Han vill utveckla sponsorarbetet

Elitfotbollens facit förr 2023 är klart.  Det är lika med starten för företaget MarknadsTaktik som har skickat brev till landets alla elitklubbar i syfte att väcka till eftertanke när det gäller sponsring och beteende. 

 - Nu inleds även arbetet hos klubbarna  med målet att uppnå och helst överträffa fjolårets sponsorintäkter, betonar Thomas Kalmér, drivande och ägare till företaget.

Skyltreklam i TV och frågor som "när, var, hur, har Thomas Kalmér (infälld) svar på. han har jobbat med sponsorreklam sedan i mitten på 80-talet

- Syftet med brevet är att väcka till eftertanke då det gäller att kunna attrahera nya och befintliga partners på kort och lång sikt. 

- Huvudfrågan som styr ett eventuellt kommande samarbete med föreningar är : ”Hur effektiviserar vi vår produkt på bästa sätt för att göra alla parter nöjda samtidigt som vi ökar våra totala sponsorintäkter?”

Framsynta kunder skapade modellen

Han förtydligar:

- Vårt arbetssätt utformades redan i slutet av 1980-talet via ett par framsynta kunder som ville optimera utfallet av sina satsade reklamkronor. 

20 år senare förmedlar vi TV-exponering från Sveriges och Skandinaviens mest intressanta toppidrotter - alltid med bevakning av SVT och TV4 för att nå den allra största TV-publiken. 

- Vi vill hjälpa föreningar att nå högt uppsatta mål.

Men han ser också en för hög svansföring från vissa klubbar som riskerar ett minskat stöd. 

- Det finns en trend där några Allsvenska klubbar kräver att deras sponsorer ska färgsätta sina varumärken i klubbens egna färger.

- Mitt hjärta kan förstå tanken med att stärka sin klubbs färger men min hjärna säger mig att detta kommer att hämma och kanske till och med skada svensk fotboll på sikt.

Risken är att företagen kommer att välja andra alternativa vägar där de kan få ut sin fulla potential från sitt varumärke. Där deras logotype sticker ut mot de närliggande,

där deras färg tar för sig och där varumärkesbyggandet fortsätter framåt istället för att stanna upp.

Den fråga föreningar måste ställa sig är ”Hur attraherar vi de större sponsorerna och hur kan vi öka statusen och intresset kring vår idrottsförening mer än bara lokalt?

Börjar med motfråga

Här har Kalmér ett klart besked:

- Vi har erfarenhet som vi gärna vill dela med oss utav. 

- Jag skulle börja med en motfråga:

-  Tror du att sponsorer på er arena enbart vill sälja sina produkter och tjänster till klubbens egna medlemmar?

Tydliga kontraster mellan reklambudskapen förstärker kännedomen om varumärken. En ökad likeability bland klubbens egna fans är självklar.

- Vi har jobbat med detta sedan mitten av 80-talet och har hjälpt svenska företag att uppnå en frekvent exponering  i våra allra största TV-kanaler.

Starka kontraster mellan reklambudskapen är viktigt för att skapa en lättläst och användarvänlig design.  Skarpa skillnader mellan intilliggande budskap gör det enklare för betraktaren att läsa och ta till sig av innehållet.

Skyltplaceringar för tv

MarknadsTaktik har i dag  ett 30- tal uppdragsgivare som förstärker sin övriga marknadsföring med bättre skyltplaceringar  via frekvent TV-exponering. 

- I vårt stora produktutbud kan vi erbjuda alltifrån direktsända landskamper i fotboll, ishockey, handboll och bandy till nyhetsbevakad elitidrott med exponeringsgaranti i Sportnytt/Sportspegeln.

Förra året passerade företaget en omsättning på 21 miljoner kronor och får allt fler uppdrag av företag som på ett enkelt och kostnadseffektivt valt att exponera sina varumärken frekvent i TV.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Göteborg är fyllt till bristningsgränsen av idrottsungdomar, det vet ni vid det här laget.  Så här ser det ut varje år.Detär handbollslag frånPartillecCup som har avslutats, men alla har inte hunnit lämna stan. Och nu kommer dagligen allt flera av  fotbollslagen i Gothia Cup, de som förbereder inledningen på på världens största fotbollsturnering för ungdomar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.