Elitserien lockar mera än någonsin
För sjätte säsongen i rad har över 2 miljoner besökare velat se Elitseriehockey under de 330 matcherna som totalt lockade 2 109 790 besökare.
Test med ovanliga speldagar
Den här säsongen har Elitserien genomfört ett test med "ovanliga" speldagar och utifrån de rådata som finns har den "nya" speldagen fredag varit mest populär.
Exakt vilka publiksiffror som klubbarna väljer att redovisa har med statistikteori att göra, men Hockeyligan har valt att räkna om de utematcher som spelas till fullsatta "ordinarie" arenor i stället. Detta ger ett mer rättvisande värde när olika säsonger jämförs.
- Det är fantastiskt att vi har lyckats öka siffrorna även den här säsongen. Klubbarna har lagt ner mängder med tid, kraft och möda på att både behålla publiken och locka nya besökare till arenorna, säger Jörgen Lindgren som är VD på Svenska Hockeyligan.
Utematchen mest attraktiv
2 109 790 besökare under de 330 matcher innebär en ökning med 76 980 jämfört med vintern innan och det motsvarar en ökning på imponerande 3,9 procent.
Den största publiksiffran är 18 884 och kommer just från en uterink, Jubileumsmatchen mellan HV71 och Linköping den 10 december 2011.
Publiksnittet totalt är 6 393 personer per match, men kompenserat för utematchen motsvarar detta 6 357 personer. En ökning på 3,4 procent från i fjol och en utradering av det gamla rekordet om 6 344 från 2007/08.
Smålänningarna hockeytokiga
Elitseriens mest publikdragande lag är Frölunda med ett snitt på 10 482 besökare per match i Scandinavium. 1 104 fler per match!
Men klubbar som HV71, Djurgården, Linköping, Brynäs och Skellefteå noterar också plussiffror.
Däremot tappar AIK, Färjestad, Luleå, Modo och Timrå medan Växjö som nykomling inte har några siffror att jämföra med.
Frölunda har alltså högsta snittet medan HV71 visar högsta beläggningsprocenten av alla klubbar. Imponerande 97,1 procent gäller i Kinnarps Arena - snittet om 6 799 personer ska betraktas mot maximala 7000.
Några mil i sydostliga riktning gillar man också hockey. Nykomlingen Växjö kan redovisa ett snitt på 95,7 procent.
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
905 lag kom till start i årets Tiomila-orientering i Östgöta-skogarna utanför Finspång. Det är det högsta antalet sedan pandemin och ökar ersättningen till Tiomilaföreningen som äger tävlingen och SOFT, det svenska förbundet. Detta erhåller arrangörsersättning, baserat på antal lag, nu i storleksordningen 800 000 kronor.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Han har gjort succé , men saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.
– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är allvarlig.