ISP köpte nya VM-rättigheter

ISP Sport & Marketing har åter lyckas komma över exklusiva reklamrättigheter. Efter en lyckad förhandling med Kentaro gäller det nu Sveriges kommande VM-kvalmatcher i fotboll på bortaplan.

ISP är en återkommande leverantör av arenareklam. Företaget hade även rättigheterna till Sveriges bortamatcher i det nyligen avslutade EM-kvalet.

Nära 2 miljoner TV-tittare

- Intresset för vårt fotbollslandslag är enormt. Att synas tillsammans med dem ger maximal exponering hos svenska folket och i alla medier, säger vd:n, Sven Ivarsson.

De senaste åren har varje EM och VM-kvalmatch setts av 1 300 000 -2 000 000 personer. Sedan tillkommer annan exponering i tv:s nyhetssändningar och tidningarnas bildmaterial.

- Nu ska vi paketera produkterna, men fem minuter LED kostar omkring 150 000 kronor,säger Sven Ivarsson.
Att TV4 direktsänder varje match innebär att intresset från företagen är stort. Tittarsiffrorna är höga av tradition.

Här är VM-matcherna

VM spelas på klassisk mark i Brasilien sommaren 2014. Resan dit inleds förhoppningsvis för landslaget i höst.

Reklamavtalet gäller matcher:
Färöarna-Sverige    12 oktober 2012
Österrike-Sverige    7 juni 2013
Irland-Sverige    6 september 2013
Kazakstan-Sverige    10 september 2013

Den största handbollsturneringen för ungdomar tar steget ut i världen. Under årets Partille World Cup i Göteborg presenterades ett nytt internationellt systerevenemang: Partille World Cup Cairo.

– Det här är ett historiskt steg för Partille World Cup och för ungdomshandbollen i stort, säger Fredrik Andersson, generalsekreterare för Partille World Cup.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare, har tagit del av  effekterna från ishockey-VM i Stockholm. Då får han något drömmande i blicken.Enligt beräkningarna innebar VM en  turistekonomisk omsättning, inklusive biljettintäkter, på 729,9 miljoner under VM-perioden i maj . Nu menar han att  ett fotbolls-EM 2029 skulle kunna ge över 900 miljoner kronor till Stockholmsekonomin

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.