Med mikrofonen som affärsidé
Vid matchen Burnley-Manchester City i Premier League den 11 augusti gör en ny, något annorlunda medieaktör entré i etern via datorn. Sportscom begår premiär och sportjournalisten och kommentatorn Jesper Hussfelt harklar sig lite extra innan han tar ton.
Det är inte var dag som en ny medieaktör introduceras. Du som vill lyssna får lov att vara beredd på att betala 69 kronor i månaden eller 499 kronor för ett helt år och kan då lyssna på över 1 000 referat.
Sportscom erbjuder en tjänst där du som prenumerant via en app kan lyssna på referat från matcher iPremier League, SHL och Allsvenskan enligt ett utbud som ska bestå av fler än 1000 matcher per år.
Jesper och Robert i spetsen
En entusiastisk Jesper Hussfelt är en av Sportscoms kommentatorer.
– Det här ska bli fantastiskt roligt. Jag kommenterade mitt första VM i fotboll 1998 i Frankrike. Att få referera med endast ljud är kanske det bästa du kan få göra. Du måste kunna allt om spelare, skadeläget, klubbarnas unika kultur och statistik för att med hålla uppe intresset från första sekund. Du ska guida lyssnaren och förmedla känslan på arenan, betonar Hussfelt.
– Med tanke på att ljudtrenden växer med poddar, musik och ljudböcker är det dags att erbjuda sportintresserade svenskar livekommenterad idrott.
Sportradion är inte hotad, då betoningen ligger mycket på fotboll och hockey.
I Pressreleasen framhålls enbart de idrotterna, men oavsett är det ett starkt bakomvarande gäng som vill bygga något nytt.
- Vi har med oss duktiga och kända kommentatorer som Jesper Hussfelt och Robert Perlskog och mycket erfarenhet över huvud taget, säger Katarina Koritz, Head of Content på Sportscom.
Hon utvecklade fotbollskanalen.se för TV4 tillsammans med Olof Lundh och har också arbetat med strategi och utveckling på Sportbladet och byggt upp Viasat Sport.
Majoritetsägare av bolaget är grundarna Ola Heffler (CEO), Katarina Koritz (Head of Content) och Peder Rotkirch (Head of Product). Bland övriga ägare återfinns Jonas Tellander (Storytel), Karl Andersson (Matsmart) och Ann Grevelius (Opti) – och Loop Capital.
"En gåta att det inte funnits"
Investerare i Sportscom är Jonas Tellander, grundare av ljudtjänsten Storytel, Ola Heffler är CEO på Sportscom med erfarenhet som Director Business Development Sales på TV4.
– Sportscom bryter helt ny mark. Beteendet och behovet av att lyssna till det man älskar och är intresserad av blir bara starkare och viktigare i medielandskapet. Att tjänsten inte har funnits förut är en gåta med tanke på att idrott är en av våra stora lägereldar som samlar många människor kring ett gemensamt intresse, säger Jonas Tellander.
Svensk Elitfotboll och SHL gynnas och där är man är väldigt positiva till Sportscoms tjänst.
- SEF jobbar alltid för att tillgängliggöra den svenska elitfotbollen för så många som möjligt. För de som inte kan vara på plats live är ljudupplevelsen, vid sidan av den klassiska radiosändningen, en av de rättigheter vi vill utveckla, säger Johan Lindvall, Generalsekreterare för Svensk Elitfotboll.
– Det här är ytterligare ett sätt att följa SHL, i en app och i sin helhet, där vi tillsammans med Sportscom möjliggör för våra supportrar att följa våra matcher på det sättet som passar dem bäst, säger Jenny Silfverstrand, VD på SHL.
Thomas Ejderhov
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.