Bolag i olika uppgörelser

Sverige har två ledande företag inom arenareklam, ISP Sport Marketing och Lagardère slåss om marknadsandelar hos elitklubbarna i flera sporter och bland förbund. På torsdagen kom två nyheter som berörde bolagen.
Foto Cata Portin / SvD / SCANPIX

Lagardère tvingades släppa allsvenska Örebro SK och häva ett tio-årsavtal medan ISP kunde presentera Svenska Handbollsförbundet som ny uppdragsgivare.

Handbollslandslaget AB och ISP har sedan 2013 ett samarbetsavtal gällande försäljning av arenareklam. Nu har ett nytt avtal utvecklats, gällande ytterligare fyra år.

– Detta är ett samarbete helt enligt vår utstakade riktning mot en fortsatt kommersiell utveckling av handbollen. Med ISP har vi en erfaren partner med ett brett nätverk, säger Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget AB.

– Vi är mycket glada och stolta över att få fortsatt förtroende av Svenska Handbollslandslaget AB, och även kunna erbjuda våra kunder fler rättigheter än tidigare år, säger Andreas Ottermark, vd för ISP Sport & Marketing AB.

Avslutat samarbete

I motsatt riktning går Lagardère. ÖSK och bolaget har efter två år gemensamt valt att avbryta det samarbete som inleddes 2015. Parterna har gjort en gemensam utvärdering där man konstaterar att utbytet inte har blivit vad någon av parterna hoppades på, och därför avslutas samarbetet. ÖSK startar nu upp ett eget marknadsarbete.

– Vi har enats om att det bästa är att ÖSK framåt sköter all sponsorförsäljning lokalt och i egen regi, säger ÖSK:s vd Simon Åström.

Att klubben samtidigt haft sämre publiksiffror innebär att ÖSK kommer att drabbas negativt ekonomiskt.

– Det blir mellan 1,5 och 2 miljoner kronor lägre i år än budgeterat, säger Åström.

Plötsligt kallade regeringskansliet till presskonferens. Och fram klev idrottsminister Amanda lind och sa:

- Vi ska inte gå ur pandemin med en hälsoskuld.

Varpå hon meddelade att idrotten får 400 miljoner kronor i extra stöd för återstart under 2022.

Du får gå var du vill och sitta där du önskar. Så kom det efterlängtade beskedet. Grindarna öppnas till alla arenor och hallar där idrott utövas.

Deltagartak vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bort från 29 september och dessutom försvinner krav på avstånd mellan sittplatser och mellan sällskap. 

Äntligen blir det rejäla tag mot svenskar som inte har vaccinerat sig. Till större evenemang är de inte välkomna.

”De bör stanna hemma”, meddelar Folkhälsomyndigheten och generaldirektör Johan Carlson och är rak i sitt budskap:

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Tillsammans med Svenska Spel gör Svenska Ishockeyförbundet nu en flick- och damsatsning som bland annat innehåller utökat stöd för Damkronorna, riktat stöd till DamEttan, ett juniorslutspel samt en satsning på målvaktstalanger.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Nu skruvar SVT upp hockeybevakningen ytterligare. Den 18 november är det premiär för ett nytt direktsänt program med fullt fokus på SHL, Svenska Hockeyligan.

SHL är en av världens bästa hockeyligor som engagerar hela Sverige, från norr till söder. Här blandas hockey på högsta nivå med stort lokalt intresse, rivaliteter och känslor och allt detta ska vi ta fasta på i vårt nya program, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.