Han vill utveckla sponsorarbetet
Elitfotbollens facit förr 2023 är klart. Det är lika med starten för företaget MarknadsTaktik som har skickat brev till landets alla elitklubbar i syfte att väcka till eftertanke när det gäller sponsring och beteende.
- Nu inleds även arbetet hos klubbarna med målet att uppnå och helst överträffa fjolårets sponsorintäkter, betonar Thomas Kalmér, drivande och ägare till företaget.
- Syftet med brevet är att väcka till eftertanke då det gäller att kunna attrahera nya och befintliga partners på kort och lång sikt.
- Huvudfrågan som styr ett eventuellt kommande samarbete med föreningar är : ”Hur effektiviserar vi vår produkt på bästa sätt för att göra alla parter nöjda samtidigt som vi ökar våra totala sponsorintäkter?”
Framsynta kunder skapade modellen
Han förtydligar:
- Vårt arbetssätt utformades redan i slutet av 1980-talet via ett par framsynta kunder som ville optimera utfallet av sina satsade reklamkronor.
20 år senare förmedlar vi TV-exponering från Sveriges och Skandinaviens mest intressanta toppidrotter - alltid med bevakning av SVT och TV4 för att nå den allra största TV-publiken.
- Vi vill hjälpa föreningar att nå högt uppsatta mål.
Men han ser också en för hög svansföring från vissa klubbar som riskerar ett minskat stöd.
- Det finns en trend där några Allsvenska klubbar kräver att deras sponsorer ska färgsätta sina varumärken i klubbens egna färger.
- Mitt hjärta kan förstå tanken med att stärka sin klubbs färger men min hjärna säger mig att detta kommer att hämma och kanske till och med skada svensk fotboll på sikt.
Risken är att företagen kommer att välja andra alternativa vägar där de kan få ut sin fulla potential från sitt varumärke. Där deras logotype sticker ut mot de närliggande,
där deras färg tar för sig och där varumärkesbyggandet fortsätter framåt istället för att stanna upp.
Den fråga föreningar måste ställa sig är ”Hur attraherar vi de större sponsorerna och hur kan vi öka statusen och intresset kring vår idrottsförening mer än bara lokalt?
Börjar med motfråga
Här har Kalmér ett klart besked:
- Vi har erfarenhet som vi gärna vill dela med oss utav.
- Jag skulle börja med en motfråga:
- Tror du att sponsorer på er arena enbart vill sälja sina produkter och tjänster till klubbens egna medlemmar?
Tydliga kontraster mellan reklambudskapen förstärker kännedomen om varumärken. En ökad likeability bland klubbens egna fans är självklar.
- Vi har jobbat med detta sedan mitten av 80-talet och har hjälpt svenska företag att uppnå en frekvent exponering i våra allra största TV-kanaler.
Starka kontraster mellan reklambudskapen är viktigt för att skapa en lättläst och användarvänlig design. Skarpa skillnader mellan intilliggande budskap gör det enklare för betraktaren att läsa och ta till sig av innehållet.
Skyltplaceringar för tv
MarknadsTaktik har i dag ett 30- tal uppdragsgivare som förstärker sin övriga marknadsföring med bättre skyltplaceringar via frekvent TV-exponering.
- I vårt stora produktutbud kan vi erbjuda alltifrån direktsända landskamper i fotboll, ishockey, handboll och bandy till nyhetsbevakad elitidrott med exponeringsgaranti i Sportnytt/Sportspegeln.
Förra året passerade företaget en omsättning på 21 miljoner kronor och får allt fler uppdrag av företag som på ett enkelt och kostnadseffektivt valt att exponera sina varumärken frekvent i TV.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
SHL-laget Leksands IF , på 11:e plats och slutspelsmiss, redovisar ett minusresultat på 18,3 miljoner för säsongen 2024-2025. Föreningens väntas dock klara Svenska Ishockeyförbundets licensnämnds krav på soliditet och likviditet. Kravet är ett eget kapital på fem procent av nettoomsättningen.
Enligt föreningens hemsida uppgår soliditeten till 15 miljoner det innebär att föreningen inte behöver utnyttja det utökade borgenlöftet från kommunen under 2025.
Riksidrottsförbundet har under de senaste året stärkt arbetet för långsiktig planering av platser för idrott. Under Almedalsveckan lyfter RF frågan om ett statligt anläggningsstöd för att stimulera nytänkande i samverkan mellan idrottsföreningar och kommuner.
– För att svensk idrottsrörelse ska kunna göra mer för fler behövs statligt stöd i form av ett anläggningsstöd. Riksidrottsförbundet har rätt kunskap, metoder och lokal närvaro i hela Sverige för att leda arbetet med att skapa mer plats för idrott och rörelse, säger Anna Iwarsson, ordförande Riksidrottsförbundet, högaktuell just nu i Almedalen.
På söndag inleds årets Gotland Runt, för 78:e gången, Nära 200 båtar från tio länder samlas i Sandhamn för världens största årliga havskappsegling. Tävlingen har arrangerats sedan 1937 och lockar både elitbesättningar och entusiastiska amatörseglare i en unik mix av båtklasser och nationaliteter.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Du som gillar bordtennis kommer att jubla. Nu står det klart att SVT ska sända världstouren WTT Series och VM till och med 2028 ( först ut är VM i Doha nästa vecka) Satsningen innebär både livesändningar och massor av höjdpunktsklipp. Samtidigt är Jan-Ove Waldner klar som expertkommentator.
Supertalangen från Kallinge SK (moderklubb), Rödeby AIF och Malmö FF Roony Bardghji vet vad han vill och dit skall han. Efter fem säsonger i FC Köpenhamn – han värvades dit som 14-åring - ansluter han i början av juli till Barcelona, en klubb han drömt om sedan barnsben. Endast den obligatoriska läkarundersökningen återstår.