Skidskytte-VM kostar 40 miljoner kr

Det kostar 40 miljoner att genomföra skidskytte-VM. Hos arrangerande Biathlon Events AB, som är helägt av Svenska Skidskytteförbundet, finns förhoppningar om 70000 åskådare under mästerskapets tio dagar.
Invigningen i Vinterparken innebar ett nytt parkrekord med 25 000 besökare och inför mästerskapen har försäljningen av de så kallade veckopassen (750 kr/st) tagit fart. Hela arrangemangsapparaten och all logistik bygger för en kapacitet på cirka 25 000 personer per tävlingsdag.

 

- Det finns tre ben för att få det här att gå runt; biljetter, sponsring och vip-platser. De sista två är vi hemma med, sen får vi se hur det går med biljetterna, säger Bengt Eveby som är ordförande i VM: s organisationskommitté.

 

Tio procent i vinst

Skidskytte-VM omsätter 40 miljoner kronor och målet är en tio-procentig avkastning till Svenska skidskytteförbundet som äger arrangemanget.

350 aktiva från 40 nationer deltar. VM bevakas av 750 mediarepresentanter och beräknas ses av 200 miljoner TV-tittare världen över.
Östersunds kommun har investerat för 18 miljoner, tillsammans med Biathlon Events och länsstyrelsen, för att skapa en toppmodern skidstadion.
- I samarbete med nationella skidskytteförbundet strävar vi efter att bli en permanent arrangörsort för världscupen i skidskytte, säger kommundirektören Bengt Marsh.

 

Annorlunda sponsorer

Att notera är att Länsstyrelsen i Jämtland finns med på den näst högsta sponsornivån.
– Det här känns jätteskönt. Inte bara för att det är ännu en sponsor utan för att vi nu på ett naturligt sätt har en partner som har stora erfarenheter från alpina VM i Åre, menar Bengt Eveby. som är ordförande i VM: s organisationskommitté.
En annan sponsor är Eurosport Televison AB.
- I vår strävan att skapa positiva värden förknippat med skidskytte-VM så känns det helt naturligt att samarbeta med sportkanalen Eurosport som står för både framåtanda och kunnande. Eurosport är dessutom ett föredöme inom aktivering av sitt sponsorskap vilket kommer att uppmärksammas på många sätt av våra tiotusentals besökare, säger Håkan Blidberg, marknadschef för VM i Östersund.
- För oss handlar sport-TV om mycket mer än att köpa rättigheter och förmedla bild och ljud. Vi vill stödja idrotten både lokalt och internationellt och samarbeten av det här slaget ligger helt i linje med det. Att vi dessutom kan skapa synergier för annonsörer och distributörer gör det hela ännu mer intressant, kommenterar Amanda Evans, VD för Eurosport i Norden.

Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.

Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda. 

Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.

 

Kristinebergs idrottsplats, även kallad Krillan, i  Stockholm, invigdes i början av 1930-talet. Här har många friidrottstävlingar och fotbollsmatcher arrangerats sedan dess. 

I dag har gammalt blivit som nytt, sprillans nytt!  

Allt är förändrat och förbättrat. Här är åtgärdslistan som åtskilliga kommuner skulle vilja kopiera med önskan att kunna göra det samma. och, detfinns pengar att hämta

Vem blir Årets Svenska Kvinna 2025? Kommer SWEA Internationals utmärkelse att gå till en av Sveriges mest internationellt framgångsrika affärskvinnor, en läkare och humanitär hjälparbetare, en hyllad skådespelare och regissör, en generalmajor inom Försvarsmakten, en världsrekord-hållande simmare eller en motorsports-legend? 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Alla friidrottsvänner är att gratulera. Sporten får rekordmycket utrymme i TV, i synnerhet i år, men även framåt. Både Discovery och SVT är angelägna om att bjuda på  direktsändningar från galor världen över. SVT har säkrat rättigheter till 2030 - och i ett flerårigt avtal med nyaGrand Slam Track har Warner Bros och därmed Discovery kommit över rättigheter i Europa och Asien och nya Superligan.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.