Arena 7: Här är undantaget i Sverige

Kan hockeyns och fotbollens klubbar hämta influenser från handbollen. Kristianstad Arena byggd för 337 miljoner och ägd av kommunen är den procentuellt mest välfyllda av alla anläggningar i landet.
Kristianstads handbollsfans älskar matcherna. Stämningen i arenan är hög och klubben får allt större resurser i takt med att publiken hela tiden återvänder.
Annons


IFK Kristianstad är undantaget från regeln. När alla, ja åtminstone många klubbar oavsett idrott har sjunkande publiksiffror, då är det trängsel vid entrén när det är handboll på gång i stan.

Imponerande publiksnitt

Handbollsklubben redovisar ett imponerande publiksnitt och det enorma stödet fortsätter att förbrylla Idrottssverige. Vad är det som gör IFK Kristianstad till denna enorma publikmagnet?

- Det är många olika faktorer, IFK Kristianstad har en lång historia som handbollsklubb och det finns en handbollskultur i staden som gett oss en grogrund att bygga på, säger marknadschefen Nikolas Larsson.

- Men framför allt, vi fick ett nytt verktyg att arbeta med när vi flyttade in i Kristianstad Arena även om vi visste att det skulle bli en utmaning att fylla arenan som tar 5 000 åskådare.

Arena med fyra planer

Kristianstad kommun står för den dagliga driften och äger arenan, med fastighetsbolaget ABK:s dotterbolag Sikab som fastighetsförvaltare och Yllan AB som operativt huvudansvarig för evenemang, restauranger och kiosker i arenan.

Byggkostnaden stannade på 337 miljoner kronor. Hyran och driften uppgår till ungefär 30 miljoner årligen.

Kristianstad Arena mäter totalt 21 000 kvm och rymmer fyra fullmåttsplaner och 18 omklädningsrum. En verklig multiarena, där det också anordnas andra evenemang.

Publiksnittet ligger nära 5 000 personer vilket är maxgränsen. Fler åskådare än så går det inte att ta in av säkerhetsskäl. Med det är klubben överlägsen i Handbollssverige och föreningen har dessutom den högsta årskortsbeläggningen i landet sett till procent av arenans kapacitet.

300 företag står bakom

- Vi arbetar efter en publikstrategi, det handlar om att se helheten och inse att IFK Kristianstad är lika mycket ett varumärke som en handbollsklubb. Vi arbetar inifrån och ut med att utveckla våra målgrupper och försöker få alla som är engagerade i föreningen att bli involverade i matcheventet på olika sätt.

- Till exempel deltar föräldrar från ungdomssektionen på A-lagsmatcherna istället för att sälja adventskalendrar och vi har också en bred sponsorflora på omkring 300 företag som vi försöker engagera på olika sätt, säger Nikolas Larsson.

IFK Kristianstad värnar om sin profilering. Förutom att uppmana åskådarna till att bära oranga tröjor placerade de bland annat ut jättetigrar (i papper) i Kristianstad natten innan hemmapremiären. Efter mycket tålamod har de även hittat en hymn till laget som släpptes digitalt och tog sig in på Digilistan.

Attraherar åskådarna

- Vi arbetar mycket med upplevelser. Vi vill överraska publiken. Som när vi presenterade och döpte vår nya maskot i samband med matchen mot Guif. En annan detalj är att ingen i laget har nummer åtta eftersom den åttonde spelaren sitter på läktaren.

Larsson framhäver också att handbollen är en lättsåld sport, det händer mycket, det är högt tempo, många mål och lagom tidslängd. Detta underlättar när IFK Kristianstad ska attrahera sekundära målgrupper som inte är varken sportnördarna eller de mest hängivna supportrarna. Detta bidrar också till att föreningen har en bra spridning mellan tjejer och killar såväl som gamla och unga.

