För 3,1 miljoner kommer hon till Båstad

Som sponsor inom idrotten har Hennes & Mauritz enbart framträtt inom ridsporten. Men nu tar H&M klivet in i tennisen och gör det möjligt för Swedish Open Women i Båstad att köpa in en av de mest sevärda spelarna, Serena Williams, för 3,1 miljoner kronor.
Nina Wennerström, tournament director för Sony Swedish Open i Båstad, berättar att Serena Williams blir det stora dragplåstret till turneringen i Båstad sommaren 2013. Till höger ses Jonas Björkman och Thomas Johansson från Stockholm Open. Foto: Anders Wiklund, Scanpix

 

Nyheterna presenterades vid en presskonferens i Kungliga tennishallen i Stockholm på torsdagen och många höjde på ögonbrynen. H&M skriver ett tre-årsavtal som gäller båda sommartävlingarna i Båstad och Stockholm Open de kommande tre åren.

En ren chansning

H&M:s inträde och Serena Williams var nästan mer än vad de ansvariga bakom Båstadstävlingen vågade hoppas.  

- Vi åkte till New York och chansade. Vi tyckte att vi ändå kunde fråga om Serena Williams ville komma, berättar tävlingsgeneralen Nina Wennerström.

Omgående fick hon, Thomas Wallén och Christer Hult klart för sig att 31-åriga Williams kunde tänka sig att delta.

Ville komma till Båstad

- Det passade bra i hennes schema, hon har tidigare besökt Båstad och ville gärna komma tillbaka

Under en månad pågick förhandingarna och slutligen sa hon ja när budet var uppe på 3,1 miljoner kronor

- Hon spelar ju normalt inte i den här kategorin av tävlingar. Nu är vi oerhört stolta, vi får en megastjärna, säger Christer Hult.

Hon har vunnit 15 Grand Slam och är just nu rankad trea i världen. Serena Williams  och Maria Sjarapova räknas som damtennis största stjärnor.

- Vi var inte nöjda med årets turnering och något drastiskt behövde hända, säger Wennerström.

H&M utökar sponsringen

Med vädret som motståndare i somras och utan svenska framgångar kom inte heller åskådare i tillräcklig mängd somras.

Men en satsning kunde bara ske under förutsättningen att en ny framträdande sponsor  tillkom. Och där hittade staben rätt.

- Vi vill jobba med de största varumärkena och det betyder oerhört mycket att få med H&M, säger Christer Hult.

Petra Leijon of Burén, sponsoransvarig H&M, bekräftade att en delvis ny strategi gäller.

- Ridsport har gett oss bra erfarenhet och vi vill att sponsringen ska växa. Då passar damtennis utmärkt.

H&M omsatte i fjol 129 miljarder kronor och gjorde en nettovinst på 15,8 miljarder kronor. Enligt Dagens Industri omsätter de tre tävlingarna drygt 80  miljoner kronor, varav Stockholm Open står för 31,5 Mkr. 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.