SM-veckan ett lyckat affärsprojekt

När SVT ville utveckla konceptet Vinterstudion föddes SM-veckan. I Malmö, 13-18 juli, är det dags igen. Elva sommaridrotter deltar får större uppmärksamhet än vad de tidigare har drömt om. Allra störst vinnare är arrangörskommunen.

Enskilda SM blir ofta en lokal företeelse och bara i vissa fall större än så. Men när många SM-guld samtidigt står på spel i de mest skiftande idrotterna blir det en större fokusering. Inte minst eftersom SVT är på plats och sänder i åtskilliga timmar.

SVT ser ett bra programutbud, kan mobilisera teknik och personal, och tittarna får ett massivt block av skilda aktiviteter. SM-veckan har kommit för att stanna.

Han kom med idén

Squashförbundets ordförande, Ulf Karlsson, kom på idén att samla många små och medelstora sporters SM för att öka uppmärksamheten.

- Tanken var att höja tävlingens status, få med tv och skapa ett slags mini-OS.

Syftet är att under en veckas tid genomföra så många svenska mästerskap bland riksidrottsförbundets 70 idrotter som möjligt. Malmö blir för andra året i rad platsen för SM-veckans sommarupplaga. Efter nyår blir det en vinterversion i Sundsvall.

Genial idé som gynnar många

RF och SVT samverkar om projektet och som tredje part förstärker arrangörskommunen.

- En genial idé som gynnar alla parter, sammanfattade Malmö Stads evenemangschef P-O Bergqvist fjolårets vecka.

- Jag måste säga att SVT gör en riktigt bra presentation. De visar upp staden Malmö på ett fint sätt. På så sätt blir folk uppmärksammade om alla möjligheter som finns på sommaren med Malmö. SVT ska ha credit för det.

Veckans betydelse för turist- och besöksnäringen är bevisad.

- Vilken annan stad får tolv timmars direktsändning under en helg enbart i SVT. 

2,1 miljoner från Malmö kommun

I Malmö gick 2,1 miljoner kronor från kommunstyrelsen direkt till arrangemanget. 

- SM-veckan är värd betydligt mer än de fysiska pengar som vi satsat, anslog P-O Bergqvist.

2-3 000, tävlande som anhöriga, ser till att hotellen är fullbokade och restaurangerna välbesökta.

Annonsvärde på 80,9 miljoner

Lilla Torg invaderades av uppemot 20 000 personer dagligen och ingen i Malmö kunde helt enkelt undgå SM-vecka.

Samma goda erfarenheter finns i Sundsvall. I en undersökning konstaterades 2,3 miljoner tittare, 497 artiklar och över 10 000 åskådare. Analysföretaget Infopac beräknade annonsvärdet på evenemanget till 80,9 miljoner kronor.

Ansvariga inom Sundsvalls kommun log belåtet vid fakta som en omsättning på 6 miljoner kronor, fördelat på cirka 12 000 besökare och 600 idrottare. Sveriges Television sände 8,25 timmar och totalt tittade 2,3 miljoner på SM-tävlingar.

Fakta

Vid SM-veckan i Malmö i sommar ingår följande idrotter:
Casting, Cykel, Dragkamp, Frisbeesport, Golf, Kanot (Kanotpolo), Klättring, Skyttesport (Pistolskytte), Rodd, Rugby, Segling, Simning, Squash och Ridsport (Voltige).

Först Göteborg, sedan Malmö. Där har fotbollen haft sina flaggskepp. 08-omtådet har hamnat i bakgrundenkant. Tills nu, eller…

Djurgården är klart för semifinal i UEFA Europa Conference League. Samtidigt klättrar Sverige till plats 20 på UEFA:s ligaranking. I semifinalen väntar engelska Chelsea.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Ishockeyns SM-final, Brynäs-Luleå ger inte bara miljonintäkter till finallagen, boksluten i maj/juni blir oftast  rolig läsning, 

Undantaget är Skellefteå AIK som efter förra våren SM-guld bokförde ett ekonomiskt minusresultat på 4,8 miljoner .Ökade personalkostnader, det vill

säga löner, angavs som främsta anledning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.