- En match som slutar 25-24 i handboll kan vara dramatisk och lättare att ta till sig än en 0-0 match i fotboll för de som inte är så insatta i idrott.

16-sidig bilaga inför varje match

Hanna Oredsson är en trogen supporter och återkommande besökare på IFK Kristianstads matcher. Hanna lyfter fram den speciella känslan av att gå på matcherna och hon ser möjligheter för andra föreningar att ta lärdom av Kristianstads arbete att locka tjejer.

- Det är alltid en bra stämning här. Alla är taggade och det finns inget hat mot motståndarlaget som annars är ganska vanligt inom idrotten. Det tycker jag är väldigt skönt.

IFK Kristianstad lägger resurser på sin marknadsföring, både på nätet och med mer traditionella medier som tv- och radioreklam. Klubben ger också ut en 16-sidig bilaga inför varje match som finansieras med annonsförsäljning. Trots framgångarna tänker IFK Kristianstad inte sluta att utvecklas.

Studiebesök i Kiel

- Vi hoppas kunna sjösätta ett nytt biljettsystem i slutet av året där säsongskortsinnehavare kan släppa sin plats om de inte kan komma på matchen. Den som har säsongskortet kan på så sätt få kickback på sin biljett och vi kan sälja den till en annan åskådare, berättar Nikolas Larsson.

- Vi hämtar också inspiration från andra föreningar, till exempel från HV71 som har ett framgångsrikt nätverk på sponsorsidan och Malmö FF med sin supporterkultur. Vi har även varit i Tyskland och tittat på Bundesliga och sett exempelvis hur Kiel jobbar.

Målsättningen inför säsongen var att öka publiksnittet från 4100 till 4300. Det var snart gjort.

Marcus Mattsson

Fakta

"Vi arbetar efter en publikstrategi, det handlar om att se helheten och inse att IFK Kristianstad är lika mycket ett varumärke som en handbollsklubb. Vi arbetar inifrån och ut med att utveckla våra målgrupper och försöker få alla som är engagerade i föreningen att bli involverade i matcheventet på olika sätt", säger Nikolas Larsson, marknadschef i IFK Kristianstad.

Daniel Sirensjö (inte verifierad)

tors, 2014-01-02 21:29

1. Byggkostnaden

Kostnaden ni skriver var kalkylen. NCC pressade byggkostnaden rejält till 270 miljoner kronor.

skanska (inte verifierad)

tors, 2014-01-02 23:21

2. sirensjö

Jobbar du på NCC? Vart fan man läser är du och berättar hur bra NCC är? #besserwisserW

Daniel Sirensjö (inte verifierad)

tors, 2014-01-02 23:35

3. NCC

Nej, jag jobbar inte på NCC och har aldrig gjort. Brukar definitivt inte lyfta fram NCC, men i det här sammanhanget var det relevant. Däremot vågar jag stå för vad jag skriver och är inte anonym.

Vågar jag?Göran Larsson (inte verifierad)

fre, 2014-01-03 00:19

4. Handbollspublik

Hej! Mycket intressant läsning. Hoppas verkligen att Eskilstuna GUIF kan dra nytta av Kristianstads lyckade satsning när den nya arenan tas i bruk.

Riksidrottsförbundet drabbades i maj 2018 för olaga i ntrång i IT-systemet. Nu hävdar Säpo att  hackergruppen Fancy Bears på uppdrag av rysk underrättelsetjänst, GRU, låg bakom brottet, 

Är det en ny affärsidé, eller..?För att nyttja entréhallen vid Tegera arena som vaccinationscentral tar Leksands IF 3 000 kr per dag. Några mil bort väljer Smedjebackens kommun  att inte ta en krona i betalning för att att regionen ska kunna använda Barken Arena i samma syfte.

Smått fantastiska 3 000 personer  har redan anmält sig. Trots att över fyra månader återstår till start. Men redan nu har Salming Idre Fjällmaraton nått deltagartaket 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.