Han vill utveckla sponsorarbetet

Elitfotbollens facit förr 2023 är klart.  Det är lika med starten för företaget MarknadsTaktik som har skickat brev till landets alla elitklubbar i syfte att väcka till eftertanke när det gäller sponsring och beteende. 

 - Nu inleds även arbetet hos klubbarna  med målet att uppnå och helst överträffa fjolårets sponsorintäkter, betonar Thomas Kalmér, drivande och ägare till företaget.

Skyltreklam i TV och frågor som "när, var, hur, har Thomas Kalmér (infälld) svar på. han har jobbat med sponsorreklam sedan i mitten på 80-talet

- Syftet med brevet är att väcka till eftertanke då det gäller att kunna attrahera nya och befintliga partners på kort och lång sikt. 

- Huvudfrågan som styr ett eventuellt kommande samarbete med föreningar är : ”Hur effektiviserar vi vår produkt på bästa sätt för att göra alla parter nöjda samtidigt som vi ökar våra totala sponsorintäkter?”

Framsynta kunder skapade modellen

Han förtydligar:

- Vårt arbetssätt utformades redan i slutet av 1980-talet via ett par framsynta kunder som ville optimera utfallet av sina satsade reklamkronor. 

20 år senare förmedlar vi TV-exponering från Sveriges och Skandinaviens mest intressanta toppidrotter - alltid med bevakning av SVT och TV4 för att nå den allra största TV-publiken. 

- Vi vill hjälpa föreningar att nå högt uppsatta mål.

Men han ser också en för hög svansföring från vissa klubbar som riskerar ett minskat stöd. 

- Det finns en trend där några Allsvenska klubbar kräver att deras sponsorer ska färgsätta sina varumärken i klubbens egna färger.

- Mitt hjärta kan förstå tanken med att stärka sin klubbs färger men min hjärna säger mig att detta kommer att hämma och kanske till och med skada svensk fotboll på sikt.

Risken är att företagen kommer att välja andra alternativa vägar där de kan få ut sin fulla potential från sitt varumärke. Där deras logotype sticker ut mot de närliggande,

där deras färg tar för sig och där varumärkesbyggandet fortsätter framåt istället för att stanna upp.

Den fråga föreningar måste ställa sig är ”Hur attraherar vi de större sponsorerna och hur kan vi öka statusen och intresset kring vår idrottsförening mer än bara lokalt?

Börjar med motfråga

Här har Kalmér ett klart besked:

- Vi har erfarenhet som vi gärna vill dela med oss utav. 

- Jag skulle börja med en motfråga:

-  Tror du att sponsorer på er arena enbart vill sälja sina produkter och tjänster till klubbens egna medlemmar?

Tydliga kontraster mellan reklambudskapen förstärker kännedomen om varumärken. En ökad likeability bland klubbens egna fans är självklar.

- Vi har jobbat med detta sedan mitten av 80-talet och har hjälpt svenska företag att uppnå en frekvent exponering  i våra allra största TV-kanaler.

Starka kontraster mellan reklambudskapen är viktigt för att skapa en lättläst och användarvänlig design.  Skarpa skillnader mellan intilliggande budskap gör det enklare för betraktaren att läsa och ta till sig av innehållet.

Skyltplaceringar för tv

MarknadsTaktik har i dag  ett 30- tal uppdragsgivare som förstärker sin övriga marknadsföring med bättre skyltplaceringar  via frekvent TV-exponering. 

- I vårt stora produktutbud kan vi erbjuda alltifrån direktsända landskamper i fotboll, ishockey, handboll och bandy till nyhetsbevakad elitidrott med exponeringsgaranti i Sportnytt/Sportspegeln.

Förra året passerade företaget en omsättning på 21 miljoner kronor och får allt fler uppdrag av företag som på ett enkelt och kostnadseffektivt valt att exponera sina varumärken frekvent i TV.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Wimt har gjort entré! Inget konstigt om ni inte har en aning om vad som avses i dag. Men i morgon och inför en framtid är planerna mycket ambitiösa. 

Det är en platttform, en community, en media-app, ja, kalla det vad ni vill, men det är ett high tech-projekt – och på ren svenska kan vi benämna det som en jättelik fanclub eller supportrarnas hemvist/samlingsplats. 

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV.  Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.

 Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats. 

Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.