Golffolket inspireras via Pippi Långstrump

Landets golfklubbar och golfanläggningar, inklusive deras partners, ska inspireras och det ska ske på nya Golfbåten. Där är Mikael Ahlerup, vd för Astrid Lindgrens Värld med bland andra Pippi Långstrump, en av föreläsarna.

- För att nå framgång behöver golfklubbarna och golfanläggningarna förstå att de arbetar inom upplevelseindustrin – och vem kan bättre inspirera dem till det än vd:n för Astrid Lindgrens Värld som är en av de snabbast växande nöjesparkerna i Sverige.

Så ska golfklubbarna stärkas

Det frågar sig Susanne Graf på Golf Trip Marketing, som tillsammans med PR-företaget Kraftfull Kommunikation AB, Svensk Golfutveckling AB och Viking Line tagit initiativet till Golfbåten, som arrangeras 6-7 december ombord på ett av kryssningsfartygen till Åbo.

Tiderna är tuffa för många golfklubbar och golfanläggningar. Blickarna kastas därför allt mer åt golfturismen, att locka såväl svenska som utländska besökare via paket med boende, spel och andra upplevelser.

Susanne Graf driver nätverken Golfdestination Stockholm – ett 20-tal golfklubbar och golfanläggningar i Stockholmsområdet, däribland Bro Hof, Fågelbro Golf & Country Club och Kallfors Golf– samt Stockholm Countryside, ett liknande initiativ i Uppland.

Konsten att ta hand om gästen

- Samarbeten mellan golfklubbar och golfanläggningar, med målet att få både svenska och utländska golfturister till just sitt område, kommer att öka. En anledning är Svenska Golfförbundet ambitiösa satsning på bokning av golfpaket via nätet, bland annat Golf.se.

- När väl golfturisten är i området gäller det att erbjuda den bästa produkten med hög kvalitet i alla led: Tillgänglighet, service i form av ett vänligt mottagande på anläggningens alla delar och en välskött bana, säger Susanne Graf.

Förra året bokade utländska golfturister 95 000 starttider i Golfens IT-system. Golfanläggningarna har dock en bit kvar till Astrid Lindgrens Värld, där 450 000 besökare gick igenom grindarna under 2010 – varav cirka 150 000 från utlandet. Nöjesparken satsar nu 50 miljoner kronor på ett Ronja Rövardotter-område, vilket är parkens största enskilda satsning hittills.

Förutom Mikael Ahlerup ska deltagarna på Golfbåten inspireras av Jan Ekblom, ansvarig för omvärldsanalys på Svenska Golfförbundet, Ana Nyblom, säljansvarig på La Cala Golf Resort på spanska solkusten, en kust i motvind, Niklas Birgetz, ansvarig för Idéer för Livet och CSR-arbetet på Skandia, Joakim Sabel, golfentreprenör och delägare i golfkoncernen Top Tee, och Dan Persson, bloggare på Idrottens Affärer och delägare i nätbokningssajten Golfbookings.eu

- Vi tror och hoppas att Golfbåten ska etablera sig som golfklubbarnas och golfanläggningarnas årliga resa med sina företagspartners. Vi erbjuder ett givande sätt att summera året som gått, och ta avstamp för nästa. Det kommer att finnas gott om tid för mingel och möjlighet att knyta ett starkare nätverk av företag till klubben eller anläggningen, säger Susanne Graf som också utlovar en minimässa ombord med utställare.

Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.

Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg. 

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet  tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.