Han vill utveckla sponsorarbetet
Elitfotbollens facit förr 2023 är klart. Det är lika med starten för företaget MarknadsTaktik som har skickat brev till landets alla elitklubbar i syfte att väcka till eftertanke när det gäller sponsring och beteende.
- Nu inleds även arbetet hos klubbarna med målet att uppnå och helst överträffa fjolårets sponsorintäkter, betonar Thomas Kalmér, drivande och ägare till företaget.
- Syftet med brevet är att väcka till eftertanke då det gäller att kunna attrahera nya och befintliga partners på kort och lång sikt.
- Huvudfrågan som styr ett eventuellt kommande samarbete med föreningar är : ”Hur effektiviserar vi vår produkt på bästa sätt för att göra alla parter nöjda samtidigt som vi ökar våra totala sponsorintäkter?”
Framsynta kunder skapade modellen
Han förtydligar:
- Vårt arbetssätt utformades redan i slutet av 1980-talet via ett par framsynta kunder som ville optimera utfallet av sina satsade reklamkronor.
20 år senare förmedlar vi TV-exponering från Sveriges och Skandinaviens mest intressanta toppidrotter - alltid med bevakning av SVT och TV4 för att nå den allra största TV-publiken.
- Vi vill hjälpa föreningar att nå högt uppsatta mål.
Men han ser också en för hög svansföring från vissa klubbar som riskerar ett minskat stöd.
- Det finns en trend där några Allsvenska klubbar kräver att deras sponsorer ska färgsätta sina varumärken i klubbens egna färger.
- Mitt hjärta kan förstå tanken med att stärka sin klubbs färger men min hjärna säger mig att detta kommer att hämma och kanske till och med skada svensk fotboll på sikt.
Risken är att företagen kommer att välja andra alternativa vägar där de kan få ut sin fulla potential från sitt varumärke. Där deras logotype sticker ut mot de närliggande,
där deras färg tar för sig och där varumärkesbyggandet fortsätter framåt istället för att stanna upp.
Den fråga föreningar måste ställa sig är ”Hur attraherar vi de större sponsorerna och hur kan vi öka statusen och intresset kring vår idrottsförening mer än bara lokalt?
Börjar med motfråga
Här har Kalmér ett klart besked:
- Vi har erfarenhet som vi gärna vill dela med oss utav.
- Jag skulle börja med en motfråga:
- Tror du att sponsorer på er arena enbart vill sälja sina produkter och tjänster till klubbens egna medlemmar?
Tydliga kontraster mellan reklambudskapen förstärker kännedomen om varumärken. En ökad likeability bland klubbens egna fans är självklar.
- Vi har jobbat med detta sedan mitten av 80-talet och har hjälpt svenska företag att uppnå en frekvent exponering i våra allra största TV-kanaler.
Starka kontraster mellan reklambudskapen är viktigt för att skapa en lättläst och användarvänlig design. Skarpa skillnader mellan intilliggande budskap gör det enklare för betraktaren att läsa och ta till sig av innehållet.
Skyltplaceringar för tv
MarknadsTaktik har i dag ett 30- tal uppdragsgivare som förstärker sin övriga marknadsföring med bättre skyltplaceringar via frekvent TV-exponering.
- I vårt stora produktutbud kan vi erbjuda alltifrån direktsända landskamper i fotboll, ishockey, handboll och bandy till nyhetsbevakad elitidrott med exponeringsgaranti i Sportnytt/Sportspegeln.
Förra året passerade företaget en omsättning på 21 miljoner kronor och får allt fler uppdrag av företag som på ett enkelt och kostnadseffektivt valt att exponera sina varumärken frekvent i TV.
Mest lästa just nu
Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023. Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.
Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.
Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..
Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud
Ni såg väl hur Fifas ordförande Gianni Infantino fjantade sig och slutligen gav USA:s president Donald Trump ett s k fredspris inför miljoner TV-tittare och inte minst fotbollsvärldens representanter. Nu kommer den reella reaktionen i form av att den intenationella organisationen, Fairsquare , somanser att Infantino vid fyra tillfällen brutit mot Fifas stadgar om att agera ”neutralt när det kommer till politik och religion”
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .
Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.





















Skriv kommentar