De gör affärer för elitklubbarna
Att aldrig stå på fel sida – det är nyckelord för Never Offside som erbjuder svenskt föreningsliv nya inkomstmöjligheter. Företaget startades 2014 och är idag en viktig samarbetspartner för flera elitklubbar i våra största lagidrotter.
Never Offside bygger digitala nätverk i syfte att skapa nya intäkter där klubbens olika partners, och supporters, kan möta varann.
Vd. och huvudägare är Christer Haglund, 55 år, med bakgrund från it-företaget Capeiro och tidigare bl a styrelseledamot i i Djurgården fotboll, BP och Almtuna Hockey och med aktiv bakgrund i Spårvägen i dåvarande division 2, nuvarande Superettan.
I appen Score, inom ramen för Never Offside, möts klubbar, sponsorer/partners och supporters varandra. Ett samtal, eller nätverkande, som ska stärka föreningens kommunikation utåt – mot sponsorer/partners , supporters och medlemmar..
En idrottsentreprenör
Haglund beskriver sig själv som idrottsentreprenör.
-Under pågående pandemi (covid 19) är det ännu viktigare att föreningslivet bygger digitala nätverk och hittar nya lösningar för att behålla, men också hitta nya partners, betonar Christer Haglund.
-Coronan har tvingat många klubbar att tänka till, hur ska vi öka mervärdet för våra partners? Dessa har också efterfrågat nya kommunikationsvägar.
- Genom appen Score öppnas helt nya möjligheter. Att nätverka är i själva verket att göra affärer. Föreningens hemsida är överspelad som kommunikationsverktyg, mer en anslagstavla, menar Christer Haglund.
-Du har appen nedladdad i mobiIen, när just din förening har ett meddelande, kanske ett affärserbjudande från en sponsor, en nyhet eller en påminnelse, plingar det till i din bakficka.
Digitalt skapar affärer
- Nya vinterdäck köper eller byter du där och samtidigt stödjer du såväl förening som partnern som däckverkstad. Genom att vara digital är kontakt etablerad 365 dagar om året och partnern väljer själv hur aktiv den vill vara förklarar Christer Haglund.
Hans övertygelse är att i idrottens eget nätverk är alla vinnare, förlorare är de som står utanför och inte får del av de affärsmöjligheter som skapas mellan människor och företag.
Den allsvenska nykomlingen Mjällby hör till de föreningar som nyligen skrivit samarbetsavtal med Never Offisde.
-Vi har funderat på hur vi på bästa sätt kan öka värdet och ge tillbaka så mycket som möjligt av våra partners investeringar i klubben. Det vill säga skapa ett ökat mervärde utöver exponeringen av att arbeta med oss som klubb, säger Fredrik Danielsson, klubbchef i Mjällby.
Han säger vidare att Score uppfyller deras önskemål och förhoppningen är förstås att partners och supporters ska uppskatta de möjligheter som appen erbjuder – en kommunikationskanal för affärer.
2000 kr per sponsor
-Som rättighetsinnehavare är det värdefullt att kunna leverera värden utanför själva matchen, jag tror det är nödvändigt för många rättigheters överlevnad, i ännu högre grad nu i corona-tider, avslutar Christer Haglund.
Utvecklingskostnaden för Score har varit cirka fem miljoner kronor. Never Offside fakturerar anslutna föreningar, medelstora, cirka 2000 kr per sponsor och år. Större föreningar har fler sponsorer och kan därmed avlägga en högre avgift per sponsor och år.
Enligt Christer Haglund har intresset för tjänsten exploderat – en följd av coronakrisen. Bland anslutna storklubbar finns bl.a. Hammarby och IFK Göteborg och på hockeysidan Luleå Hockey och Linköping Hockey..
Kjell Nilsson
Mest lästa just nu
Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..
Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.
Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,
Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.
Malmö FF:s 24:e fotbollsguld väckte heta känslor i Helsingborg! I centrum tre tårtor som hyllar MFF-guldet, beställda av Puma som sponsrar MFF men har kontor i Helsingborg.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.
Ordförande Björn Norberg:
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar