De gör affärer för elitklubbarna

Att aldrig stå på fel sida – det är nyckelord för Never Offside som erbjuder svenskt föreningsliv nya inkomstmöjligheter. Företaget startades 2014 och är idag en viktig samarbetspartner för flera elitklubbar i våra största lagidrotter.

Never Offside bygger digitala nätverk i syfte att skapa nya intäkter där klubbens olika partners, och supporters, kan möta varann.

Kollegor i Never Offside, fr v Christer Haglund,Dan Fröjd och Henrik Stenmo

 Vd. och huvudägare är Christer Haglund, 55 år, med bakgrund från it-företaget Capeiro och tidigare bl a styrelseledamot i i Djurgården fotboll, BP och Almtuna Hockey och med aktiv bakgrund i Spårvägen i dåvarande division 2, nuvarande Superettan.

I appen Score, inom ramen för Never Offside, möts klubbar, sponsorer/partners och supporters varandra. Ett samtal, eller nätverkande, som ska stärka föreningens kommunikation utåt – mot sponsorer/partners , supporters och medlemmar..

En idrottsentreprenör

Haglund beskriver sig själv som idrottsentreprenör.

-Under pågående pandemi (covid 19) är det ännu viktigare att föreningslivet bygger digitala nätverk och hittar nya lösningar för att behålla, men också hitta nya partners, betonar Christer Haglund.

-Coronan har tvingat många klubbar att tänka till, hur ska vi öka mervärdet för våra partners?  Dessa har också efterfrågat nya kommunikationsvägar.

- Genom appen Score öppnas helt nya möjligheter. Att nätverka är i själva verket att göra affärer. Föreningens hemsida är överspelad som kommunikationsverktyg, mer en anslagstavla, menar Christer Haglund.

-Du har appen nedladdad i mobiIen, när just din förening har ett meddelande, kanske ett affärserbjudande från en sponsor, en nyhet eller en påminnelse, plingar det till i din bakficka.

Digitalt skapar affärer

- Nya vinterdäck köper eller byter du där och samtidigt stödjer du  såväl förening som partnern som däckverkstad.  Genom att vara digital är kontakt etablerad 365 dagar om året och partnern väljer själv hur aktiv den vill vara förklarar Christer Haglund.

Hans övertygelse är att i idrottens eget nätverk är alla vinnare, förlorare är de som står utanför och inte får del av de affärsmöjligheter som skapas mellan människor och företag.

Den allsvenska nykomlingen Mjällby hör till de föreningar som nyligen skrivit samarbetsavtal med Never Offisde.

-Vi har funderat på hur vi på bästa sätt kan öka värdet och ge tillbaka så mycket som möjligt av våra partners investeringar i klubben. Det vill säga skapa ett ökat mervärde utöver exponeringen av att arbeta med oss som klubb, säger Fredrik Danielsson, klubbchef i Mjällby.

Han säger vidare att Score uppfyller deras önskemål och förhoppningen är förstås att partners och supporters ska uppskatta de möjligheter som appen erbjuder – en kommunikationskanal för affärer.

2000 kr per sponsor

-Som rättighetsinnehavare är det värdefullt att kunna leverera värden utanför själva matchen, jag tror det är nödvändigt för många rättigheters överlevnad, i ännu högre grad nu i corona-tider, avslutar Christer Haglund.

Utvecklingskostnaden för Score har varit cirka fem miljoner kronor. Never Offside fakturerar anslutna föreningar, medelstora, cirka 2000 kr per sponsor och år. Större föreningar har fler sponsorer och kan därmed avlägga en högre avgift per sponsor och år.

Enligt Christer Haglund har intresset för tjänsten exploderat – en följd av coronakrisen. Bland anslutna storklubbar finns bl.a.  Hammarby och IFK Göteborg och på hockeysidan Luleå Hockey och Linköping Hockey..

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.