lokalt och i egen regi, säger ÖSK:s vd Simon Åström.

Att klubben samtidigt haft sämre publiksiffror innebär att ÖSK kommer att drabbas negativt ekonomiskt.

– Det blir mellan 1,5 och 2 miljoner kronor lägre i år än budgeterat, säger Åström.

Nu avslöjas att ett svenskt konsortium med flera sports tech-bolag köper en fotbollsklubb från Gibraltar, med ett lag som spelar i den högsta, inhemska ligan.

- Med närheten till både Spanien och Portugal finns möjligheten att utveckla och förädla talanger, både inhemska och utifrån, betonar Pär Magnus Roos, delägare och initiativtagare till ägargruppen. Han är den som har samlat ett kapital om närmare 40 miljoner kr. 

Eskilstuna Golfklubb satsar tufft. Nyligen togs det nya klubbhuset i bruk och inom den närmaste tiden också det 18:e nya signaturhålet.

Men smakar det så kostar det. I dagsläget ligger notan på i runda tal 40 miljoner kronor.

Och man är inte på långa vägar framme vid målet.

Nu duger det minsann att spela på hemmaplan. Mikael Ymer som sa nej till spel i Båstadtennisen har gett klartecken till Stockholm Open. 15-23 oktober 2022. Tillsammans med turneringens Tournament Director, Thomas Enqvist, har han dessutom signat för två år. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

IKEA säljer möbler till svenskar i allmänhet. Ja, till några andra också, för den delen.Men som sponsor till Sveriges största folkrörelse har koncernen aldrig gjort sig ett namn. 

Men plötslgt händer det!

IKEA:s Varuhus i Uppsala  hade öppet som vanligt. Men det fanns en markant skillnad. 1 400 orienterare rusade omkring i jakten på skärmar i nya påhittet ”O-Ringen Indoor”.

Dörrarna öppnades och orienterarna släpptes in!

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Discoverys tittar har betalat för att se allsvskan och Superettan. Nu plötsligt kommer beskedet att Kunderna hos CMore kan göra det samma. – titta på svensk elitfotboll.

ishockeyspelare och nu senast bandyspelaren Simon Jansson.

De fullföljer kontrakt med ryska klubbar och i samtliga fall blir de avstängda från landslagsspel. De kände till premisserna, men valde pengarna i stället.