Klubbarna tjänade 1 miljon vardera

Den unika Globen-matchen,Mora-Leksand, ger klubbarna runt 1 miljon kronor vardera. Så lyckosamt blev arrangemanget av daladerbyt som flyttades till huvudstaden och ledde till att Globen var slutsåld till sista plats. 13 850 personer gjorde matchen till en oförglömlig fest.
I Annexet intill Globen anordnades en förfest där Moras och Leksands-fans laddade upp före Daladerby. Och även efteråt anordnades en fest med tusentals fans. Foto: Claudio Bresciani, Scanpix

 

- Jo, det ser ut att bli en miljon kronor i vinst för båda klubbarna, bekräftar Peter Hermodsson, klubbbdirektör i Mora IK.

Sammanräkningen är på väg att bli klar och han kan nu redovisa siffrorna från en fest med 13 850 hockeysupporters fest. Många av dem fick också uppleva en match på en uterink i Leksand då 17 000 åskådare var samlade. Vad ska komma härnäst?

Mannen bakom verket

Den här gången var det en man vid namn Åke Kajander som fick en idé och skickade ett mail på vinst och förlust till Moras kansli.

- Det var när kommunalrådet Bengt-Åke Rehn yttrade något om att vi skulle bli så många invånare i kommunen, som det "kläckte" till i huvudet. Det finns många masar i Stockholm, jag själv har halva min bekantskapskrets där, och hur ska vi göra för att få dem att flytta hem, funderade jag.

- Då kom jag på idén att spela ett daladerby i Globen. Det finns så många Leksandsfans över "hela världen" och jag var övertygad om att det lätt skulle komma 10 000 åskådare, berättar Åke i Dalarnas Tidningar.

Ändå är vi rivaler

Med projektledaren Sonja Sys i spetsen förverkligades idén. Det gick specialtåg och bussar från Stockholm och med alla söner och döttrar från Dalarna som numera bor i Stockholm fylldes Globen snabbt.

- Det var ju också tanken med det hela. Trots att vi är rivaler kan vi umgås med varandra. På förfesten var det cirka 3 000 fans av båda lägren och jag kunde inte se några handgemäng, påpekar Åke.

Han fick i belöning en matchbiljett, mat innan matchen och framför allt han blev hyllad på isen av alla åskådare.

Stora utgifter

- Jättekul att vi kunde visa upp det här för hela hockey-Sverige, konstaterar Kajander.

Utgifterna blev dock dryga och reducerade vinstbeloppet där det fanns förhoppningar om en större behållning. Men en ovärderlig PR och 1 miljoner kronor vardera var ändå en utmärkt behållning.

För klubbarna blev det välkomna pengar och överträffade med god marginal den ekonomiska vinsten av ett derby i egen hall.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.