Här bevisas sportens enorma betydelse
Sportens betydelse i alla tänkbara sammanhang blir allt mera påtaglig. Nu tar det sig uttryck i Sportbladet som blir ett eget affärsområde. Potentialen bedöms som så stor. Inte minst tack vare det faktum att den sportintresserade publiken är en prioriterad målgrupp bland Aftonbladets 3,5 miljoner dagliga läsare och tittare.
Sverige står nu i startgroparna för en intensiv EM- och OS-sommar. Sveriges största sportsatsning började som en rosa tidning för över tjugo år sedan men är nu en ledande digital sporttjänst i alla kanaler. Med nyhetsjournalistik, reportage, intervjuer, granskningar och analyser har Sportbladet byggt en oslagbar position.
Satsningen på live, video, rättigheter, poddar och nya digitala tjänster har gett landets sportälskare en ännu större rosa hemvist. Nu tar Sportbladet ett nytt steg och blir ett eget affärsområde.
– Chefen för det nya affärsområdet Lotta Folcker är en erfaren journalist och mediechef med bred kompetens både inom video, digital utveckling och affär. Hon är uppskattad ledare och en riktig vinnarskalle, säger Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd för Aftonbladet.
De senaste åren har Sportbladet vässat journalistiken och breddat det kommersiella erbjudandet.
– Men det finns så mycket mer i Sportbladet. Jag ser stora möjligheter, inte minst för journalistiken inom vår Plustjänst, i Play och andra betaltjänster men också för annonsmarknaden där det finns många fler kunder som kan upptäcka sporten och det engagemang som vår journalistik driver, säger Lena K Samuelsson.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar