Branschforum 2012 hoppas upprepa succé

Hallå där, Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen, som arrangerar Branschforum 4-5 september på Annexet, Ericsson Globe, tillsammans med Stockholm Globe Arenas och Stockholm Event Network (ett nätverk inom Stockholm Visitors Board).
Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen, står bakom Branschforum.


Vad är Branschforum?
- Branschforum är Europas största sponsring- och evenemangskonferens. Det är andra året vi arrangerar Branschforum i den här formen. Förra året deltog 400 personer som var mycket nöjda, enligt utvärderingen.

Vilka kommer – och varför?
- Det är en blandning av köpare, rättighetsinnehavare, arenaägare, kommuner och destinationer. Dels handlar det förstås om att ta till sig ny kunskap och utbyta erfarenheter, dels om att knyta kontakter och göra affärer. Branschforum är en plattform för hela branschen.

Några nyheter i år?
- Ja, vi kommer att arbeta ännu mer interaktivt där deltagarna kan göra sin röst hörd via utplacerade läsplattor. Moderatorn för Branschforum kan också skicka ut frågor via läsplattorna. Svaren kan fångas upp och användas av föreläsarna i föredragen.
- Så har vi nya föreläsare förstås, bland andra Kim Skildum-Reid, sponsringsexpert från Australien och Jeff Dodds, marknadsdirektör från Virgin Media. Kim har skrivit många böcker om sponsring och är en av världens främsta på området. Jeff ansvarar för ett av nutidens mest uppmärksammade och välutvecklade sponsringssamarbeten, där Virgin Media använder Usain Bolt och Richard Branson på ett mycket spännande sätt.

Hur mår sponsrings- och eventbranschen?
- Alldeles utmärkt, tack! Sponsringen ökade med nära åtta procent, till 5,8 miljarder under 2011, enligt statistik från IRM. Det är mer än företagen investerar i TV-reklam! Det är bara dagspress och internet, inklusive mobilt, som är större än sponsring. Eventmarknadsföringen ökade med 28,4 procent och omsätter 3,5 miljarder. Lägg till de företagsinterna eventen och siffran blir 6,1 miljarder! Vi är en bransch i stark medvind.   

Vad utmärker bra sponsring?
- Först och främst att den är tydligt kopplad till företagets affär. Det behöver både köpare och säljare vara medvetna om. För att det ska bli en bra affär behöver köpare och säljare gemensamt sätta upp mål, mäta och följa upp. Sponsringen bör också kopplas till ett stort samhällsengagemang. Sist men inte minst: Avtalen bör vara långsiktiga.

Vad utmärker ett bra event?
- Förutom ett bra samarbete mellan köpare och säljare, och att även det ska stärka företags affär, att det berör! När jag går förbi eventet ska jag känna ”Wow, här vill jag stanna och ta reda på mer!”. Även här handlar det förstås också om att sätta mål, mäta och följa upp.

Slutligen, vad önskar du dig mest av allt just nu?
- Att vi klarar av att upprepa fjolårets succé av Branschforum, och att vi visar att sponsrings- och eventbranschen är framtidens kommunikationskanal. Mötet med kunden blir allt viktigare för att göra affärer och bygga lojalitet. Det gäller att kombinera upplevelsebaserade och relationsfrämjande åtgärder – då blir det synbara resultat!

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

SVT direktsänder upp mot 60 timmar från SM-veckan i Skövde som pågår mellan 31 januari och 5 februari. Uppe på Billingen, där också längdskidtävlingarna avgörs, kommer SVT att ha en studio med Maria Wallberg som programledare. Alla de stora svenska stjärnorna, med den nyblivna Tour de Ski-vinnaren Frida Karlsson väntas vara på plats för att tävla.

Idag inleds bilsporttävlingen Race of Championsigång på isarna utanför Piteå havsbad. Ett evenemang som lockar världseliten inom olika motorsporter och som tidigare har arrangerats bland annat i Barcelona, Peking, Mexico City, London och Miami. Från världsmetropoler till Piteå havsbad  för en folk- och motorfest.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Luftslott – eller en seriös satsning? Framtiden ger svar.

Hamburgerkedjan Brödernas intåg i Hockeyettan-laget Väsby IK, rör upp känslor i hockey-Sverige.  Högst ropade Aftonbladet som skrek i falsett att Väsby har ”sålt sin själ, falskhet & tjuveri”

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Striden om läsarna, och tittarna, tar fart. Tidningarnas kamp intensifieras. Expressen är senaste beviset. En stor satsning är presenterad och består av att locka människor som vill ha levande bilder. Expressen har säkrat tv-rättigheterna till ett 60-tal försäsongsmatcher i fotboll.

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.