För 3,1 miljoner kommer hon till Båstad

Som sponsor inom idrotten har Hennes & Mauritz enbart framträtt inom ridsporten. Men nu tar H&M klivet in i tennisen och gör det möjligt för Swedish Open Women i Båstad att köpa in en av de mest sevärda spelarna, Serena Williams, för 3,1 miljoner kronor.
Nina Wennerström, tournament director för Sony Swedish Open i Båstad, berättar att Serena Williams blir det stora dragplåstret till turneringen i Båstad sommaren 2013. Till höger ses Jonas Björkman och Thomas Johansson från Stockholm Open. Foto: Anders Wiklund, Scanpix

 

Nyheterna presenterades vid en presskonferens i Kungliga tennishallen i Stockholm på torsdagen och många höjde på ögonbrynen. H&M skriver ett tre-årsavtal som gäller båda sommartävlingarna i Båstad och Stockholm Open de kommande tre åren.

En ren chansning

H&M:s inträde och Serena Williams var nästan mer än vad de ansvariga bakom Båstadstävlingen vågade hoppas.  

- Vi åkte till New York och chansade. Vi tyckte att vi ändå kunde fråga om Serena Williams ville komma, berättar tävlingsgeneralen Nina Wennerström.

Omgående fick hon, Thomas Wallén och Christer Hult klart för sig att 31-åriga Williams kunde tänka sig att delta.

Ville komma till Båstad

- Det passade bra i hennes schema, hon har tidigare besökt Båstad och ville gärna komma tillbaka

Under en månad pågick förhandingarna och slutligen sa hon ja när budet var uppe på 3,1 miljoner kronor

- Hon spelar ju normalt inte i den här kategorin av tävlingar. Nu är vi oerhört stolta, vi får en megastjärna, säger Christer Hult.

Hon har vunnit 15 Grand Slam och är just nu rankad trea i världen. Serena Williams  och Maria Sjarapova räknas som damtennis största stjärnor.

- Vi var inte nöjda med årets turnering och något drastiskt behövde hända, säger Wennerström.

H&M utökar sponsringen

Med vädret som motståndare i somras och utan svenska framgångar kom inte heller åskådare i tillräcklig mängd somras.

Men en satsning kunde bara ske under förutsättningen att en ny framträdande sponsor  tillkom. Och där hittade staben rätt.

- Vi vill jobba med de största varumärkena och det betyder oerhört mycket att få med H&M, säger Christer Hult.

Petra Leijon of Burén, sponsoransvarig H&M, bekräftade att en delvis ny strategi gäller.

- Ridsport har gett oss bra erfarenhet och vi vill att sponsringen ska växa. Då passar damtennis utmärkt.

H&M omsatte i fjol 129 miljarder kronor och gjorde en nettovinst på 15,8 miljarder kronor. Enligt Dagens Industri omsätter de tre tävlingarna drygt 80  miljoner kronor, varav Stockholm Open står för 31,5 Mkr. 

Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.