Skidskytte-VM kostar 40 miljoner kr

Det kostar 40 miljoner att genomföra skidskytte-VM. Hos arrangerande Biathlon Events AB, som är helägt av Svenska Skidskytteförbundet, finns förhoppningar om 70000 åskådare under mästerskapets tio dagar.
Invigningen i Vinterparken innebar ett nytt parkrekord med 25 000 besökare och inför mästerskapen har försäljningen av de så kallade veckopassen (750 kr/st) tagit fart. Hela arrangemangsapparaten och all logistik bygger för en kapacitet på cirka 25 000 personer per tävlingsdag.

 

- Det finns tre ben för att få det här att gå runt; biljetter, sponsring och vip-platser. De sista två är vi hemma med, sen får vi se hur det går med biljetterna, säger Bengt Eveby som är ordförande i VM: s organisationskommitté.

 

Tio procent i vinst

Skidskytte-VM omsätter 40 miljoner kronor och målet är en tio-procentig avkastning till Svenska skidskytteförbundet som äger arrangemanget.

350 aktiva från 40 nationer deltar. VM bevakas av 750 mediarepresentanter och beräknas ses av 200 miljoner TV-tittare världen över.
Östersunds kommun har investerat för 18 miljoner, tillsammans med Biathlon Events och länsstyrelsen, för att skapa en toppmodern skidstadion.
- I samarbete med nationella skidskytteförbundet strävar vi efter att bli en permanent arrangörsort för världscupen i skidskytte, säger kommundirektören Bengt Marsh.

 

Annorlunda sponsorer

Att notera är att Länsstyrelsen i Jämtland finns med på den näst högsta sponsornivån.
– Det här känns jätteskönt. Inte bara för att det är ännu en sponsor utan för att vi nu på ett naturligt sätt har en partner som har stora erfarenheter från alpina VM i Åre, menar Bengt Eveby. som är ordförande i VM: s organisationskommitté.
En annan sponsor är Eurosport Televison AB.
- I vår strävan att skapa positiva värden förknippat med skidskytte-VM så känns det helt naturligt att samarbeta med sportkanalen Eurosport som står för både framåtanda och kunnande. Eurosport är dessutom ett föredöme inom aktivering av sitt sponsorskap vilket kommer att uppmärksammas på många sätt av våra tiotusentals besökare, säger Håkan Blidberg, marknadschef för VM i Östersund.
- För oss handlar sport-TV om mycket mer än att köpa rättigheter och förmedla bild och ljud. Vi vill stödja idrotten både lokalt och internationellt och samarbeten av det här slaget ligger helt i linje med det. Att vi dessutom kan skapa synergier för annonsörer och distributörer gör det hela ännu mer intressant, kommenterar Amanda Evans, VD för Eurosport i Norden.

Fotbollens omstridde ordförande, Fredrik Reinfeldt, som kandiderar för omval, är inte ensam i kampen mot Riksidrottsförbundets ”takregel”, det vill säga att inget specialidrottsförbund (SIF) kan erhålla mer än tio procent av det statliga stödet till idrotten.

Nu backas Reinfeldt upp av ishockeyns ordförande Anders Larsson men han argumenterar för en utfasning av nuvarande ”tak” från en annan utgångspunkt.

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet  tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.